دنیای رباتیک و مکاترونیک

ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین آینده حمل و نقل

سرعت حرکت تکنولوژی در عرصه های مختلف رو به افزایش است. این حرکت رو به جلو بر همه صنایع در سر تا سر جهان تأثیر می گذارد. ربات ها یکی از مهم ترین بخش های آینده صنعتی جهان به شمار می روند که همه عرصه های علمی و تخصصی را تحت تأثیر قرار داده اند. تأثیرگذاری ربات ها بر صنایع حمل و نقل در سر تا سر جهان یکی از مسائلی است که امروز در عرصه های علمی و صنعتی مطرح می شود. ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین ، آینده حمل و نقل یکی از اصول پیشرفت تکنولوژی در سال های اخیر است. در خصوص اجرای این پروژه ها برنامه ریزی های ویژه ای در شرکت های تخصصی بین المللی انجام گرفته است که نتایج مثبتی به دنبال داشته است.

استراتژی تولید هواپیماهای بدون سرنشین

ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین 4

ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین به منظور کاهش نیروهای انسانی در عرصه های مختلف صنایع حمل و نقل و کاهش هزینه های مربوط به تأمین دستمزدهای مربوطه مورد توجه قرار گرفته اند. این طرح ها در کشورهایی مانند روسیه کلید خورده و مراحل تحقیقاتی مربوط به آن ها در حال انجام است. ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین به منظور قدرت نمایی در عرصه های ارتشی و جنگی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. به همین خاطر در بسیاری از کشورهای این طرح های مطالعاتی در میان پرونده های محرمانه دسته بندی می شوند.

ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین برای آینده تجاری جهان نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این قابلیت های علمی جدید و به روز در راستای افزایش خدمات رسانی بین المللی بدون نیاز به حضور انسان ها طراحی می شوند و در آینده برای این مصارف نیز به کار می روند. در این زمینه در نظر گرفتن برخی زیرساخت ها برای اجرای هر چه بهتر این طرح مورد توجه قرار دارد. در این خصوص قوانین بین المللی و ضوابط مربوط به حمل و نقل هواپیمایی تحت تأثیر قرار گرفته و لازم است قوانینی در این حوزه وضع شوند.

رباتیک در حمل و نقل هوایی

ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین 2

ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین تنها در زمینه جا به جایی هواپیماها مورد استفاده نبوده و کاربردهای گسترده تری در این حوزه ها دارد. به همین خاطر بسیاری از افراد در سر تا سر جهان در پی بررسی کاربردهای صنعت رباتیک در این حوزه هستند. کاربری بازوهای رباتیک در حوزه حمل و نقل لوازم در بخش های انبارداری که سال های سال در عرصه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این قابلیت ها در بخش های هوایی نیز مورد استفاده هستند.

قابلیت های رباتیک برای مدیریت مشتریان، پارکینگ اتومبیل ها و ساخت ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین در آینده مورد استفاده بوده و کاربردهای بسیار زیادی برای این صنایع در سر تا سر جهان به همراه دارند. صنایع بیومتریک نیز در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرند و برای رشد و ارتقای صنعت هواپیمایی با استفاده از قابلیت های ربات ها به کار می روند.

رقابت هواپیماهای بدون سرنشین در آمازون

یکی دیگر از مباحثی که در سال های اخیر در خصوص توسعه ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین مطرح می شود، فعالیت هایی است که آمازون در این زمینه به راه انداخته و از علاقه مندان در این حوزه دعوت به همکاری کرده است. کمپانی آمازون یکی از به نام ترین مصرف کنندگان بازوهای رباتیک و فناوری های مرتبط با آن در عرصه های جهانی به شمار می رود. این کمپانی رقابتی تحت عنوان هواپیماهای جهانی راه اندازی کرده که نتایج مهمی در این حوزه به دنبال داشته است. این ایده ناب و خلاقانه تحولی شگرف در این حوزه به دنبال داشته است.

این تکنولوژی به طرز شگفت انگیزی رو به رشد است و سرعت ارتقای آن پس از برگزاری این رقابت های جهانی چند برابر شده است. هواپیماهای بدون سرنشین در میان کاربران با استقبال بالایی رو به رو شده و در میان فعالیت های مطالعاتی دسته بندی می شوند. این هواپیماها در یک چالش طراحی شده در کمپانی آمازون برای تحویل بسته های سفارش داده شده به کار رفته و در این زمینه های تجاری مورد استفاده قرار گرفتند. این اولین گام برای استفاده از این صنایع به شمار می رود و پیامدهای مثبتی در این زمینه به دنبال داشته است.

چالش های تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین

ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین 3

اگرچه این تکنولوژی های مدرن مزایای بی شماری برای عرصه های صنعتی، اقتصادی، ارتشی و نظامی و … به دنبال دارند. با این وجود برخی چالش ها مانع فعالیت های گسترده این عرصه های رباتیک در سر تا سر جهان شده است. برخی از این چالش ها را در زیر بر می شماریم:

  1. تأمین باتری های مورد استفاده در این هواپیماها یکی از مسائلی است که در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است. ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین با استفاده از باتری های نیرومندی عمل می کنند که هزینه های بالایی در پی دارند.
  2. مسائل و چالش های قانونی نیز در این حوزه همواره در معرض توجه قرار داشته اند.
  3. در این زمینه مدیریت ترافیک هوایی نیز یک مسئله بسیار مهم به شمار می رود و محدودیت هایی در این زمینه به وجود می آورد. به همین خاطر باید پیش تر برنامه ریزی های جامعی در این خصوص انجام شود. به این ترتیب نتایج به دست آمده مطلوب تر خواهند بود.
  4. در بخش بعدی سر و صدا و آلودگی های صوتی ایجاد شده از این هواپیماهای جدید مورد توجه قرار می گیرد که باید برنامه ریزی های جامعی در این حوزه انجام شود. در این زمینه مسائل زیستی و محیطی نیز مورد توجه برخی از صاحب نظران در عرصه های بین المللی قرار دارند.

جمع بندی

در این بخش در خصوص پیشرفت و توسعه ربات ها و هواپیماهای بدون سرنشین در عرصه های جهانی مطالبی را بررسی کردیم که از اهمیت بسیار زیادی برای رشد و توسعه ربات ها برخوردار هستند. در کشورهای مختلف برنامه ریزی های دقیقی برای توسعه این هواپیماها انجام شده است. هر یک از این هواپیماها با استفاده از صنعت رباتیک ساخته شده و برنامه ریزی های دقیقی برای اجرایی شدن طرح استفاده از آن ها در جریان است. در بخش هایی از این مطلب با چالش های پیرامون این موضوع نیز آشنا شدید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا