دنیای علوم شگفت انگیز

آزمایش ساخت رنگین کمان شیری

ایجاد آزمایشات علمی به یاد ماندنی برای کودکان در آشپزخانه آسان است. از آزمایشات شگفت انگیز تخم مرغ گرفته تا خلق کریستال آب نبات ، چیزی بسیار شگفت انگیز در آشپزخانه وجود دارد. در اینجا یک آزمایش  آسان ، سرگرم کننده و ایمن در آشپزخانه را یاد می گیرید (م آزمایش شیر رنگین کمانی) این تجربه  علمی فراموش نشدنی  است.

ادامه را بخوانید تا یاد بگیرید چگونه این فعالیت را به یک پروژه علمی عالی تبدیل کنید.

آزمایش ساخت رنگین کمان شیری

هنگامی که کمی شیر ، رنگ خوراکی و یک قطره مایع ظرفشویی را با هم مخلوط می کنید ، برخی تداخلات بسیار غیرمعمول رخ می دهد. از این آزمایش برای متحیر کردن دوستان خود و کشف اسرار علمی استفاده کنید.

مواد مورد نیاز

  1. شیر پرچرب
  2. ظرف کم عمق
  3. رنگ خوراکی
  4. صابون ظرف مایع
  5. گوش پاک کن
  6. قطره چکان

مراحل انجام آزمایش

  1. شیر را به اندازه ای در بشقاب یا کاسه بریزید که کف آن را تا عمق حدود 4/1اینچ کاملاً بپوشاند. قبل از حرکت به مرحله بعد اجازه دهید شیر جا بیفتد.
  2. یک قطره از هر چهار رنگ رنگ خوراکی – قرمز ، زرد ، سبز و آبی – (رنگ مورد علاقه خودتان )را به شیر اضافه کنید. قطره ها را در مرکز بشقاب شیر نزدیک هم نگه دارید.
  3. حال یک گوش پاک کن تمیز پیدا کنید. پیش بینی کنید وقتی نوک پنبه را به مرکز شیر لمس کنید چه اتفاقی می افتد. مهم است که مخلوط را هم نزنید – فقط آن را با گوش پاک کن لمس کنید. به پیش بروید و آن را امتحان کنید.
  4. حالا یک قطره مایع ظرفشویی را در سر دیگر گوش پاک کن بگذارید. انتهای آغشته به مایع ظرف شویی آن را را دوباره در وسط شیر قرار داده و 10 تا 15 ثانیه در آنجا نگه دارید.
  5. یک قطره دیگر مایع ظرف شویی را به نوک پنبه اضافه کرده و دوباره امتحان کنید. با قرار دادن گوش پاک کن در نقاط مختلف شیر آزمایش کنید. توجه کنید که رنگهای شیر حتی زمانی که گوش پاک کن برداشته می شود به حرکت خود ادامه می دهند.

نتیجه

راز آزمایش شیر تغییر رنگ ما چیست؟ چه چیزی باعث ایجاد این جادوی شگفت انگیز آزمایشگاه شیر می شود؟

خوب ابتدا شیر تقریبا شبیه آب است. با این حال ، حاوی ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و قطرات کوچک چربی معلق در محلول است. چربی ها و پروتئین ها نسبت به تغییرات محلول اطراف (شیر) حساس هستند.

راز این رنگهای شگفت انگیز در شیمی آن قطره کوچک مایع ظرفشویی یا صابون است. مانند روغنهای دیگر چربی شیر یک مولکول غیر قطبی است ، که یک روش “علمی” برای گفتن این است که در آب حل نمی شود اما با  صابون مخلوط شده ، بخش غیر قطبی (آبگریز) میسل* (ساختار صابونی مولکولی درون محلول) تجزیه شده و مولکول های چربی غیر قطبی را جمع آوری می کند. سپس سطح قطبی میسل (آب دوست) با چربی موجود در میسل صابون به

* مجموعه‌های ملکولی متشکل از مواد متفاوتی است که به شکل کروی گرد هم جمع می‌شوند

مولکول آب قطبی متصل می شود. به لطف اتصال صابون  ، چربی غیر قطبی می تواند توسط آب قطبی حمل شود. این زمانی است که سرگرمی شروع می شود.

در حالی که مولکول های صابون برای اتصال با مولکول های چربی به دور خود می چرخند ، مولکول های چربی در همه جهات خم می شوند ، می چرخند ، پیچ می خورند و منقبض می شوند. در طول این تظاهرات ژیمناستیک مولکول چربی ، مولکول های رنگ خوراکی در همه جا متلاشی شده و هل داده می شوند ، و راهی آسان برای مشاهده تمام فعالیت های نامرئی قبلی است.

پرسش

  • اگر صابون یا مایع ظرفشویی به مقدار مساوی مخلوط شود چه می شود؟
  • با اضافه کردن قطره صابون دیگری چه اتفاقی می افتد؟

پاسخ

  • وقتی صابون به طور مساوی با شیر مخلوط می شود ، عمل کٌند می شود و در نهایت متوقف می شود. به همین دلیل است که شیر با محتوای چربی بیشتر انفجار رنگ بهتری را تولید می کند: ترکیب چربی بیشتری با تمام مولکول های صابون وجود دارد.
  • قطره دیگر صابون اضافه کنید تا ببینید آیا حرکت دیگری وجود دارد یا خیر. اگر چنین است ، متوجه شدید که هنوز مولکول های چربی بیشتری وجود دارد که در آن رقص رنگی شریکی پیدا نکرده اند.

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا