دنیای علوم شگفت انگیز

آزمایش ساخت چشمه نوشابه

آزمایش ساخت چشمه نوشابه به شما کمک می کند که آموزش برخی از مباحث علمی را در کلاس های درس دانش آموزی بهتر انجام دهید. هر یک از این آزمایش ها زیر نظر معلمین و متصدیان آزمایشگاهی با بهترین کیفیت انجام می گیرند. شما می توانید برای اجرای این آزمایش از ساده ترین روش ها استفاده کنید. در این فرایند آزمایشی دانش آموزان به صورت گروهی یا انفرادی نتایج علمی مربوطه را به دست می آورند. در این فرایند آزمایشی به بررسی حجم گاز تولید شده در مایع نوشابه می پردازیم و به علل کف کردن نوشابه در مجاورت مواد مختلف می پردازیم.

آزمایش ساخت چشمه نوشابه 1

روند انجام آزمایش چشمه نوشابه

آزمایش ساخت چشمه نوشابه در زمانی انجام می شود که حجم گاز تولید شده در مایع نوشابه با ترکیب قرص نعنایی با نوشابه چندین برابر شود. روزنه های موجود در قرص نعناع با گاز کربن دی اکسید موجود در نوشابه ترکیب شده و واکنش نشان می دهد. به این ترتیب نتیجه مربوط به چند برابر شدن گاز نوشابه حاصل خواهد شد. در این فرایند گاز با سرعت عمل بیشتری نسبت به زمان های عادی از مایع نوشابه خارج می شود.

آب نبات نعنایی برای ساخت چشمه نوشابه مزایای قابل توجهی به همراه دارد. این آزمایش باید حتماً زیر نظر بزرگ ترها انجام شود. برای اجرای بهتر کار باید حتماً فرایند آزمایشی را در محیط سرباز انجام دهید. به این ترتیب از بروز خطرات مختلف در معرض هوای بسته آزمایشگاه پیشگیری خواهد شد.

وسایل و ابزارهای آزمایشی

برای انجام هر آزمایشی فراهم کردن تجهیزات و ابزارهای اولیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای این که فرایند آزمایشی مربوطه را به دانش آموزان بیاموزید پیش از هر چیز باید متریال اولیه مورد نیاز را به دانش آموزان بیاموزید. برخی از مهم ترین ابزارهای مورد استفاده در این فرایند را در زیر مشاهده می کنید:

  1. در بخش اول از قرص های نعنایی برای ایجاد واکنش مورد نظر در نوشابه استفاده می کنیم. بسته به ابعاد کار و تعداد آزمایش های مورد نظر تعداد قرص های نعنایی نیز متفاوت خواهد بود.
  2. در بخش بعدی نوشابه ۲ لیتری آماده سازی می شود. مارک و برند و نوع نوشابه در این فرایند چندان اهمیتی ندارد. بهتر است از نوشابه مشکی برای اجرای این فرایند استفاده شود.
  3. در بخش بعدی یک قطعه کاغذ آماده سازی می شود. لوله مورد استفاده در این آزمایش با استفاده از این کاغذها آماده خواهد شد.
    پس از تکمیل این لوازم و ابزارهای آزمایشی نوبت به اجرای فرایند در چند مرحله می رسد.

آزمایش ساخت چشمه نوشابه 4

روش انجام کار

برای انجام آزمایش چشمه نوشابه باید حتماً طبق مراحل زیر عمل کنید:

آماده سازی بطری نوشابه

در بخش اول از آزمایش ساخت چشمه نوشابه، باید بطری نوشابه مخصوص را آماده سازی کنید. این بطری نوشابه را در خاک مدفون کنید. بطری زیر خاک مدفون شده و روی آن نیز پوشیده خواهد شد. بهتر است روی دهانه نوشابه دفن شده باز باشد. به این ترتیب در مرحله بعدی به نتیجه دلخواه دست پیدا می کنید.

آماده سازی کاغذ

در بخش بعدی از آزمایش ساخت چشمه نوشابه باید کاغذ مخصوص سرپوش نوشابه را آماده سازی کنید. این کاغذ باید به گونه ای باشد که قرص های نعنایی به سادگی از آن عبور کند. این کاغذ را به صورت استوانه ای آماده سازی کرده و قرص های آب نباتی را از آن ها عبور دهید. عرض این کاغذ را باید هماهنگ با قرص ها آماده کنید. سپس انگشت خود را در بخش پایین رول قرار داده و سپس دوست شما آب نبات های مخصوص نعنایی را داخل مایع نوشابه می اندازد.

اجرای آزمایش چشمه نوشابه

در بخش بعدی باید قرص های نعنایی را به تعداد کافی درون استوانه کاغذی قرار دهید. سپس انگشت را از مسیر آب نبات ها بردارید و سپس آب نبات ها را مشاهده کنید که درون مایع نوشابه می ریزند. در این مرحله باید فوراً از نوشابه دور شوید. چشمه شما آماده است! می توانید آن را مشاهده کنید. فوران نوشابه و حباب های گازی خارج شده از آن نشان دهنده نتیجه حاصل از این فرایند آزمایشی است.

نتیجه آزمایش

در این فرایند آزمایشی نتایج مهمی حاصل خواهد شد. اجرای آزمایش ساخت چشمه نوشابه در محیط سرباز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ترکیب آب نبات نعنایی و نوشابه گاز دار فرایند آزمایشی نام برده شده را شکل می دهد. این ترکیب در دنیای صنعت و علم کارایی قابل توجهی دارد و نتایج بسیار زیادی را در بر داشته است. انفجار نوشابه در این فرایند در اثر چندین برابر شدن حجم نوشابه انجام می گیرد.

میزان گاز و حجم آن در این فرایند آزمایشی نیز قابل ارزیابی است. شما می توانید از برخی ابزارهای آزمایشگاهی دقیق نیز برای اندازه گیری مقادیر حجم گاز استفاده کنید و نتیجه دقیق تری در این حوزه به دست آورید. در این فرایند نوشابه مانند چشمه از دل زمین می جوشد و در مسیر خاک جاری خواهد شد.

دلیل اضافه کردن یکباره قرص های نعنایی
در این آزمایش باید همه قرص های نعنایی را یک باره در مایع نوشابه بریزیم، این مسئله علل مختلفی دارد. در صورتی که قرص های نعنایی را یک به یک وارد مایع نوشابه کنید، بی شک نتیجه جوشش نوشابه ایجاد نخواهد شد. در صورتی که قرص ها را به یک باره وارد نوشابه کنید، فوران نوشابه از دل زمین رخ می دهد. هر قرص نعنایی میزان به خصوصی از گاز نوشابه را خارج کرده و حجم آن را به میزان مشخصی افزایش می دهد.

پرسش :

  1. چرا همه آب نبات ها را باید همزمان وارد نوشابه کرد؟

پاسخ :

  1. چون اگر یکی یکی وارد شوند در همان ابتدا واکنش بین نوشابه و آب نبات انجام شده و به سرعت فوران می کند.

آزمایش ساخت چشمه نوشابه 3

جمع بندی

در این بخش در رابطه با آزمایش ساخت چشمه نوشابه توسط دانش آموزان اطلاعاتی را بررسی کردیم. دانش آموزان از روند اجرایی این فرایند آزمایشی بسیار لذت خواهند برد. به همین سبب در کلاس های درسی خود از آن استقبال می کنند. شما می توانید با ساده ترین وسایل و در دسترس ترین مواد خوراکی این فرایند آزمایشی را انجام دهید. در اجرای این آزمایش می توانید توجه دانش آموزان را به یک منطقه از حیاط جلب کنید. آزمایش های مربوط به واکنش مواد هر یک برخی از قابلیت های موجود در مواد مایع و جامد را مشخص می کنند. به همین سبب بسیاری از معلمین از این روش های آموزشی استفاده می کنند.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا