دنیای علوم شگفت انگیز

آزمایش تبدیل شیر به پلاستیک

آزمایش تبدیل شیر به پلاستیک با استفاده از برخی ابزارها و لوازم دم دستی انجام می گیرد و به همین خاطر برخی از دانش آموزان می توانند با تهیه این لوازم در آزمایش تبدیل شیر به پلاستیک شرکت داشته باشند. این وسایل پلاستیکی شامل انواع اسباب بازی های بلااستفاده، ظروف پلاستیکی و … می شوند.

شما می توانید با انجام این آزمایش به نتایج علمی به خصوصی دست پیدا کرده و کودکان را با برخی واکنش های موجود در طبیعت آشنا کنید. برای انجام بهتر این آزمایش باید مراحل اجرایی را به دقت پشت سر بگذارید. ضمن انجام این آزمایش علمی در خصوص نحوه ساخت و آماده سازی هر یک از این متریال نیز اطلاعاتی در اختیار دانش آموزان قرار داده می شود که اطلاعات آن ها را در این زمینه تکمیل می کند.

آشنایی با آزمایش تبدیل شیر به پلاستیک

آزمایش تبدیل شیر به پلاستیک برای آشنایی با برخی از ویژگی های محیط زیست و روند ساخت و آماده سازی پلاستیک انجام می گیرد. در این آزمایش نیازی به مواد سخت برای تولید پلاستیک نخواهید داشت و با استفاده از چند ماده اولیه می توانید پلاستیک مورد نظر را تولید کنید. در صنایع امروزی از مواد مصنوعی برای تولید پلاستیک استفاده می شود. اما در این آزمایش با استفاده از چند ماده طبیعی پلاستیک تولید خواهد شد.

به همین سبب اجرای این آزمایش برای دانش آموزان بسیار جالب و هیجان انگیز خواهد بود. در شیر نوع به خصوصی از پروتئین وجود دارد که حالت چسبندگی ایجاد می کند. این ماده را در دنیای صنعت به نام کازئین می شناسند. این مواد کارایی قابل توجهی در صنایع ساخت و آماده سازی پلاستیک دارند. در این آزمایش بیشتر با خواص آن آشنا خواهید شد.

آزمایش تبدیل شیر به پلاستیک 1

مواد اولیه برای اجرای آزمایش تبدیل شیر به پلاستیک

در هر پروسه آزمایشی تهیه تجهیزات و مواد اولیه مناسب یکی از مهم ترین ارکان فرایند آزمایشی به شمار می رود. در این آزمایش نیز تهیه و آماده سازی این مواد یکی از مهم ترین ها است. برخی از مهم ترین وسایل و لوازم مورد نیاز برای اجرای فرایند آزمایشی مربوطه شامل موارد زیر هستند:

1- شیر به میزان لازم به عنوان ماده اولیه آزمایش تهیه می شود. در این بخش با برخی از اجزای به کار رفته در شیر سر و کار داریم.
2- سرکه سفید به اندازه 4 قاشق چایخوری برای واکنش با شیر و تبدیل آن به پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد.
3- لیوان یا ظروفی که در برابر حرارت مقاوم باشند نیز در این فرایند آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرند.
4- دستمال توالت نیز یکی از اجزای اساسی به کار رفته در این آزمایش به شمار می روند.
5- رنگ غذا و اسپری های رنگی نیز در این فرایند مورد استفاده قرار می گیرد و اجرای این آزمایش را جذاب تر می کند.

مراحل انجام آزمایش تبدیل شیر به پلاستیک

برای انجام آزمایش تبدیل شیر به مواد پلاستیکی باید ابزارهای اولیه مربوطه را با دقت کافی فراهم کنیم. پس از این فرایند نوبت به مرحله به مرحله آزمایش مورد نظر می رسد که در محیط آزمایشگاهی زیر نظر متصدیان مربوطه به دقت انجام می گیرند. برخی از این مراحل را در زیر مشاهده می کنید. با انجام درست آن ها به نتیجه مطلوب دست پیدا می کنید:

استفاده از سرکه

در بخش اول این آزمایش سرکه سفید آماده شده را درون ظرف مقاوم در برابر حرارت می ریزیم. استحکام این ظرف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین خاطر باید به نسوز بودن آن برای اجرای آزمایش دقت داشته باشید.

آزمایش تبدیل شیر به پلاستیک 2

آماده سازی شیر

برای اجرای دقیق و اصولی آزمایش تبدیل شیر به پلاستیک باید شیر را با استفاده از مایکروفر یا بر روی گاز گرم کنیم. گرم کردن شیر یکی از مهم ترین بخش های این آزمایش به شمار می رود و باید پیش از ترکیب آن با سایر مواد گرم شود. پس از گرم شدن شیر باید آن را درون یک فلاسک بریزیم.

سپس شیر گرم شده را به ظرف مقاومی که پیش تر به آن سرکه اضافه کردیم منتقل می کنیم. در این مرحله مشاهده می کنیم که توده های سفید رنگی بر روی شیر به وجود می آیند. این توده ها در اثر ترکیب شیر داغ با سرکه تشکیل می شوند. در این مرحله شیر و سرکه را به آرامی هم زده و ترکیب را مخلوط می کنیم.

آزمایش تبدیل شیر به پلاستیک 3

جداسازی توده سفید رنگ

در بخش بعدی از فرایند آزمایشی مربوطه توده سفید رنگ ایجاد شده را از میان مایع شیر جداسازی می کنیم. این توده را بر روی دو عدد دستمال کاغذی قرار داده و سپس آب باقی مانده در آن را با استفاده از دستمال کاغذی جداسازی می کنیم. به این ترتیب ماده اولیه تولید پلاستیک آماده سازی می شود. در این بخش باید توده ها را به خوبی ورز دهیم تا یک ماده منسجم و یکنواخت به دست بیاید.

آزمایش تبدیل شیر به پلاستیک 4

در آزمایش تبدیل شیر به پلاستیک از رنگ و اکلیل نیز برای تولید پلاستیک مورد نظر استفاده می شود. شما می توانید این مواد رنگی را به توده سفید رنگ ورز داده شده اضافه کنید. همچنین می توانید این مواد پلاستیکی را قالب زده و به شکل های مورد نظر خود تبدیل کنید. سپس باید پلاستیک های ساخته شده را به مدت دو روز در مکانی نگهداری کنید.

آزمایش تبدیل شیر به پلاستیک 5

نتیجه آزمایش تولید پلاستیک از شیر

در این فرایند آزمایشی پلاستیک کازئین (پروتئین مخصوص موجود در شیر) از خشک شدن توده سفید رنگ حاصل از ترکیب شیر و سرکه به دست می آید. ضخامت این پلاستیک متفاوت است و بسته به نوع و شکل آن متفاوت خواهد بود. هر چه ضخامت پلاستیک تولید شده بیشتر باشد، خشک شدن آن در فضای مورد نظر نیز بیشتر زمان می برد.

پرسش:

  1. توده های سفید بدست آمده از شیر را چرا باید ورز دهیم؟
  2. چرا آب باقیمانده از توده سفید را باید بگیریم؟

پاسخ:

  1. به دلیل اینکه پروئین ها به خوبی بهم بچسبند و خمیر یک دست تری برای شکل دهی داشته باشیم.
  2. چون آب اگر بین توده سفید وجود داشته باشد باعث می شود خمیر به خوبی بهم نچسبد و میان آن آب وجود داشته باشد و پلاستیک بدست آمده نیز دیر تر خشک خواهد شد.

آزمایش تبدیل شیر به پلاستیک 6

جمع بندی

در این آزمایش به یکی از مهم ترین خواص شیر پی بردیم و با یکی از اجزای اساسی و مهم آن که در عرصه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، آشنا شدیم. کازئین به عنوان یکی از مواد موجود در شیر نقش به سزایی در تولید برخی از دسته بندی های مواد پلاستیکی دارد. این ماده در یک آزمایش ساده و با استفاده از ابزارهای اولیه به سهولت به دست می آید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا