دنیای علوم شگفت انگیز

آزمایش بادشدن بادکنک با جوش شیرین و سرکه

آزمایش بادشدن بادکنک با جوش شیرین و سرکه یکی از آزمایشات علمی مهم است که در خصوص بررسی ویژگی های هر یک از این مواد انجام شده و از ابزارها و تجهیزات ساده ای در فرایند آزمایشی مربوطه استفاده می شود. در این آزمایش از جوش شیرین به عنوان ماده اصلی استفاده می شود که نوعی ماده پودری است که بی بو است و تاثیر به سزایی در برخی از ترکیب های شیمیایی بر جای می گذارد.

در این زمینه سرکه نیز مورد استفاده قرار می گیرد که خاصیت اسیدی آن برای همه آشنایی دارد. این ماده از بسیاری از میوه ها و مواد طبیعی به دست می آید. ترکیب این دو ماده با یک دیگر واکنش هایی به دنبال دارد که در این فرایند آزمایشی با آن آشنا می شویم.

اگر به انجام این نوع آزمایش ها علاقه دارید، میتوانید آزمایش باد کردن بادکنک با مخمر را نیز ببینید.

آزمایش بادشدن بادکنک با جوش شیرین و سرکه 1

مواد مورد نیاز برای انجام آزمایش بادشدن بادکنک با جوش شیرین و سرکه

در بخش اول از آزمایش باد شدن بادکنک با جوش شیرین و سرکه باید به سراغ مواد اولیه مورد نیاز در این فرایند برویم. در این فرایند آزمایشی چند ماده اولیه مورد استفاده قرار می گیرند که باید آن ها را در محیط آزمایشگاهی فراهم کنید. این مواد شامل موارد زیر می شوند:

1- بطری آب خالی
2- بادکنک
3- قیف
4- جوش شیرین به میزان لازم
5- سرکه به اندازه نصف لیوان

هر یک از این متریال را زیر نظر متصدی آزمایش آماده سازی کرده و سپس برای ترکیب مواد مورد نظر آماده می شویم.

مراحل اجرای آزمایش باد شدن بادکنک با جوش شیرین و سرکه

در بخش بعدی از فرایند آزمایشی مربوطه نوبت به مراحل اجرایی باد شدن بادکنک در اثر ترکیب دو ماده نام برده شده می رسد. در هر یک از این مراحل باید دقت عمل بالایی داشته باشید تا واکنش مورد نظر با کیفیت لازم انجام شود. برخی از این مراحل اجرایی را در زیر مشاهده می کنید:

آماده سازی بادکنک

در بخش اول باید بادکنک را برای باد شدن آماده کنیم. در این مرحله باید کمی در بادکنک بدمیم و سپس باد آن را خالی کنیم. به این ترتیب دیواره های بادکنک انعطاف پذیری لازم را به دست می آورند و در فرایند آزمایشی مربوطه بهتر باد می شود. در این بخش بادکنک را کمی در دست خود بگیرید و بکشید تا جای باز کند و آماده آزمایش شود.

استفاده از سرکه

در بخش بعدی از این آزمایش باید از بطری یک بار مصرف اولیه استفاده شود. در این بخش کمی سرکه در این بطری می ریزیم و برای ترکیب مواد آماده سازی می کنیم. در ادامه باید جوش شیرین را با استفاده از قیف درون بطری بریزیم. برای این منظور قیف را بر روی دهانه بطری قرار می دهیم و به آرامی جوش شیرین را اضافه می کنیم. برای رسیدن به نتیجه آزمایش استفاده از قیف در این مرحله ضرورت دارد.

استفاده از بادکنک

در بخش بعدی از آزمایش بادشدن بادکنک با جوش شیرین و سرکه باید بادکنک را بر روی دهانه بطری قرار دهیم. توجه داشته باشید که از زمان ترکیب جوش شیرین با سرکه نباید مدت زمان طولانی بگذرد. بلافاصله پس از ترکیب این مواد بادکنک را در محل نام برده شده نصب کنید. در این بخش مشاهده می کنید که در اثر واکنش بین دو ماده اولیه آزمایش بادکنک رفته رفته باد می شود.

آزمایش باد کردن بادکنک با مخمر 4

نتیجه گیری آزمایش باد شدن بادکنک با ترکیب جوش شیرین و سرکه

در این آزمایش نتایج مهمی به دست می آید که استفاده از آن ها در زمینه های علمی مختلف ضرورت دارد. در اثر ترکیب جوش شیرین و سرکه واکنشی ایجاد شده و در اثر آن گازی تولید می شود. این گاز سبب باد شدن بادکنک می شود که در این آزمایش در مرحله نهایی مشاهده کردیم.

پس از ایجاد این گاز، مقدار آن به مرور افزایش می یابد و به این ترتیب از دهانه بطری به تدریج خارج می شود. در طول اجرای آزمایش این گاز به سمت خارج از دهانه بطری حرکت کرده و به بادکنک می رسد. در این مرحله با قرارگیری گاز درون بادکنک، به دیواره های آن فشار وارد کرده و سبب باد شدن آن می شود.

گاز ایجاد شده در آزمایش باد شدن بادکنک و ترکیب جوش شیرین با سرکه

در آزمایش بادشدن بادکنک با جوش شیرین و سرکه گاز به خصوصی تولید می شود که در اثر ترکیب دو ماده جوش شیرین و سرکه حاصل خواهد شد. در این آزمایش گاز دی اکسید کربن به دست می آید و سبب باد شدن بادکنک خواهد شد. این ماده در اثر واکنش میان جوش شیرین و سرکه به دست می آید و به همین خاطر اجرای این آزمایش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

دی اکسید کربن تولید شده در آزمایش چیست؟

دی اکسید کربن یک گاز بی رنگ و بی بو است که در طبیعت به شدت یافت می شود. این ماده در اثر ترکیب با اکسیژن به دست می آید. این گاز در طبیعت در اثر سوختن گازها و تنفس گیاهان و جانوران به دست می آید. اما تولید آن در این آزمایش به صورت مصنوعی انجام شده و سبب باد شدن بادکنک مورد استفاده در آزمایش خواهد شد.

گاز دی اکسید کربن در اثر واکنش چه موادی ایجاد می شود؟

در طبیعت واکنش های متعددی سبب تولید گاز دی اکسید کربن می شوند. موادی مانند جوش شیرین و سرکه هر یک با خواص منحصر به فردی شناخته می شوند و ترکیب آن ها با هم سبب تولید گاز دی اکسید کربن خواهد شد.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با نحوه ایجاد واکنش در میان جوش شیرین و سرکه اطلاعاتی را بررسی کردیم که نتیجه ابتدایی حاصل از آن باد شدن بادکنک است. در این آزمایش دانش آموزان با دلیل باد شدن بادکنک آشنا می شوند که تولید گاز دی اکسید کربن می باشد. این گاز در طبیعت به وفور یافت می شود و نمونه های آزمایشگاهی آن نیز در صورت نیاز در صنایع آماده سازی خواهد شد. برای آشنایی بهتر با واکنش بین دو ماده سرکه و جوش شیرین این مواد با هم ترکیب شده و گاز ناشی از آن ها در بادکنک دمیده خواهد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا