دنیای علوم شگفت انگیز

آزمایش چگونگی خاموش کردن شمع با شیمی

میخواهیم آزمایش خاموش کردن شمع با شیمی را انجام دهیم. برای روشن شدن یک شمع و ایجاد شعله آن باید چند فاکتور اساسی در محیط فراهم شود. در این زمینه فراهم شدن سوخت یا پارافین، اکسیژن و گرما اهمیت دارد. در صورتی که هر یک از این سه فاکتور اساسی از بین بروند، شمع خاموش خواهد شد. به همین خاطر برای اجرای این آزمایش باید به این فاکتورها دقت داشته باشید. در این زمینه می توانید گرما را از فتیله به کار رفته در شمع دور کنید. همچنین می توانید دمای شمع را با روشی به زیر نقطه مورد نیاز برای حرارت برسانید. به این ترتیب شمع خاموش می شود.

در این آزمایش با به کارگیری چند نکته ساده آزمایش خاموش کردن شمع با شیمی را انجام خواهیم داد.برای روشن شدن یک شمع و ایجاد شعله آن باید چند فاکتور اساسی در محیط فراهم شود. در این زمینه فراهم شدن سوخت یا پارافین، اکسیژن و گرما اهمیت دارد.

چگونه آزمایش خاموش کردن شمع با شیمی را انجام دهیم؟

آزمایش خاموش کردن شمع با شیمی 1

در این آزمایش با در نظر گرفتن سه ضلع مورد نیاز برای احتراق، فرایند خاموش شدن شمع را دنبال می کنیم. به این ترتیب در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه دست پیدا می کنیم. در علم شیمی راهکارهایی برای از بین بردن شعله وجود دارند که هر یک از آن ها در این آزمایش بررسی می شوند.

مواد مورد نیاز برای خاموش شدن شمع در شیمی

برای این که این آزمایش را با موفقیت پشت سر بگذاریم، باید چند ماده اولیه را به صورت کامل فراهم کرده و مورد استفاده قرار دهیم. این مواد به شرح زیر هستند:

1- شمع روشن در هر مدلی
2- لیوان و شیشه های شفاف برای مشاهده آنچه در لیوان در حال رخ دادن است.
3- در این آزمایش از مقادیری جوش شیرین برای انجام واکنش های مورد نیاز استفاده می شود.
4- سرکه با اسید ضعیف نیز در این فرایند مورد استفاده قرار می گیرد.
هر یک از این مواد در برخی از مراحل اجرای آزمایش مورد استفاده قرار می گیرند.

مراحل انجام آزمایش خاموش شدن شمع با راهکارهای علمی شیمی

آزمایش خاموش کردن شمع با شیمی 2

در آزمایش خاموش کردن شمع با شیمی چند مرحله پشت سر هم وجود دارد که برای رسیدن به نتیجه دلخواه مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این مراحل را در زیر مشاهده می کنید:

آماده سازی مخلوط مواد

در بخش اول از این آزمایش مخلوطی از مواد مورد استفاده را آماده سازی می کنیم. برای این منظور در لیوان شیشه ای شفاف مقادیری جوش شیرین و سرکه را که از پیش آماده کرده بودیم مخلوط می کنیم. میزان هر یک از این مواد با هم برابر بوده و با نسبت های مساوی با هم ترکیب می شوند. شما می توانید از هر کدام از این مواد دو الی ۳ قاشق غذا خوری استفاده کنید.

تولید کربن دی اکسید

در بخش بعدی دست خود را بر روی شیشه قرار می دهیم تا کربن دی اکسید تولید شده از ترکیب این مواد خارج نشود. در این بخش از آزمایش خاموش کردن شمع با شیمی از مخلوط این ماده با هوای آزاد اطراف پیشگیری می کنیم.

خاموش شدن شعله با گاز نامرئی

در این مرحله همه شرایط برای خاموش شدن شعله فراهم است. شما می توانید گاز روی شیشه را سرازیر کرده و شعله را با گاز نامرئی ایجاد شده خاموش کنید. اساس اولیه کار در این آزمایش ترکیب سرکه و جوش شیرین است که از آن ها گازی متساعد می شود.

نتیجه آزمایش

آزمایش خاموش کردن شمع با شیمی 3

در آزمایش خاموش کردن شمع با شیمی به نکات علمی بسیاری دست پیدا می کنیم که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. در زمان ترکیب جوش شیرین و سرکه دی اکسیدکربن تولید شده و این گاز از هوای اطراف ما سنگین تر است. به همین خاطر در بخش پایانی شیشه جای می گیرد. زمانی که گاز را به شمع تماس می دهیم، اکسیژن در فضای اطراف آن جا به جا شده و به تدریج سبب خاموش شدن شمع می شود. در این آزمایش میزان یکی از اضلاع احتراق برای روشن ماندن شمع کاهش می یابد. اکسیژن یکی از ارکان اساسی روشن ماندن شمع است و در صورتی که میزان آن کمتر شود، شعله مورد نظر خاموش می شود.

ترکیب اکسیژن با دی اکسیدکربن تولید شده سبب کاهش میزان اکسیژن در فضا خواهد شد. در نتیجه شمع شعله ایجاد شده را حفظ نخواهد کرد و خاموش می شود.

چه روش های دیگری برای خاموش کردن شمع وجود دارد؟

به طور کلی کربن دی اکسید همیشه سبب خاموش شدن شعله های ایجاد شده خواهد شد. به همین خاطر استفاده از این ماده در هر آزمایشی به شما کمک می کند که این فرایند را با موفقیت انجام دهید. یکی از آزمایش های مورد استفاده در این زمینه استفاده از یخ خشک و فرایند تصعید آن است که یکی از آزمایش های مهم علمی در عرصه شیمی به شمار می رود. در این آزمایش نیز گاز جمع آوری شده از تصعید این ماده یعنی کربن دی اکسید، سبب خاموش شدن شمع می شود. در این زمینه نیازی به استفاده از هیچ ماده جانبی نخواهید داشت. یخ خشک به تنهایی این فرایند را برای شما میسر خواهد کرد.

روشن کردن شمع بدون کبریت

یکی دیگر از ابهاماتی که در روند آزمایش خاموش کردن شمع با شیمی مورد توجه قرار می گیرد، نحوه روشن کردن شمع بدون کبریت است. در این فرایند ما توانستیم بدون هیچ تماسی با شمع آن را روشن کنیم، آیا می توانیم بدون استفاده از روش های رایج آن را روشن کنیم؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که شمع ما وقتی به تازگی خاموش می شود، بخار موم در اطراف آن در نزدیکی فتیله وجود دارد. این وضعیت تا چند دقیقه پس از خاموش شدن شمع وجود دارد که برای روشن شدن شمع کارایی خواهد داشت. در این شرایط می توانید، کبریت را در نزدیکی این بخاران روشن کنید، به این ترتیب شمع مورد نظر دوباره روشن خواهد شد.

پرسش

  • آیا راه دیگری برای خاموش کردن شمع به وسیله کربن دی اکسید سراغ دارید؟
  • آیا می توان بدون تماس مستقیم کبریت و فیتیله شمع را روشن کرد؟

پاسخ

  • می توانید این ترفند را با استفاده از گاز جمع آوری شده از تصعید یخ خشک (کربن دی اکسید جامد) انجام دهید.
  • هنگامی که شمع خاموش شده تا زمانی که بخار موم یا پارافین هنوز درنزدیک فیتیله موجود باشد با روشن کردن کبریت در نزدیکی این بخارات می توانید دوباره شمع را روشن کنید.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با نحوه خاموش شدن شمع با روش های علمی اطلاعاتی را بررسی کردیم. علم شیمی همیشه افراد را غافلگیر می کند. در این آزمایش علمی از چند ماده ساده برای خاموش شدن شمع استفاده شد. شما می توانید با استفاده از برخی روش های علمی شمع را بدون تماس کبریت با آن روشن کنید. هر یک از این آزمایش ها در شرایط امن آزمایشگاهی برای دانش آموزان قابل اجرا خواهند بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا