دنیای علوم شگفت انگیز

آزمایش باد کردن بادکنک با مخمر

ماده مخمر تنها از یک سلول تشکیل شده است و ساختار ویژه ای دارد. به همین خاطر اجرای انواع آزمایشات علمی بر روی این متریال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و ویژگی های ساختاری آن را بیشتر مشخص می کند. در این زمینه آزمایشی طراحی شده که با انجام آن می توان از خواص مهم مخمرها اطلاعاتی به دست آورد. آزمایش باد کردن بادکنک با مخمر در این راستا انجام می گیرد.

اجرای این آزمایش نیاز به شرایط آزمایشگاهی ویژه ندارد و بی شک دانش آموزان از این فرایند بسیار لذت می برند. شما می توانید با ابزارهای دم دستی این آزمایش را انجام دهید. در ادامه مراحل اجرای کار را بیشتر بررسی می کنیم.

اگر به انجام این نوع آزمایش ها علاقه دارید، میتوانید آزمایش بادشدن بادکنک با جوش شیرین و سرکه را ببینید.

روند کار آزمایش باد کردن بادکنک با مخمر

آزمایش باد کردن بادکنک با مخمر 1

برای اجرای بهتر و دقیق تر این آزمایش باید هر یک از مراحل را به ترتیب پشت سر هم انجام دهید. در این آزمایش مهم علمی میزان گاز به دست آمده از واکنش دادن مخمر بررسی شده و اندازه گیری خواهد شد. به علاوه تأثیر گذاری دما بر روی فرایند رشد مخمر نیز ارزیابی می شود. کلیه این فاکتورها با در نظر گرفتن شرایط باد شدن بادکنک و علل باد شدن آن با استفاده از مخمر مشخص خواهند شد. گاز تولید شده تحت شرایط دمایی مختلف مورد آزمایش قرار می گیرد و کلیه ویژگی های مربوط به این ماده را مشخص می کند.

ابزارهای مورد نیاز برای اجرای آزمایش باد کردن بادکنک با مخمر

آزمایش باد کردن بادکنک با مخمر 2

در خصوص انجام هر فرایند آزمایشی باید حتماً ابزارها و تجهیزات مورد نیاز را به خوبی فراهم کنید. ابزارها و تجهیزات مربوط به این آزمایش به شرح زیر هستند و هر یک باید حتماً پیش از اجرای کار آماده سازی شوند:

1- در بخش اول چهار بسته مخمر آماده سازی می شود که در هر یک از مراحل آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرند.

2- 4 بطری آب سرد نیز در این فرایند آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. آب مورد نیاز را باید در یخچال نگهداری کنید.

3- 4 عدد بادکنک نیز برای انجام مراحل آزمایش آماده سازی می شوند. هر یک از این بادکنک ها برای ارزیابی وضعیت گاز مخمر در شرایط دمایی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

4- 1 عدد قیف نیز برای استفاده از مواد مورد استفاده در آزمایش به کار برده می شود.

5- قاشق نیز برای افزایش دقت عملکرد آزمایش به کار می رود.

6- تنگ ها و ظرف های مدرج آزمایشگاهی نیز در این زمینه کارایی دارند و فرایند آزمایش را تخصصی تر می کنند.

7- در بخش بعدی از آزمایش باد کردن بادکنک با مخمر 4 عدد لیوان برای اندازه گیری های انجام شده در آزمایش مورد استفاده قرار می گیرند.

8- 4 عدد دماسنج نیز در این آزمایش مورد استفاده قرار می گیرند. در این فرایند می توان از یک عدد دماسنج نیز استفاده کرد که تکمیل کننده این فرایند خواهند بود.

9- در بخش بعدی از کرنومترهایی برای زمان بندی آزمایش استفاده می کنند که فرایند را بسیار ساده تر می کنند.

10- آب جوش نیز با نظارت بزرگسالان در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و باید در هر یک از مراحل مورد استفاده قرار داشته باشد. این متریال در هر یک از مراحل مورد نیاز هستند و باید در کل فرایند آزمایشی در دسترس قرار بگیرند.

11- در بخش بعدی قند و شکر به کار برده می شود و برخی از شرایط آزمایشگاهی را تغییر می دهد.

12- در طول آزمایش علامت گذاری هایی بر روی ظروف مربوطه انجام می گیرد. به همین خاطر کاغذ و خودکارهایی برای ثبت رویدادهای انجام شده در دسترس داشته باشید.

13- دفترچه های ثبت مشاهدات آزمایشی نیز در این آزمایش به کار می روند.

مراحل انجام آزمایش

  1. 4 بطری آب سرد را در تنگ بزرگ بریزید و بقیه آب را دور بریزید
  2. مطابق اندازه های زیر آب را در چهار فنجان با دقت اندازه گیری کنید.

فنجان 1 – 200 میلی لیتر آب سرد

فنجان 2 – 150 میلی لیتر آب سرد

فنجان 3 – 100 میلی لیتر آب سرد

فنجان 4 – 50 میلی لیتر آب سرد

  1. با یک فرد بالغ، به اندازه یک تنگ آب بجوشانید و سپس فنجانهای 2 ، 3 و 4 را پر کنید تا آنها نیز 200 میلی لیتر آب در هر فنجان داشته باشند. از دماسنج ها برای اندازه گیری دمای آب در هر فنجان استفاده کنید (این را در دفترچه یادداشت خود بنویسید).
  2. با استفاده از قیف ، هر فنجان آب را با دقت در چهار بطری آب جداگانه بریزید. از قلم برای تعیین درجه حرارت شروع هر بطری آب استفاده کنید.
  3. در هر بطری آب یک قاشق شکر اضافه کنید و سپس بطری را بچرخانید تا شکر حل شود.
  4. یک بسته مخمر به هر بطری اضافه کنید و به سرعت یک بادکنک از دهانه هر بطری را بکشید.
  5. 4 آزمایش رشد مخمر شروع شد ، که تغییر مشخصی را در حال حاضر نشان می دهد!
  6. کرنومتر را روشن کنید و زمان باد شدن هر بادکنک را یادداشت کنید!

پرسش

  • آیا مخمر موجود در غذا برای سلامتی شما مضر است؟
  • شکر چگونه بر مخمر تاثیر می گذارد؟

پاسخ

  • اگرچه مخمر تغذیه ای برای اکثر مردم بی خطر است ، اما ممکن است در افرادی که به آن حساس هستند واکنش های منفی ایجاد کند. در دوزهای زیاد ، به دلیل دارا بودن فیبر بالا و نیاسین ، به ترتیب باعث ناراحتی گوارشی یا گرگرفتگی صورت می شود.
  • مخمر می تواند از اکسیژن برای آزادسازی انرژی از قند (مانند شما) در فرآیند “تنفس” استفاده کند. بنابراین ، هر چه قند بیشتری وجود داشته باشد ، مخمر فعال تر و رشد آن سریعتر خواهد بود (البته تا یک نقطه مشخص – حتی مخمر نمی تواند در شکر بسیار قوی رشد کند – مانند عسل).

نتیجه گیری آزمایش باد شدن بادکنک با مخمر

آزمایش باد کردن بادکنک با مخمر 3

در آزمایش باد کردن بادکنک با مخمر تأثیر دمای آب را بر رشد مخمرهای موجود مشخص می کند. این آزمایش به شما کمک می کند که عملکرد ذرات موجود در مخمر را در مجاورت شرایط دمایی مختلف بسنجید. همچنان که مشاهده کردیم واکنش بادکنک و فرایند باد شدن آن در برابر هر یک از دماهای تست شده متفاوت بوده است. این مسئله در خصوص سلامتی مخمر در تغذیه افراد نیز مورد بررسی قرار می گیرد و نتایج مهمی به همراه دارد.

جمع بندی

در این صفحه یکی از آزمایشات رایج در پایه های ابتدایی و متوسطه را بررسی کردیم که دانش آموزان را با اطلاعات جدیدی در خصوص مخمرها و خواص آن ها آشنا می سازد. در هر یک از فنجان های موجود دمای متفاوتی از آب را ایجاد کردیم که بر مخمرها و مواد فعال در آن ها تأثیر به خصوصی بر جای می گذارند. نتایج به دست آمده در این آزمایش علمی بر فرایند تغذیه روزانه افراد تأثیر بسزایی بر جای می گذارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا