دنیای علوم شگفت انگیز

آزمایش ساختن بمب دودی باتوپ پینک پنک

شاید شما متوجه نشده باشید ، اما توپ پینگ پونگ از نیتروسلولز ساخته شده است همان ماده شمیایی که در ورق های شعبده باز ها با نام flash paper  شناخته می شود.

شکاغذ شعبده باز ها که با اسید نیتریک نیز پوشیده می شود هنگام تماس با منبع حرارتی مانند فندک ، کبریت و.. می تواند شعله یا جرقه درخشانی را ایجاد کند . این ماده بسیار سریع می سوزد و از خود خاکستری نیز به جا نمی گذارد برای همین انتخابی مناسب برای شعبده باز هاست.

آزمایش ساختن بمب دودی باتوپ پینک پنک

در این آزمایش شما بدون داشتن مواد شمیایی خاصی نظیر نیترات پتاسیم یا نیترات آمونیوم یاد می گیرید که یک بمب دودزا با کمترین ضرر برای سرگرمی خود و دوستان خود بسازید.

مواد مورد نیاز

  1. توپ پینگ پونگ
  2. فندک یا کبریت
  3. ورق آلومنیوم
  4. مداد

مراحل انجام آزمایش

  1. ابتدا با ایجاد یک حفره در یک طرف توپ پینگ پونگ شروع کنید . اندازه حفره باید آن قدر بزرگ شودتا بتوانید مداد را در آن فرو کنید.
  2. مداد را در توپ قرار دهید و دور توپ و مداد را ورق آلومنیوم بپیچید درواقع با مداد یک نازل برای خروج دود درست کردید حال وقت آن است که مداد را بردارید

 

  1. بمب دودی خودرا به خارج از منزل بیاورید و از فندک یا کبریت برای گرم کردن ورق آلومنیوم استفاده کنید تا دود از نازل خارج شود . بمب دودی را روی زمین بگذارید و از نمایش لذت ببرید!

نتیجه آزمایش

همان طور که در قسمت مقدمه گفته شد ماده اصلی سازنده توپ پینگ پونگ نیتروسلولز است که بسیار قابل اشتعال است حال اگر بخواهیم یک تو پینگ پونگ رادر فضای باز بدون وجود هیچ پوشش یا ورق آلومنیومی بسوزانیم ،مقدار کمی دود تولید می کند اما اگر توپ پوشانیده شود میزان اکسیژن اطرف آن بیشتر شده و درنتیجه سرعت احتراق بالاتر می رود و وجود دهانه یا نازل نیز باعث کنترل هوای ورودی و دود خروجی و عملکر بهتر بمب ما می شود.

 

نکات ایمنی آزمایش

  • بمب هاب دودی پینگ پونگ از خود دودی سمی ساطع می کنند لذا بهتر است این آزمایش در خارج از منزل به دور از حیوانات خانگی انجام شود.
  • در صورت وزش باد ترجیحا این آزمایش را انجام ندهید.

پرسش

  • آیا می توان از چندین توپ پینگ پونگ استفاده کرد؟ نتیحه چه خواهد شد؟
  • در سایر بمب های دودی چه موادی استفاده شده که در این نمونه وجود ندارد؟
  • چرا دود ساطع شده از بمب دودی سمی است؟

 

پاسخ

  • بله می توان از چندین توپ پینگ پونگ استفاده کرد که این عمل سبب طولانی تر شدن مدت زمان تولید دود توسط آزمایش می شود.
  • بمب های دودی معمولا از فرمولی استفاده می کنند که شامل یک اکسید کننده ( معمولا kno3) ، یک سوخت که عموما از خانواده قندها می باشد ، یک تعدیل کننده ( مانند بی کربنات سدیم) برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد استفاده می شود در صورتی که خواستار رنگی شودن دود باشیم رنگ آلی پودری هم به ترکیبات فوق اضافه می شود.
  • همانطور که قبلا گفته شد نیتروسلولز بسیار قابل اشتعال است و هنگام احتراق از خود اکسید های نیتروژن تولید می کنند که استنشاق زیاد آن منجر به کاهش فشار خون ، غش و حمله قلب می انجامد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا