دنیای رباتیک و مکاترونیک

آموزش ساخت ربات ساده برای کودکان

ربات ها همیشه در میان بهترین اسباب بازی های بچه ها دسته بندی می شدند. قابلیت حرکت کردن این اسباب بازی های کوچک کودکان را ساعت ها سرگرم می کند. حال تصور کنید در یک موقعیت ساده روش ساخت این ربات ها را به کودکان بیاموزیم! بی شک توجه آن ها جلب شده و از پیشنهاد شما استقبال می کنند. به همین منظور در این بخش آموزش ساخت ربات ساده را با وسایل دم دستی ارائه می دهیم.

لوازم مورد نیاز برای آموزش ساخت ربات ساده

ساخت و آماده سازی این وسایل اسباب بازی برای کودکان مزایای بی شماری خواهد داشت. در صورتی که خود کودک در این فرایند همکاری کند، خلاقیت ذهنی او تقویت خواهد شد. به همین خاطر توصیه می کنیم از آموزش ساخت ربات ساده برای کودکان برای پرورش بهتر قوه تخیل کودک خود استفاده کنید.

در صورتی که پیش تر وسایل دوره رباتیک را برای کودک خود خریداری کرده باشید، همه وسایل مورد نیاز این اسباب بازی را در اختیار خواهید داشت. برای ساخت این ربات اصلاً نباید نگران وسایل اولیه آن باشید. به طور کلی در ساخت و آماده سازی این ربات از وسایل زیر استفاده می شود:

آموزش ساخت ربات ساده برای کودکان 4
4 x چرخ اسپورت 2 x موتورگیربکس دوطرفه 1 x دسته کنترل ربات حرفه ای 2 x شاسی تک لبه ربات

هریک از این وسایل باید با کیفیت مناسب پیش از انجام آزمایش فراهم شوند. در فرایند ساخت این ربات امکان اضافه کردن برخی لوازم جانبی برای جذابیت بیشتر اسباب بازی نیز وجود دارد. این بخش از ساخت را با استفاده از خلاقیت شخصی کودک پیش ببرید.

آموزش ساخت ربات ساده برای کودکان 3

 

مراحل ساخت و آماده سازی ربات

در آموزش ساخت ربات ساده برای کودکان مراحل ساخت این اسباب بازی های کودکانه بسیار ساده هستند. اما باید آن ها را یک به یک دنبال کنید. در ابتدا باید لوازم اولیه را فراهم کرده و در یک محیط آرام به همراه کودک ساخت ربات را انجام دهید. در ادامه مراحل ساخت آن را مشاهده می کنید:

آموزش ساخت ربات ساده برای کودکان 6

اتصال شاسی و گیربکس

در بخش اول از این آموزش، شاسی موردنظر با موتور گیربکسی دو طرفه پیچ می شود. در صورتی که از شاسی های پلاستیکی استفاده کنید، حفره هایی برای پیچ کردن این قطعات در دسترس خواهید داشت. در این بخش باید گیربکس را به شاسی مورد نظر اتصال دهید. به این ترتیب بخش اول ربات شما آماده می شود.

در این زمینه باید به نوع پیچ های مورد استفاده نیز دقت داشته باشید. سایز و ابعاد آن ها برای افزایش کیفیت کار اهمیت دارد. در این زمینه از پیچ های ۳ سانت با قطر ۳ میلی استفاده می شود. مهره ها نیز از اهمیت بسیار زیادی برای افزایش استحکام اتصالات برخوردار هستند. این مهره ها را نیز با سایز ۳ انتخاب کنید. شما می توانید انجام این مرحله را به صورت کامل به کودک خود واگذار کنید.

توجه به نوع شاسی مورد نظر نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. این قطعات به صورت یک تکه و دو تکه ارائه می شوند و هر یک برای ساخت برخی ربات ها به کار می روند. در صورتی که شاسی مورد نظر شما دو تکه باشد روش اتصال آن به موتور گیربکس کمی متفاوت است. توصیه می کنیم شاسی های دو تکه را به جای مدل های یک تکه به کار ببرید. شاسی های دو تکه در ساخت این ربات ها مزایای بی شماری دارند و ابعاد کار را به دلخواه شما تنظیم می کنند.

آموزش ساخت ربات ساده برای کودکان 7

قرارگیری موتور

در بخش بعدی نوبت به استفاده از موتور ربات می رسد. شما باید این موتور را در محل مورد نظر خود قرار دهید. در این زمینه راهنمایی هایی به کودک ارائه دهید تا خود مراحل بعدی را دنبال کند. در این بخش چرخ های ربات شما نیز به گیربکس متصل می شوند و موتور در میان آن ها قرار می گیرد. ساختار ربات شما در این مرحله تقریباً آماده می شود.

آموزش ساخت ربات ساده برای کودکان 8

اتصال سوکت ها

در بخش بعدی از آموزش ساخت ربات ساده برای کودکان نوبت به اتصال سوکت ها در بخش های مورد نظر است. این سوکت ها به رابط های کنترلی ربات متصل می شوند و برای انتقال پیام مورد استفاده قرار می گیرند. این ریموت ها از دو بخش اساسی تشکیل می شوند که هر یک از آن ها وظیفه خاصی را به دنبال دارد. در بخش اصلی دسته ها، دکمه های کنترلی قرار گرفته اند و هر یک برای انجام حرکتی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. در بخش بعدی رابط اتصال های موتور قرار گرفته اند که برای عملکرد دسته های کنترلی مورد نیاز خواهند بود. همه این اتصالات با استفاده از کابل انجام می شوند.

در این بخش ربات شما به صورت کامل آماده می شود. شما می توانید با استفاده از دسته کنترلی آن را به حرکت درآورید. در ابتدای کار شاید کودک شما در استفاده از دسته کنترلی برای هدایت ربات به مشکل بخورد، اما با استفاده از آموزش های مربوط به استفاده از این دسته ها مشکل شما رفع خواهد شد. اکنون کودک یک اسباب بازی متحرک دارد که خود آن را ساخته است!

آموزش ساخت ربات ساده برای کودکان 9

مزایای آموزش رباتیک برای کودکان

شاید از خود بپرسید مزایای آموزش ساخت ربات ساده برای کودکان چیست؟ این روش آموزشی مزایای بی شماری برای کودک شما به همراه خواهد داشت. با استفاده از این آموزه ها مهارت های کودک شما در زمینه ساخت و ایده پردازی تقویت می شود. برخی از مهم ترین مزایای استفاده از این مهارت ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. کودک شما با یادگیری مهارت های رباتیک، توانایی حل مسئله بیشتری خواهد داشت. به این ترتیب در سال های مدرسه در بسیاری از دروس عملکرد بهتری دارد.
  2. رباتیک اغلب به صورت گروهی و دسته جمعی انجام می شود. به این ترتیب کودک توانایی کار گروهی را بیشتر به دست می آورد.
  3. صبر و شکیبایی کودک شما در این آموزش ها بسیار افزایش می یابد.
  4. در این دروس کودک توانایی غلبه بر مشکلات را به دست می آورد.

جمع بندی

در این بخش در خصوص آموزش ساخت ربات ساده برای کودکان اطلاعاتی را بررسی کردیم. این آموزش های ساده مهارت های کودک شما را در همه زمینه ها تقویت می کند. شما می توانید از این آموزه ها برای همه رده های سنی کودک و نوجوان استفاده کنید. بی شک کودک شما از عملکرد ربات و حرکت دادن آن با ابزارهای ساده بسیار لذت می برد.

این آموزش هم برای ساخت یک اسباب بازی کاربردی و هم برای سرگرم شدن کودکان مورد توجه قرار می گیرد. این آموزش ها در کلاس های درسی مدرسه بسیار پرطرفدار هستند و توجه دانش آموزان را جلب می کنند. ساخت و آماده سازی این ربات با ساده ترین ابزارهای رباتیک انجام می شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا