دنیای علوم شگفت انگیز

آزمایش انرژی گرمای دست

آزمایش انرژی گرمای دست یکی از مهم ترین آزمایشات علمی است که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. شما می توانید از این فرایندهای آزمایشی به منظور افزایش کیفیت مبحث آموزش خود در کلاس های درسی استفاده کنید. گرمای دست افراد یکی از مهم ترین انرژی هایی است که هر فرد می تواند تولید کند. این انرژی قابل تبدیل به سایر انواع انرژی در مبحث فیزیک خواهد بود.

به همین سبب آزمایشات متعددی برای اثبات این قضیه انجام می گیرند. شما می توانید مراحل آزمایش را با بهترین کیفیت پشت سر بگذارید و با این روش انرژی گرمایی دست را به هر یک از حالت های انرژی در طبیعت تبدیل کنید. با ما همراه باشید تا با نکات آموزشی این مبحث آشنا شوید.

وسایل مورد نیاز آزمایش انرژی گرمایی دست

برای انجام آزمایش انرژی گرمای دست باید به برخی از تجهیزات اولیه برای انجام واکنش های مربوط به این آزمایش دقت داشته باشید. در هر یک از بخش های این آزمایش این تجهیزات مورد استفاده قرار گرفته و روال کار را حرفه ای تر پشت سر می گذرانند. جالب است بدانید که با استفاده از این انرژی گرمایی می توانید یک سکه ۵۰ تومانی را به حرکت در بیاورید. به این ترتیب این انرژی کارایی قالب توجهی به همراه خواهد داشت. برخی از ابزارهایی که در این فرایند مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر هستند.

  1. یک عدد سکه ۵۰ تومانی برای اجرای فرایند و رسیدن به نتیجه دلخواه در این بخش مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. بطری شیشه ای نوشابه نیز یکی از کاربردی ترین ابزارهای مورد استفاده در این زمینه است که انجام هر یک از بخش های آزمایش را برای آزمایشگران ساده تر می کند.
  3. مقادیری آب نیز در خلال کار مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اجرای کار حتماً باید از شرایط ویژه آزمایشگاهی استفاده کرده و این روال را زیر نظر متصدیان حرفه ای انجام دهید.

مراحل اجرای آزمایش

آزمایش انرژی گرمای دست 2

آماده سازی بطری نوشابه

در بخش ابتدایی از انجام این فرایند آزمایشی باید بطری نوشابه مورد نظر را با کمی آب سرد پر کنید. این بطری باید تا نیمه پر شود و درب آن باز بماند. به این ترتیب روند آزمایش به درستی دنبال می شود. سپس بطری را درون یخچال قرار دهید. زمانی که بطری به خوبی در یخچال سرد شد، باید آن را خارج کرده و بقیه مراحل را دنبال کنید.

آزمایش انرژی گرمای دست 3

استفاده از سکه

در بخش بعدی از سکه برای انجام بهتر این فرایند آزمایشی استفاده می کنیم. در این زمینه باید پیش از آن که بطری را از یخچال بیرون بیاوریم، سکه را با کمی آب خیس کنیم. به این ترتیب سکه در دهانه بطری قرار گرفته و بقیه مراحل طی می شوند. سکه باید بلافاصله پس از خیس شدن بر روی دهانه بطری قرار بگیرد. به این ترتیب فرایند آزمایش مورد نظر بدون کوچک ترین مشکلی پشت سر گذاشته می شود. در این بخش باید قسمت پایین بطری را با دست نگه داشته و حرکات سکه را تماشا کنید.

در این قسمت نتیجه انجام این فرایند آزمایشی مشخص خواهد شد. دست شما باید در قسمت دور بدنه بطری در بخش پایینی آن قرار بگیرد. به این ترتیب سکه حرکاتی خواهد داشت که در بخش نتیجه گیری به این موارد می پردازیم.

آزمایش انرژی گرمای دست 4

نتیجه آزمایش انرژی گرمای دست

در آزمایش انرژی گرمای دست به روند انقباض هوا در داخل بطری رسیدگی می شود که نتیجه مهمی در خلال این فرایند آزمایشی حاصل می کند. با در نظر گرفتن این عامل مهم کلیه حرکات و روند انجام شده در این آزمایش قابل درک خواهد بود. با کاهش حجم هوای موجود در بطری فرایند انقباض صورت می گیرد.

هوای داخل بطری زمانی که در دست افراد قرار می گیرد، منبسط شده در نتیجه واکنش های جدیدی بر روی سکه موجود در دهانه بطری انجام می گیرد. با افزایش میزان گاز درون بطری، این گاز در اطراف بطری حرکت می کند و سبب تکان خوردن آن در ظرف خواهد شد. به این ترتیب شاهد فرایند آزمایشی مربوطه خواهید بود.

آیا روش آزمایشی دیگری برای اثبات اثر دست وجود دارد؟

در سال های اخیر روش های آزمایشی متعددی برای اثبات این ادعا اجرا شده اند. از میان آن ها می توان به آزمایش آب و لوله مویین اشاره کرد که تأثیر به سزایی در این زمینه داشته است. این فرایند آزمایشی به صورت تخصصی در آزمایشگاه های مربوطه اجرا شده و روند منحصر به فردی را طی می کند. برای انجام این فرایند به برخی ابزارها و تجهیزات نیاز خواهید داشت. اما ساده ترین روش برای آزمایش انرژی گرمای دست استفاده از بطری آب و سکه است که با به کارگیری ساده ترین وسایل مورد استفاده قرار می گیرد و نتایج مهمی را در دسترس مخاطبین قرار می دهد.

چه چیزی انرژی گرمایی دست را به وجود می آورد؟

در آزمایش انرژی گرمای دست انرژی گرمایی دست ثابت می شود. وجود این انرژی در آزمایش های علمی متعددی ثابت شده است. اما این انرژی از کجا به دست می آید. واکنش و تجزیه سلول های ATP در بدن سبب تولید این میزان انرژی در دست ها شده است. به همین سبب می توانید تا حدودی این میزان انرژی را نیز اندازه گیری کنید. انرژی گرمایی دست ها با انتقال به هر جسمی واکنش هایی در پی دارد. این انرژی با استفاده از برخی تکنیک های آزمایشگاهی در سال های اخیر اثبات شده است.

پرسش :

  • به چه روش های دیگری می توان اثر دما بر حجم یک نمونه گاز را اثبات کرد؟
  • انرژی گرمایی دست حاصل چیست؟

پاسخ :

  • با استفاده از لوله مویین و آب
  • این گرما از واکنش های سلولی به خصوص تجزیه ATP تولید می شود.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با اجرای آزمایش انرژی گرمای دست نکاتی را بررسی کردیم. شما می توانید با استفاده از ساده ترین ابزارها و فرایندهای آزمایشی این نکته مهم را در خلال دروس مدرسه به دانش آموزان بیاموزید. این آزمایش بدون هیچ خطری انجام می گیرد و یکی از ایمن تری فرایندهای علمی آموزشی است.

به همین خاطر حتی دانش آموزان به صورت انفرادی و به تنهایی نیز قادر به انجام فرایند آزمایشی فوق خواهند بود. این فرایند در برخی از مباحث و فصول درسی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این آزمایش به برخی از واکنش ها مانند انقباض هوا نیز پرداخته می شود که از مهم ترین نکات کتاب های درسی کنونی در برخی از پایه های تحصیلی به شمار می رود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا