دنیای علوم شگفت انگیز

آزمایش کاشت لوبیا

یکی از درسهای عملی  کودکان بایستی با آن آشنایی پیدا کنند شیوه کاشت گیاهان، مراحل رشد و نیازهای غذایی گیاه برای رشد و نمو است. دانه لوبیا یکی از گیاهانی است که به سادگی رشد می کند. این گیاه به صورت بالارونده رشد می‌کند و رشد و عملکرد خوبیرا دارا می باشد. که می توانیم بعد از جوانه زدن در شیشه، آنرا درون گلدان بکاریم.

لوبیا دارای گل های سفید کوچکی می باشد، همچنین این گیاه رشد سریعی دارد و بعد از هفت تا سیزده هفته پس از کاشت می توان آن را برداشت کرد. بنابراین انتخاب آن برای آموزش مراحل رشد و شیوه کاشت و نگهداری از گیاه برای دانش آموزان بسیار مناسب است.

آزمایش کاشت لوبیا

در این آزمایش نحوه رشد دانه هایی همچون لوبیا را می آموزیم و همچنین همین روند را برای دیگر دانه ها مثل نخود، ماش و … انجام دهیم.

مواد مورد نیاز :

  • چند عدد دانه لوبیا
  • دستمال
  • شیشه یا لیوان پلاستیکی

مراحل انجام کار :

  1. ابتدا یک دستمال كاغذی را از وسط تا کنید و بصورت لوله ای درون یک لیوان یکبار مصرف یا شیشه ای بگذارید.
  2. دانه لوبیا را یک شب درآب بگذارید بماند تا خیسانده شود.
  3. دانه‌های لوبیا را بین دستمال گذاشته و هر روز به آن آب بدهید.
  4. ظرف حاوی دانه لوبیا را در محل گرم و دور از نور مستقیم خورشید بگزارید.
  5. بعد از چند روز گیاهک لوبیا خارج میشود.
  6. شما میتوانید برای کامل شدن رشد دانه لوبیا، درون یک گلدان، لوبیای جوانه زده را کاشته و رشد بدهید.

نتیجه آزمایش/چرایی آزمایش :

دانه های لوبیا را باید در آب بخیسانیم تا پوسته آن مقداری آب را جذب کرده و نرم شود. سپس آب از راه پوسته روزانه به قسمت ذخیره ای دانه می رسد. بعد از گذشت یک روز، آبی که به گیاه داده می شود،قسمت سخت دانه را به مرور نرم می کند.گیاهک دانه در این صورت فعال شده و به سرعت شروع به جوانه زدن و رشد می کند.

پرسش :

  1. چرا گیاه لوبیا باید دور از نور مستقیم خورشید باشد؟
  2. شرایط کاشت لوبیا در گلدان چیست؟

پاسخ :

1.چون دمای مناسب برای رشد لوبیا 18 تا 21 درجه سانتی گراد است. . پس باید از نور خورشید دور نگه داشته شود واز قرار دادن  آن بیرون از خانه بپرهیزید.

2.. برای کاشت لوبیا در گلدان، اندازه گلدان حداقل باید 20 سانتی متر باشد.مطمئن شوید که ته گلدان به اندازه کافی سوراخ برای خارج شدن آب اضافی داشته باشد.دانه های لوبیا را باید در عمق 2 تا 3 سانتی متری از خاک بکارید و فاصله دانه ها از هم باید 15 سانتی متر باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا