دنیای برق و الکترونیک

برق و الکترونیک در خودروها چگونه است؟

برق یک مبحث بسیار گسترده است و در بخش های مختلف صنعتی نیز کاربرد دارد. برق و الکترونیک در خودروها نیز یک مقوله بسیار مهم است که باید در صنعت خودروسازی مورد توجه قرار گیرد. باید توجه داشته باشید که اکثر قطعه های خودرو با استفاده از نیروی برق راه اندازی می شوند و کار می کنند. به همین دلیل هم باید به اطلاع شما عزیزان برسانیم که برق در اتومبیل سازی کاربرد زیادی دارد و به طور کلی کارکرد یک خودرو بر اساس برق کشی درست و اصولی که دارد به خوبی مشخص می شود.

برق و الکترونیک در خودروها چگونه خودروها کار می کنند

قطعه های موجود در سیستم به برق خودرو

قطعات برقی خودرو را می توانیم به دو دسته تقسیم بندی کنیم:
⦁ قطعه هایی که برق مصرف می کنند مانند کامپیوتر اتومبیل و یا انژکتور و در واقع قطعه هایی که به تأمین برق اتومبیل اقدام می کنند.
⦁ سیستم برق رسانی خودرو از قبیل باتری، دینام، دلکو، کوئل، وایر شمع، شمع، مدارهای الکتریکی و غیره

رنگ سیم های برق در خودرو

مدارهای مختلف و کابل های گوناگونی در سیستم برق رسانی در اتومبیل ها به کار می روند که سبب می شوند مسیر سیم ها پیچیده باشد و پیدا کردن این سیم ها نیز پیچیده تر است. شرکت های خودروسازی در سطح دنیا برای این که مسیر سیم ها را به آسانی پیدا کنند هر کدام از سیم ها و کابل ها را با رنگ های مختلفی در برق کشی خودروها به کار می برند.

این موضوع باعث می شود که سیستم خودرو سازی بتواند سیم کشی اتومبیل را به راحتی انجام دهد و کابل های برق را به درستی پیدا کند. کارخانه های اتومبیل سازی از یک سری رنگ های خاص و مشخص در سیم کشی در اتومبیل ها استفاده می کنند. ممکن است که هر کدام از شرکت های اتومبیل سازی نیز رنگ های مختصی را برای سیم کشی در نظر بگیرند.

به عنوان مثال رنگ سیم های برق و الکترونیک در خودروها اهمیت بسیار زیادی دارد. به این صورت است که متخصص ها می توانند برق کشی را به طور بهینه ای انجام دهند. رنگ سیم آبی مربوط به کلید و چراغ های بزرگ در جلو اتومبیل ها است. رنگ قرمز مربوط به کلید و چراغ های کوچک جلو و عقب خودروها است. رنگ سبز برای سیم های بین فیوز و مصرف کننده ها و چراغ راهنما است.

برق و الکترونیک در خودروها چگونه خودروها کار می کنند

سوکت ها

توجه داشته باشید که قطعه های مختلفی در خودروها به کار می روند که اهمیت بسیار زیادی در برق و الکترونیک در خودروها دارند. سوکت ها نیز از قبیل این قطعات به شمار می روند. سوکت ها در برق رسانی به قسمت های مختلف خودروها نقش مهمی دارند. سیم های مدارهای مختلف به وسیله سوکت ها به مصرف کننده های برق وصل می شوند. اگر سوکت ها در خودرو با مشکل رو به رو شوند در واقع سیستم برق رسانی در اتومبیل ها نیز مختل می شود. زیرا در این صورت دیگر برق به مدارهای مختلف در بخش های گوناگون در خودروها نمی رسد.

کنترل کننده ها

کنترل کننده ها در واقع کلیدها و یا دکمه هایی هستند که در قسمت های گوناگون مدارهای الکتریکی خودروها وجود دارند. این کلیدها برای قطع و وصل کردن جریان برق مورد استفاده قرار می گیرند. البته برخی از آنها سرعت و شدت نیروی برق را افزایش و یا کاهش می دهند. این کنترل کننده ها در حقیقت به راننده ها کمک می کنند که بتوانند بخش های مختلفی از خودروها که با برق کار می کنند را به خوبی هدایت کنند. برق و الکترونیک در خودروها به وسیله این کنترل کننده ها می تواند به خوبی تحت بررسی و هدایت قرار گیرد.

فیوز

فیوز در خودرو نقش بسیار مهمی را در نشان دادن آمپر و ولتاژ جریان برق ایفا می کند. توجه داشته باشید که فیوز می تواند جریان برق را به درستی در سراسر خودرو تحت کنترل خود قرار دهد. برق و الکترونیک در خودروها به واسطه فیوز تنظیم می شود. باید توجه داشته باشید که مدارهای الکتریکی به واسطه فیوز تعیین می شوند.

به این صورت این مدارها به طور منظم در جعبه فیوز قرار داده می شوند. زمانی که برق کشی در خودروها اتصالی پیدا کند و جریان برق افزایش پیدا کند فیوزها به سرعت وارد عمل می شوند و می سوزند. به این ترتیب آسیبی به قطعه های مختلف در اتومبیل ها وارد نمی شود. به همین خاطر می توانیم بگوییم که فیوز برای پیشگیری از آسیب رسیدن به قطعات مختلف خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

برق و الکترونیک در خودروها چگونه خودروها کار می کنند

سیم های برق

سیم های برق که در سیم کشی خودروها به کار می روند متنوع هستند. این کابل ها با روکش های ضخیم در سیستم برق رسانی خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. برق و الکترونیک در خودروها با استفاده از این نوع سیم های برق به خوبی انجام می شود. افراد متخصص که سیم کشی را انجام می دهند می کوشند که از سیم های عایق بندی شده در برق کشی خودروها استفاده کنند. سیم های برق خودرو در انواع مختلفی تولید می شوند. اکثر این سیم ها از جعبه فیوز در خودرو عبور می کنند. این کابل ها توسط کارشناس ها سازماندهی می شوند و سیم های هم مسیر در یک کانال قرار داده می شوند.

وایر شمع

توجه داشته باشید که قسمت های مختلف خودرو با استفاده از برق کار می کنند که وایر شمع یک نمونه از این قطعه ها است که نقش مهمی را در برق و الکترونیک در خودروها بر عهده دارد. وایرهای شمع با استفاده از مواد پلاستیکی عایق بندی می شوند. جریان برق با ولتاژ بالا با کمترین تلفات انرژی از طریق وایر شمع ها به شمع ها می رسد. اگر عایق این وایرها دچار آسیب شود برق رسانی به شمع ها نیز با مشکل مواجه می شود.

شمع ها

توجه داشته باشید که شمع ها نقش مهمی در ایجاد جرقه در خودرو دارا هستند. ولتاژ خروجی از کوئل به شمع می رسد و به ایجاد جرقه و احتراق در موتور خودرو باعث حرکت کردن پیستون ها در قسمت سیلندر می شود. شمع ها آخرین قطعات در مدار جرقه سیستم برق رسانی در خودرو به شمار می روند. اگر برق به درستی در این بخش به جریان بیفتد سیستم برق رسانی خودرو نیز به خوبی کار خود را انجام می دهد. از این رو باید بگوییم که برق و الکترونیک در خودروها در این بخش از اتومبیل از اهمیت خاصی برخوردار است.

دلکو

سیستم برق و الکترونیک در خودروها در قطعه های مختلف اتومبیل نقش ویژه ای دارد. دلکو نیز قطعه ای در خودرو است که باعث ایجاد نیروی برق شدید در شمع ها می شود. وظیفه دلکو این است که به قطع و وصل کردن برق در کوئل اقدام می کند.

کوئل

لازم به ذکر است که برق و الکترونیک در خودروها در بخش کوئل به صورت فشار قوی وجود دارد. کوئل جریان برق مورد نیاز موتور و دینام ماشین را تأمین می کند. سپس به تقویت نیروی برق کمک می کند و ولتاژ ورودی را به شمع ها می رساند. کوئل قطعه ای است که با استفاده از دو عدد سیم پیچ تولید می شود که سیم پیچ های اولیه و ثانویه نام دارند.

برق و الکترونیک در خودروها چگونه خودروها کار می کنند

دینام

باید بدانید که دینام یکی از مهم ترین بخش های خودرو است که برق مورد نیاز برای قسمت های مختلف خودرو از قبیل موتور را تأمین می کند. برق و الکترونیک در خودرو به واسطه دینام تأمین می شود. به طور معمول باید بدانید که برق 12 ولت به واسطه دینام در خودروها تولید می شود. منبع برق در ماشین به واسطه همین قطعه به خوبی شارژ می شود. به همین دلیل در صورت خراب شدن دینام باتری خودرو نیز آسیب می بیند. زیرا برق باتری توسط دینام تهیه می شود. اگر برق رسانی دچار آسیب شود باتری هم خراب می شود. در نتیجه عملکرد کلی خودرو نیز دچار نقش و مشکلات جدی می شود.

باتری

توجه کنید تا زمانی که خودرو روشن است باتری نیز کار می کند و به طور کلی سیستم برق رسانی در ماشین نیز کار خود را به درستی انجام می دهد. زیرا خودرو برای عملکرد نیاز به برق دارد و وقتی که روشن باشد برق در قسمت های مختلف اتومبیل جریان دارد. اما هنگامی که خودرو خاموش شود باتری وظیفه دارد که برق را به قسمت های مختلف اتومبیل برساند. باتری برق را به بالابر شیشه ها، سیستم صورتی، فلاشرها، استارت خودرو و غیره وی رساند.

به همین دلیل می توانیم بگوییم که باتری عملکرد ویژه ای در سیستم برق رسانی به قطعه های مختلف خودرو دارد. اگر باتری کار نکند و سیستم برق رسانی نیز مختل شود اتومبیل به طور کلی از کار می افتد. ماشین برای این که روشن شود و استارت بخورد نیاز به باتری دارد و باتری هم برای کار کردن نیاز به برق دارد. در این صورت است که سیستم برق رسانی در اتومبیل ها باید به درستی کار خود را انجام دهد تا به این صورت عملکرد عمومی در ماشین ها دچار نقص نشود.

اهمیت وجود برق در خودرو

شما همیشه باید سیستم برق خودرو خود را سرویس و بررسی کنید و این کار را توسط افراد متخصص انجام دهید. زمانی که این کار را به درستی انجام دهید برق می تواند به خوبی در قطعه های مختلف خودرو به جریان افتد. به این صورت است که خودرو می تواند کار خود را به عنوان یک مجموعه انجام دهد. اگر سیستم برق رسانی ماشین ها کار خود را به خوبی انجام ندهد ماشین نمی تواند روشن شود.

استارت اولیه برای روشن شدن خودرو با استفاده از برق رقم می خورد. به همین خاطر هم باید بگوییم که برق در عملکرد کلی خودرو و در روشن شدن اتومبیل نقش مهمی را ایفا می کند. شما عزیزان همیشه باید از افراد متخصص کمک بگیرید تا در این صورت بتوانی سیستم برق رسانی در خودرو خود را به طور بهینه ای به کار بیندازید. به این ترتیب به اهمیت وجود برق در خودروها پی می برید.

برق و الکترونیک در خودروها چگونه خودروها کار می کنند

جمع بندی

برق و الکترونیک در خودروها به اندازه ای حائز اهمیت است که می تواند سبب راه اندازی قطعه های گوناگون در ماشین ها شود. تمام کارخانه های خودرو سازی به سیستم برق کشی خودروهایی که به مرحله تولید وارد می کنند اهمیت می دهند.

به دلیل این که خودروها بدون استفاده از برق نمی توانند کار خودشان را به خوبی انجام دهند. افراد متخصص در این کارخانه ها به طراحی سیستم برق و به استفاده از بهترین نوع کابل ها و سیم ها اقدام می کنند. این سیم ها با استفاده از سیم های عایق و روکش شده در برق کشی خودروها به کار برده می شوند تا در این صورت خودرو بتواند کار خود را به طور اصولی انجام دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا