دنیای علوم شگفت انگیز

آزمایش اکسید شدن انواع فلزات

آزمایش اکسید شدن انواع فلزات در خصوص اجرای این فرایند یکی از مهم ترین مبانی و مباحث علوم تجربی به شمار می رود. این آزمایش در راستای بررسی و مقایسه فرایند اکسید منیزیم و آهن اجرا می شود و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. سوختن در واقع همان فرایند اکسید شدن است که به صورت تند و سریع انجام می شود. با در نظر گرفتن این مفاهیم ساده بهتر می توان برای اجرای این آزمایش های علمی اقدام کرد. برای انجام این آزمایش باید شرایط آزمایشگاهی مورد نظر و ابزارها و تجهیزات اولیه را به خوبی فراهم کنید. در ادامه بیشتر به این موارد می پردازیم.

لوازم مورد نیاز آزمایش اکسید شدن

برای اجرای بهتر و دقیق تر آزمایش اکسید شدن باید برخی ابزارها و لوازم اولیه را به خوبی فراهم کرده و مورد استفاده قرار دهید. در وهله اول باید به کیفیت هر یک از این ابزارها و شرایط مناسب آزمایشگاه دقت داشته باشید. برخی از این لوازم را در زیر مشاهده می کنید:

  1. نوارهای آهنی و منیزیمی در این میان یکی از مهم ترین اجزای این آزمایش هستند و باید با ابعاد استاندارد و ضخامت مناسب انتخاب شوند.
  2. کبریت برای ایجاد حرارت در طول آزمایش به کار می رود.
  3. کپسول های چینی مخصوص دو عدد
  4. عینک های آزمایشگاهی و سایر لوازم و تجهیزات ایمنی نیز برای اجرای بهتر این فرایند مورد استفاده قرار می گیرند و از بروز هر گونه خطر در طول اجرای این فرایند پیشگیری خواهند کرد.
  5. اسپاتول یا قاشقک
  6. چراغ گازی مخصوص آزمایشگاهی یا بنزن

آزمایش اکسید شدن انواع فلزات

مراحل انجام آزمایش اکسید شدن

برای انجام بهتر و دقیق تر آزمایش اکسید شدن بررسی هر یک از مراحل کار نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این راستا پس از تأمین وسایل اولیه باید به اجرای آزمایش با دقت بالا بپردازیم:

آماده سازی نوارها

در بخش اول این آزمایش ابتدا به سراغ نوارهای آهنی و منیزیمی می رویم. در این جا باید به اندازه گیری دقیق و اصولی هر یک از این نوارها برای اجرای بهتر و دقیق تر آزمایش دقت داشته باشید. در صورتی که به نوارهای آهنی دسترسی نداشته باشید می توانید برای اجرای این آزمایش از الیاف آهنی در دسترس استفاده کنید. به این ترتیب فرایند مورد نظر آغاز می شود.

حرارت دادن نوار منیزیم

در بخش بعدی برای افزایش ایمنی در حین انجام آزمایش اکسید شدن عینک های آزمایشگاهی مخصوص را به کار برده و بر روی چشم ها می زنیم. این عینک ها از سلامت چشم ها در حین انجام آزمایش مراقبت می کنند. سپس نوار منیزیم مورد نظر را حرارت داده و فرایند مربوط به سوختن و آتش گرفتن آن را تماشا می کنیم. در این مرحله نوار منیزیم مورد نظر با سرعت آتش می گیرد و در اثر آتش گرفتن آن نورهای خیره کننده ای در محیط به وجود می آید. در این بخش از آزمایش باید حتماً مراقب ایمنی چشم های خود باشید.

آزمایش اکسید شدن انواع فلزات

حرارت دادن الیاف آهنی

در بخش بعدی نوارها یا الیاف آهنی مورد استفاده را آتش زده و حرارت می دهیم. به این ترتیب فرایند اکسید شدن و سوختن این الیاف نیز مشاهده خواهد شد. در این مرحله از آزمایش اکسید شدن الیاف آهن داغ شده و سرخ می شود. اما نمی سوزد. این وجه تمایز یکی از تفاوت های اساسی این فرایند با فرایند سوختن و حرارت دادن منیزیم است.

از آزمایش اکسید شدن آهن و منیزیم چه نتیجه ای می گیریم؟

با اجرای این آزمایش قصد داشتیم که به یک نتیجه گیری علمی و دقیق در خصوص سوختن هر یک از این فلزات برسیم. از انجام این آزمایش به خواص متفاوت فلزات منیزیم و آهن رسیدیم. سرعت اکسید شدن و سوختن هر یک از این متریال با هم متفاوت است که ناشی از خواص متفاوت هر یک از این فلزات می باشد. در خصوص سرعت اکسید شدن مواد مختلف عوامل گوناگونی تأثیرگذار خواهند بود.

از میان آن ها می توان به جنس متریال مورد نظر اشاره کرد. سرعت سوختن و اکسید شدن هر یک از فلزات متفاوت بوده و بسته به خصوصیات و ویژگی های هر یک از آن ها تعیین می شود. در این آزمایش سرعت اکسایش منیزیم بسیار بیشتر از آهن بود که نشان دهنده خواص مهمی در این فلزات است.

پرسش :

  • اکسایش مواد مختلف …….. است. ( یکسان – متفاوت )
  • – اکسایش کدام یک سریع است؟ ( آهن – منیزیم )
  • اکسید شدن کدام یک با نور خیره کننده همراه است؟
  • چرا هنگام سوختن نوار منیزیم باید از عینک محافظ استفاده کنیم؟

پاسخ :

  • متفاوت
  • منیزیم
  • نوار منیزیم
  • چون نور خیره کننده­اش برای چشم ما ضرر دارد.

بررسی اکسایش مواد مختلف

هر یک از موادی که در طبیعت وجود دارند با سرعت اکسید شدن و اکسایش به خصوصی شناخته می شوند. بر اساس نتایج به دست آمده در آزمایش اکسید شدن سرعت اکسایش در هر یک از مواد موجود در طبیعت با هم متفاوت است.

دلیل استفاده از لوازم امنیتی در حین انجام آزمایش اکسایش

توصیه می کنیم در مراحل اجرای این آزمایش ها برای بررسی خواص و ویژگی های انواع فلزات حتماً از تجهیزات آزمایشگاهی ایمنی استفاده کنید. از میان آن ها می توان به عینک های امنیتی اشاره کرد که از چشم های شما در برابر آسیب های گوناگون در طول انجام فرایند مراقبت می کنند. در طول اجرای این فرایند حرارت ایجاد شده بر روی هر یک از فلزات و الیاف و نوارهای آن ها می تواند واکنش های متفاوتی را در پی داشته باشد.

به طور مثال در اجرای آزمایش اکسید شدن منیزیم نورهای خیره کننده و شدیدی در محیط به وجود می آیند که گاها سلامت چشم ها را به خطر می اندازند. به همین خاطر استفاده از این ابزارها اهمیت بیشتری پیدا می کنند. به طور کلی توجه به سلامت و ایمن بودن هر یک از تجهیزات و لوازم مورد استفاده در این آزمایشات از ضروری ترین نکات انجام پروسه های آزمایشی است.

جمع بندی

در این صفحه روند اجرای آزمایش اکسید شدن را در خصوص دو مورد از پرکاربردترین متریال دنیای امروز بررسی کرده و مراحل انجام آن و نکات مربوط به این فرایند را شرح دادیم. بهتر است برای انجام بهتر این آزمایشات به یک مرکز مجهز با ایمنی بالا مراجعه کرده و این آزمایشات را با مشورت افراد آگاه و زیر نظر اساتید مربوطه انجام دهید. هر یک از این آزمایشات علمی در عرصه های صنعتی جهانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و کاربردهای بی شماری برای پیشبرد اهداف صنعتی بشر به همراه داشته اند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا