دنیای برق و الکترونیک

تاریخچه برق از اختراع لامپ تا ورود آن به ایران

برق یکی از نیروهای بسیار پر کاربرد است که نقش مهمی را در زندگی ما انسان ها ایفاء می کند. بدون استفاده از برق زندگی امروزی میسر نیست. زیرا دستگاه های جدید برقی و خانگی طراحی شده اند که با استفاده از الکتریسیته کار می کنند.

از طرف دیگر هم صنعت و تولید در کشور و به طور کلی در سراسر جهان با استفاده از انرژی برق به پیش می رود. البته ناگفته نماند که الکتریسیته از دیرباز توسط مردم با اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. ما در این بخش تاریخچه برق را مورد بررسی قرار می دهیم.

تاریخچه برق

تا قبل از سال 1600 میلادی مردم چیز زیادی در رابطه با نیروی برق نمی دانستند. تا این که ویلیام گیلبرت تحقیق های مهمی را در این باره انجام داد و توانست به اطلاعات مفیدی دست پیدا کند. البته بعد از گیلبرت نیز افراد زیادی در این باره تحقیق های جامعی را انجام دادن.

این تحقیق ها به طور جسته و گریخته ادامه داشت و تا سال 1900 میلادی به پیش رفت. در سال 1900 میلادی یک جهش عظیم در حیطه برق انجام شد که یک دوره مهم در تاریخچه برق را نشان می دهد. در این سال برق به عنوان یک محرک برای پیشرفت و برای رخداد انقلاب صنعتی شناخته شد.

باید بگوییم که مهمترین اختراع در این زمینه مربوط به اختراع لامپ است و تا به امروز توانسته است زندگی انسان ها در سراسر دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهد. در ماه ژانویه سال 1880 میلادی توماس آلوا ادیسون توانست به دریافت تقاضانامه مخصوص برای اختراع لامپ دست پیدا کند. اما در این سال با درخواست ادیسون موافقتی صورت نگرفت در 13 فوریه همان سال ادیسون توانست به اکتشاف یک نوع پدیده فیزیکی شد که در تاریخچه برق اهمیت زیادی دارد.

مخترع برق

نام ادیسون در تاریخچه برق به عنوان مخترع لامپ ثبت شده است. زیرا توانست با توجه به شدیده ای فیزیکی روشنایی را در زندگی انسان ها به وجود آورد. ادیسون دارای یک رقیب بریتانیایی به نام سوان، جوزف ویلسون بود که لامپ های کربنی را در انگلستان اختراع کرد.

از آن جا که ادیسون نیز مخترع لامپ بود این دو نفر توانستند یک شرکت تخصصی در زمینه برق را در انگلستان با مشارکت یکدیگر تاسیس کنند. در سال 1892 این شرکت بخشی از مرکز بزرگ جنرال الکتریک را به خود اختصاص داد.

برق در ایران

تاریخچه ورود برق به ایران به سال 1284 هجری شمسی بر می گردد. یک سرمایه گذار روسی در زمان مظفرالدین قاجار توانست برق را از کشور روسیه وارد بند انزلی در ایران کند. از این رو می توانیم بگوییم روشنایی برای اولین بار در بند انزلی پدیرار شد و مردم در این شهر توانستند از لامپ استفاده کنند و سپس به تدریج مردم در نقاط دیگر ایران نیز توانستند به روشنایی و لامپ دست پیدا کنند.

در آن زمان مردم فقط می توانستند در ساعت های مشخصی در شب از برق استفاده کنند. در تاریخ 25 ماه مهر در سال 1315 بود که موسسه برق تهران فعالیت خود را شروع کرد و برق را در شهر تهران به مردم عرضه کرد. این مرکز تحت نظارت شهرداری در شهر تهران کار می کرد. این موسسه وظیفه های مختلفی را بر عهده داشت که برخی از آنها به قرار زیر هستند:

  • تعیین تعرفه مربوط به نیروی برق
  • نظارت بر اجرای جریان الکتریسیته
  • عقد قراردادهای فروش برق به کارخانه های تولیدی
  • عرضه نیروی برق به موسسه های صنعتی

به این ترتیب بود که برق توانست به تدریج در قسمت های مختلف صنعتی و تولیدی و شهری جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهد.

اهمیت برق شهری در زندگی روزمره

با توجه به این که برق یک مقوله بسیار مهم در تمام جنبه های زندگی به شمار می رود باید بدانید که الکتریسته به طور کلی به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. یکی از این نمونه های الکتریسیته در شهرها کاربرد ویزه ای دارد و عمدتا به صورت تک فاز تولید می شود. به طور اصولی برق شهری در خانه ها، ساختمان های اداری و تجاری، رستوران ها، هتل ها، فروشگاه ها و بسیاری از مکان های مختلف در شهرهای گوناگون در ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

با استفاده از همین برق شهری است که شما به راحتی می توانید از وسیله هتی خانگی مورد نیاز خود استفاده کنید. شما می توانید این نوع برق تک فاز را در 24 ساعت شبانه روز برای روشن نگه داشتن دستگاه های مختلف خانگی به کار برید.

روشنایی هم با استفاده از این نوع الکتریسیته در اختیار شما عزیزان قرار می گیرد و در این صورت است که می توانید از لامپ های مختلف با ولتاز های گوناگون برای روشنایی بخشیدن به خانه ها و ساختمان های خود استفاده کنید.

زمانی که به تاریخچه برق توجه می کنید در واقع می توانید به اهمیت این نیروی قدرتمند در زندگی تمام مردم از دوره های گذشته تا کنون پی ببرید. درست است که نوع استفاده از این نیرو در این دوره ها متفاوت است. اما نکته مهم و قابل توجه اهمیت ویزه ای است که برق در زندگی انسان ها دارد.

اهمیت برق صنعتی در زندگی

باید توجه کنید که کارخانه های نوین و مدرن امروزی از دستگاه های مجهز و پیشرفته ای در تمام بخش های تولید و بسته بندی و غیره استفاده می کنند. درست است که در ایام گذشته این تجهیزات خیلی ساده تر بودند یا اصلا وجود نداشتند و بسیاری از کارهای خط تولید با دست انجام می شد.

اما امروزه نیاز به برق در بخش های تولیدی و صنعتی احساس می شود. زیرا عدم وجود برق می تواند تمام کارها و امورات خط تولید در کارخانه های مختلف را به کلی مختل کند. اگر تاریخچه برق را مورد بررسی قرار دهید متوجه خواهید شد که تجهیزات صنعتی مختلفی به مرور زمان وارد بخش تولید و صنعت شده اند.

هر کدام از این وسیله ها دارای کاربردهای زیادی در این عرصه هستند و اگر برق وجود نداشته باشد نمی توانند کار خود را به درستی به پیش برند. از این جهت باید به اطلاع شما عزیزان برسانیم که برق در صنعت و در خط تولید در کارخانه های مختلف چه بزرگ و چه کوچک جایگاه بسیار بالا و خاصی دارد.

از برق در چه صنایعی استفاده می شود؟

همانطور که می دانید و با رجوع به تاریخچه برق متوجه خواهید شد که در گذشته مردم بسیاری از کارها را با دست انجام می داده اند. به عنوان مثال در کشاورزی از دست به جای بسیاری از تجهیزات استفاده می کردند. به عنوان مثال شخم زنی را با گاو و یا با دست انجام می داده اند.

اما امروزه اینچنین نیست و تمام این کارها با استفاده از وسیله هایی انجام می شوند که با برق کار می کنند. صنعت های دیگر نیز به همین روال در گذشته و در دنیای کنونی کار خود را انجام می دهند. برخی از صنایعی که نیاز به برق و جریان الکتریسیته برای انجام امورات مربوط به ولید دارند را در این صفحه نام می بریم که به عبارت زیر هستند:

  • صنایع شیمیایی
  • صنعت ساختمان سازی
  • کشاورزی
  • خیاطی و نساجی
  • چرم دوزی و چرم سازی
  • ساخت و تولید لوازم خانگی

توجه داشته باشید که بدون برق تمام کارهای تولید مختل می شوند و کارکنان در شرکت ها و کارخانه ها نیز بیکار می شوند.

اهمیت برق در صنعت نساجی

همانطور که می دانید صنایع مختلف بدون استفاده از برق نمی توانند فعالیت خود را به طور گسترده انجام دهند. صنعت نساجی هم جزوی از آنها است. شما عزیزانی که در این صنعت مشغول به کار هستید نسبت به این موضوع اطلاعات خوبی را در اختیار دارید.

بسیاری از دستگاه های نساجی هستند که برای در هم تنیده شدن تار و پودر جهت تولید انواع پارچه ها فقط با برق کار می کنند. کار کردن با دستگاه های دستی و قدیمی دشوار است و سختی ها و مشکلات بیشماری دارد. به همین دلیل برای این که خط تولید با سرعت فراوانی کار کند از دستگاه های برقی استفاده می شود.

به طور کلی برق توانسته است باعث سرعت بخشیدن به کارها و اصولا سریع تر شدن تولید پارچه در این صنعت می شود. با نگاهی به تاریخچه برق متوجه خواهید شد که در گذشته تولید پارچه به کندی پیش می رفت و دلیل این امر نیز استفاده از دستگاه هایی بود که با دست کار می کردند. زیرا برق به طور گسترده در اختیار مردم نبود.

جمع بندی

اگر به بررسی تاریخچه برق اقدام کنید در می یابید که این نیروی بی نظیر با قدرت هر چه بیشتری در روزگار کنونی و در قسمت های مختلف تولید و حتی در بخش های شهری مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که برق قابل استفاده در صنعت و کارخانه های تولید به صورت تک فاز تولید می شود.

زیرا باید قدرتمند تر از برق شهری در دسترس کارخانه دارها قرار گیرد تا بتواند به راه اندازی تجهیزات و وسیله های کاربردی صنعتی کمک کند و باعث می شود که بخش های گوناگون در کارخانه ها بتوانند هر چه سریع تر روند تولید را به پیش برند.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا