دنیای علوم شگفت انگیز

آزمایش ساخت چسب غیر سمی از شیر

 از مواد معمول آشپزخانه برای ساخت چسب خود استفاده کنید. سرکه را به شیر اضافه کنید ، تکه های دلمه دلمه شده را جدا کنید و جوش شیرین و آب را اضافه کنید. ایول ، الان ما یک چسب داریم !

آزمایش ساخت چسب غیر سمی از شیر

مخلوط کردن شیر و سرکه (اسید استیک ضعیف) یک واکنش شیمیایی ایجاد می کند که پلیمری  ایجاد می کند. که این پلیمردر اصل یک پلاستیک طبیعی است. حال ما میخواهیم از راز این واکنش خبردار بشویم !

مواد مورد نیاز

  1. یک چهارم فنجان آب داغ
  2. 1 قاشق غذاخوری سرکه
  3. 2 قاشق غذاخوری شیر خشک
  4. نصف قاشق چایخوری جوش شیرین
  5. آب
  6. صافی
  7. ظرف یا کاسه

مراحل آزمایش

  1. یک چهارم فنجان شیر گرم را با 2 قاشق غذاخوری شیر خشک مخلوط کنید. هم بزنید تا حل شود.

  1. 1 قاشق غذاخوری سرکه را به مخلوط اضافه کنید. شیر شروع به بریده شدن به تکه های جامد سفید و آب می کند. به هم زدن ادامه دهید تا شیر به خوبی ببرد.
  2. سفیده جامد شیر و آب آن را از صافی که روی یک ظرف قرار گرفته است بریزید. به آرامی صافی را بردارید و آب شیر را تخلیه کنید. سفیده های جامد را که در صافی است نگه دارید.

  1. صافی را فشار دهید تا مایع تا حد ممکن از سفیده های شیر خارج شود. آب شیر را دور بریزید سفیده های جامد شیر را به یک ظرف برگردانید.
  2. یک قاشق سفیده شیر را به قطعات کوچک تقسیم کنید.
  3. 1 قاشق غذاخوری آب داغ و یک هشتم تا یک چهارم قاشق غذاخوری جوش شیرین را به سفیده های شیر خرد شده اضافه کنید. ممکن است مقداری کف ایجاد شود .
  4. کاملاً مخلوط کنید تا چسب صاف و مایع شود. اگر مخلوط بیش از حد غلیظ است ، کمی بیشتر آب اضافه کنید. اگر چسب بیش از حد توده ای است ، جوش شیرین بیشتری اضافه کنید.
  5. بسته به میزان آب اضافه شده ، مقدار سفیده شیر و مقدار جوش شیرین اضافه شده ، چسب نهایی می تواند از یک مایع غلیظ تا یک خمیر غلیظ متفاوت باشد.

نتیجه

مخلوط کردن شیر و سرکه (اسید استیک ضعیف) یک واکنش شیمیایی ایجاد می کند که پلیمری به نام کازئین ایجاد می کند. کازئین در اصل یک پلاستیک طبیعی است. مولکول کازئین بلند و قابل انعطاف است ، که این خصلت آن را برای ایجاد پیوند انعطاف پذیر بین دو سطح مناسب می کند.

هنگامی که مقدار کمی جوش شیرین به سفیده های شیر خرد شده اضافه می شود ، جوش شیرین (پایه) و سرکه باقی مانده (اسید) در یک واکنش شیمیایی اسید-پایه برای تولید دی اکسید کربن ، آب و استات سدیم شرکت می کنند. حباب های دی اکسید کربن خارج می شوند ، در حالی که محلول استات سدیم با سفیده های شیر حاوی  کازئین ترکیب می شود و یک چسب چسبناک ایجاد می کند. رقیق بودن چسب بستگی به مقدار آب موجود دارد ، بنابراین می تواند یک خمیر چسبناک (حداقل آب) یا یک چسب نازک (آب بیشتر) باشد.

پرسش

  • در مرحله ششم آزمایش چرا کف ایجاد می شود؟
  • مروارید شیر چیست ؟

پاسخ

  • به وجود آمدن کف به دلیل ترکیب جوش شیرین و سرکه موجود در سفیده جامد شیر هست که باعث تولید گاز دی اکسید کرین می شود.
  • هنگامی که شیر با سرکه ترکیب می شود کازئین شیر رسوب می کند یا به اصطلاح شیر می برد این سفیده های جدا شده جامد ممکن است خشک شوند و اجسام سفتی را ایجاد کنند که به آن ها مروارید شیر می گویند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا