دنیای علوم شگفت انگیز

آموزش ساخت حباب غول آسا

حباب ها  را می توان به پاکت هایی مملو از آب و صابون تشبیه کرد که با هوا پر شده اند. وقتی آب و صابون با هم مخلوط می شوند و هوا در مخلوط دمیده می شود ، صابون یک پوست یا دیواره نازک ایجاد می کند و هوا را به دام می اندازد و یک حباب ایجاد می کند.حباب های صابون تنها نوع حباب ها نیستند. در بسیاری از مایعات می توانید حباب پیدا کنید. ممکن است حباب های کوچکی را در آب ساده مشاهده کنید ، اما آنها همیشه در آب هستند یا روی سطح آب شناور هستند و در هوا شناور نیستند.

صابون چگونه باعث ایجاد حباب از آب می شود؟ صابون کشش سطحی آب را ضعیف تر از حالت عادی می کند.

همچنین یک سطح بسیار نازک ایجاد می کند که انعطاف پذیرتر از آب است. هنگامی که هوا در زیر سطح مخلوط آب و صابون گیر می کند ، پوست انعطاف پذیر به شکل کروی (گرد مانند توپ) کشیده می شود و حباب ایجاد می کند!

آموزش ساخت حباب غول آسا

در این آزمایش ما به چندین پرسش جواب خواهیم داد مثل :

چرا حباب ها گرد هستند؟

حباب ها چه اتفاقی می افتد؟

و با ساخت یک محلول حباب سازی آشنا می شویم پس با ما همراه باشید .

 مواد مورد نیاز

  • مایع ظرفشویی
  • آب گرم (آب لوله کشی خوب است ، اما آب مقطر بهترین حباب ها را ایجاد می کند)
  • ظرف با درب
  • گلیسیرین یا سیروپ ذرت سبک
  • دسته حباب ساز یا نی

مراحل آزمایش

  • 6 فنجان آب را در یک ظرف اندازه بگیرید ، سپس 1 فنجان مایع ظرفشویی را در آب بریزید و به آرامی آن را هم بزنید تا مایع مخلوط شود. سعی کنید در حین هم زدن اجازه ندهید کف یا حباب ایجاد شود.
  • 1 قاشق غذاخوری گلیسیرین یا یک چهارم فنجان شربت ذرت را اندازه بگیرید و به ظرف اضافه کنید. محلول را هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. می توانید بلافاصله از محلول استفاده کنید ، اما برای ایجاد حباب های بهتر ، درب ظرف را بگذارید و بگذارید محلول فوق حبابی شما یک شب بماند.
  • یک دسته حباب ساز یا نی را به مخلوط آغشته کنید ، به آرامی آن را بیرون بیاورید ، چند ثانیه صبر کنید و سپس باد کنید. چقدر می توانید یک حباب بزرگ بسازید؟ چند حباب می توانید با یک نفس بسازید؟

نتیجه

مخلوط صابون در خارج یک حباب در واقع از سه لایه بسیار نازک تشکیل شده است: صابون ، آب و یک لایه دیگر صابون.

زمانی که آبی که بین لایه های صابون محبوس شده است بخار می شود ، حباب می پاشد.

گلیسیرین یا شربت ذرت با صابون مخلوط می شود تا غلیظ شود. پوست ضخیم تر حباب های گلیسیرین باعث می شود آب به سرعت تبخیر نشود ، بنابراین عمر طولانی تری دارند. همچنین آنها را قوی تر می کند ، بنابراین می توانید حباب های بزرگتر و قوی را باد کنید.

پرسش

چرا حباب ها گرد هستند؟

آیا می توانید انواع دیگری از حباب نام ببرید و تفاوتش را با حباب های این آزمایش ذکر کنید؟

پاسخ

  • حباب هایی که در هوا شناور هستند و به هیچ چیز متصل نیستند همیشه گرد هستند زیرا دیواره نازک صابون در حالی که هوا در داخل آن به بیرون هل می دهد به سمت داخل کشیده می شود. یک حباب همیشه سعی می کند کوچکترین فضا را اشغال کرده و بیشترین هوای ممکن را در خود نگه دارد.

یک کره ، به شکل توپ گرد ، بهترین راه برای اشغال کمی فضا و نگه داشتن هوای زیاد است. حتی زمانی که یک حباب به شکل مربع یا شکل دیگر به وجود می آید ، به محض شناور شدن در هوا همیشه به یک کره گرد تبدیل می شود. یک حباب مربعی فضای بیشتری را نسبت به یک حلقه گرد اشغال می کند.

مواردی وجود دارد که حباب ها گرد نیستند. گاهی اوقات باد آنها را به اشکال مختلف می برد. هنگامی که حبابها توسط حبابهای زیادی احاطه شده اند ، حبابهای وسط به شکلهای دیگر مانند مربع یا شش ضلعی (شکلهایی با شش ضلع) تبدیل می شوند.

 

  • حباب های صابون تنها نوع حباب ها نیستند. در بسیاری از مایعات می توانید حباب پیدا کنید. ممکن است حباب های کوچکی را در آب ساده مشاهده کنید ، اما آنها همیشه در آب هستند یا روی سطح آب شناور هستند و در هوا شناور نیستند.در حباب نوشابه نیز وجود دارد. ویژگی خاص حباب های صابون این است که می توانند آزادانه در هوا شناور شوند. آنها مجبور نیستند مانند اکثر حباب ها آب یا مایع دیگری را لمس کنند.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا