دنیای علوم شگفت انگیز

آموزش متن شب رنگ

کدام قسمت از بدن شما به شما امکان می دهد پشت جعبه غلات صبحانه را بخوانید ، رنگین کمان را بررسی کنید و یک توپ نرم را ببینید که در حال حرکت است؟ کدام قسمت به شما اجازه می دهد هنگام ناراحتی گریه کنید و برای محافظت از خود اشک می ریزد؟ کدام قسمت دارای ماهیچه هایی است که به شما اجازه می دهد روی چیزهای نزدیک یا دور تمرکز کنید؟ اگر چشم را حدس زده اید ، حق با شماست!چشمان شما از لحظه بیدار شدن تا لحظه بستن آنها برای خواب در کار است. آنها اطلاعات زیادی در مورد جهان اطراف شما – اشکال ، رنگ ها ، حرکات و موارد دیگر دریافت می کنند. سپس آنها اطلاعات را برای پردازش به مغز شما ارسال می کنند تا مغز بداند در خارج از بدن شما چه می گذرد.می بینید که چشم بسیار شگفت انگیز است. بنابراین ، بیایید یک پیام مخفی را با چشم هایمان بخونیم.

آموزش متن شب رنگ

بلک لایت نوعی لامپ است که در درجه اول نور ماوراء بنفش و بسیار کم نور مرئی را منتشر می کند. از آنجا که نور خارج از محدوده دید انسان است ، نامرئی است ، بنابراین اتاقی که با نور سیاه روشن شده است تاریک به نظر می رسد.

چراغ های سیاه برای مشاهده فلورسانس ، در تخت های برنزه ، برای جذب حشرات ، برای جلوه های هنری ، ضد عفونی و درمان پلاستیک ها استفاده می شود.

مواد مورد نیاز

  • وازلین
  • یک لامپ بلک لایت
  • کاغذ
  • یک اتاق تاریک

مراحل آزمایش

  1. انگشت خود را در وازلین فرو کنید و یک پیام روی کاغذ بنویسید. به کسی نگویید!
  2. چراغ بلک لایت را روشن کنید و چراغ های اتاق خود را خاموش کنید.
  3. آیا می توانید پیام خود را بخوانید؟

نتیجه

 نور مرئی برای انسان بین فرکانسهای 400 نانومتر و 700 نانومتر است و ما به ترتیب آن را  قرمز و بنفش می بینیم. چراغ های بلک لایت یک پرتو فرابنفش نامرئی به نام UV-A ساطع می کنند ، که انرژی کمتری نسبت به آفتاب سوختگی دارد و باعث ایجاد اشعه ماوراء بنفش UW-B می شود.

برخی از مواد شیمیایی می توانند انرژی را از نور نامرئی UV-A جذب کرده و آن را دوباره به عنوان نور مرئی مشاهده کنند. گفته می شود که این مواد شیمیایی فلورسنت هستند و شما می توانید مقدار زیادی از این مواد شیمیایی را در خانه و اطراف آن پیدا کنید. به عنوان مثال: در مواد شوینده لباس ، لاک ناخن ، گواهینامه رانندگی و پول شما.

همه مواد از اتم ها تشکیل شده اند و درون این اتم ها الکترون وجود دارد. این الکترونها در مدار یا پوسته ها در اطراف هسته اتم ، مرکز آن حرکت می کنند. حرکت بین یک پوسته یا مدار به پوسته دیگر مستلزم از دست دادن یا افزایش انرژی است. برای حرکت یک الکترون به مدار بالاتر ، باید انرژی به دست آورد و برای افتادن در مدار پایین تر ، باید انرژی خود را از دست بدهد.

فلورسانس زمانی رخ می دهد که نور UV-A به الکترون انرژی می دهد و آنها را به مدار بالاتر منتقل می کند. هنگامی که الکترونها این انرژی جدید را از دست می دهند ، دوباره به مدار اصلی خود باز می گردند و انرژی باقی مانده را به عنوان نور مرئی آزاد می کنند.

دانشمند پزشکی قانونی می تواند از فلورسانس مواد شیمیایی برای پیوند صحنه جنایت با فرد گناهکار استفاده کند!

پرسش

  • آیا می توانید انواع مختلفی از بلک لایت را نام ببرید
  • چند مورد از کابرد های بلک لایت را معرفی کنید

پاسخ

  • انواع مختلفی از لامپ های بلک لایت وجود دارد ، از جمله لامپ های فلورسنت مخصوص ، LED ها ، لامپ های رشته ای و لیزر. این لامپ ها نور را به یک اندازه ایجاد نمی کنند ، زیرا هر کدام طیف منحصر به فردی از نور را تولید می کنند.
  • لامپ بلک لایت کاربردهای زیادی دارند. از اشعه ماوراء بنفش برای مشاهده رنگهای فلورسنت ، بهبود روشنایی مواد فسفری ، بهبود پلاستیک ها ، جذب حشرات ، ترویج تولید ملانین (برنزه شدن) در پوست و روشن کردن آثار هنری استفاده می شود. چندین کاربرد پزشکی از بلک لایت وجود دارد. از اشعه ماوراء بنفش برای ضدعفونی استفاده می شود. تشخیص عفونت های قارچی ، عفونت های باکتریایی ، آکنه ، ملانوم ، مسمومیت با اتیلن گلیکول ؛ و در درمان زردی نوزادان.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا