دنیای علوم شگفت انگیز

آزمایش ساخت جوهر نامرئی

از لیمو در درجه اول به عنوان یک ماده غذایی استفاده می شود؛ به خاطر وجود اسید سیتریک در این مرکبات، معمولا از آن برای انجام آزمایش های خلاقانه و هیجان انگیز برای دانش آموزان استفاده می شود. حدود 5 درصد از وزن خشک لیمو اسید سیتریک است. وجود این اسید در لیمو دلیل ترش بودن مزه لیمو می باشد. جالب است بدانید که اسید سیتریک علاوه بر استفاده در آشپزی مصارف دیگری نیز دارد مثل ضد عفونی کردن و مواد شوینده و پاک کنندگی.

ساخت جوهر نامرئی

مواد مورد نیاز :

یک نصفه لیمو – آب – قاشق – کاسه – گوش پاک کن پنبه ای – کاغذ سفید – وسیله ای برای تولید حرارت مانند لامپ یا شمع یا اتو

مراحل انجام کار :

مقداری آب لیمو را داخل کاسه بچکانید.

چند قطره آب به آبلیمو اضافه کنید و آب و آبلیمو را با قاشق مخلوط کنید.

گوش پاک کن را به داخل مخلوط فرو کنید و هر چه دوست دارید روی کاغذ سفید بنویسید. یا حتی نقاشی کنید و منتظر شوید تا پیام خشک شود. موقعی که خواستید پیام سری تان را به کس دیگری نشان دهید، کاغذ را با نگه داشتن آن در نزدیکی یک حباب نور (لامپ) یا شمع و یا به کمک اتو یا سشوار گرم کنید. پیام با تغییر رنگ و قهوه ای شدن قابل مشاهده می شود.

نتیجه آزمایش/چرایی آزمایش :

آب لیمو ماده ای آلی است که موقعی که گرم می شود، اکسید و قهوه ای رنگ می شود. وقتی آب لیمو را رقیق می کنید، خیلی سخت می شود آن را تشخیص داد و هیچ کس از وجود آن تا زمانی که گرم می شود، آگاه نمی شود و پیام مخفی آشکار نمی شود.

پرسش :

  • از چه مواد دیگری میتوان به جای آبلیمو استفاده کرد؟

پاسخ :

  • مواد دیگری که همین کارکرد را دارند، آب پرتقال، عسل، شیر، آب پیاز و سرکه هستند. جوهر نامریی را همچنین می توان با استفاده از واکنش های شیمیایی یا با استفاده از مایعات مشخصی زیر نور ماورای بنفش هم ساخت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا