دنیای علوم شگفت انگیز

چگونه با نمک و آب باتری بسازیم

انجام آزمایش در محیط های آزمایشگاهی به خودی خود برای دانش آموزان جذابیت دارد. حال اگر در حین انجام یک آزمایش علمی برخی وسایل کاربردی نیز ساخته شوند، دانش آموزان مطالب درسی خود را با اشتیاق بیشتری فرا می گیرند. در این بخش به سوال چگونه با نمک و آب باتری بسازیم، می پردازیم. آب و نمک برای تولید باتری دو ماده کاربردی محسوب می شوند و فرایند ساخت و تولید این تجهیزات را حرفه ای تر می کنند.

شما می توانید با اجرای چند مرحله ساده بر روی این دو متریال کیفیت ساخت باتری آزمایشگاهی را افزایش دهید. با ما همراه باشید تا شرح حال تولید این سازه ها را بررسی کنیم.

چگونه باتری بسازیم؟

باتری ها زمانی تولید می شوند که فرایند اکسایش و کاهش در میان مواد ایجاد شود. به این ترتیب اگر می خواهید بدانید که چگونه با نمک و آب باتری بسازیم باید به این فرایند برای ساخت این تجهیزات دقت داشته باشید. در این فرایند آزمایشی از ساده ترین متریال اولیه استفاده می شود. به این ترتیب دانش آموزان اجرای آزمایش فوق را به خوبی درک می کنند. فرایند اکسیداسیون برای تولید باتری مشابه با عملکردهای روزانه ما است. ما حتی در زمان دم و بازدم خود نیز به نوعی اکسیداسیون را انجام می دهیم. بر این اساس شیوه ساخت و آماده سازی این اقلام نیز مشخص می شود.

ابزارهای مورد نیاز برای ساخت باتری آب نمک

در ساخت این تجهیزات از چند ابزار ساده استفاده می کنند که فهرست آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

  • آب
  • نمک
  • شیشه و کاسه های غیرفلزی برای اجرای کار
  • انواع اشیای فلزی برای اجرای اکسیداسیون مانند کاغذ، سکه و میخ
  • گیره های سوسماری
  • ولت متر آزمایشگاهی

هر یک از این ابزارها در مراحل مختلف ساخت باتری مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده از آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

چگونه با نمک و آب باتری بسازیم 7

انجام آزمایش ساخت باتری

چگونه با نمک و آب باتری بسازیم؟ برای این منظور باید چند مرحله زیر را به صورت پشت سر هم و با نظارت کارشناسان آزمایش انجام دهید.

1- در بخش اول آب نمک مورد نیاز را آماده سازی کرده و این محلول را در یک شیشه یا کاسه بریزید. سپس از یک قاشق غذا خوری برای حل کردن نمک استفاده کنید. نمک باید به صورت کامل در آب حل شود.

چگونه با نمک و آب باتری بسازیم 8

2- در بخش بعدی باید لیدهای مورد استفاده در این فرایند آزمایشی را آماده سازی کنید. در این بخش باید لیدها را با استفاده از گیره های سوسماری به اشیای فلزی متصل کنید. به این ترتیب گیره های به کار رفته برای ساخت باتری در جای خود قرار می گیرند. به سر یکی از گیره ها باید یک وسیله فلزی وصل شود.

3- سپس شی مورد نظر را در آب نمک فرو ببرید. در این مرحله باید از برخورد سوسماری به آب نیز پیشگیری شود.

چگونه با نمک و آب باتری بسازیم 9

4- سپس این گیره ها به یک ولت متر آزمایشگاهی متصل می شوند. برای استفاده از این ابزارهای آزمایشگاهی باید در کنار دانش آموزان باشید. این دستگاه میزان ولتاژ باتری تولید شده را مشخص می کند و طرز کار ساده ای دارد.

چگونه با نمک و آب باتری بسازیم 10

نکات انجام آزمایش ساخت باتری

چگونه با نمک و آب باتری بسازیم؟ در طول ساخت و آماده سازی این باتری ها رعایت چند نکته ساده کیفیت اجرای کار را افزایش می دهد. اگر می خواهید ولتاژ مربوط به ساخت باتری مناسب باشد، باید حتماً به این موارد دقت داشته باشید. این نکات را در زیر مشاهده می کنید:

  • رعایت نکات بهداشتی در طول اجرای این آزمایش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. توصیه می کنیم قبل و بعد از انجام این آزمایش حتماً دست های خود را با آب و صابون بشویید. به این ترتیب آلودگی های ناشی از فرایند اکسیداسیون به پوست شما منتقل نمی شوند.
  • تهویه مناسب فضا نیز برای اجرای این آزمایش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پس حتماً به شرایط محل انجام کار نیز دقت داشته باشید.
  • شما می توانید از انواع تجهیزات ایمنی برای حفظ سلامت دانش آموزان استفاده کنید. انواع دستکش های لاتکس بهترین گزینه برای پوشش دست ها در این فرایند آزمایشی به شمار می روند.
  • در این زمینه می توانید از انواع ظروف برای ساخت باتری استفاده کنید. اما هرگز این ظروف را برای آماده سازی غذا به کار نبرید. به این ترتیب کیفیت انجام آزمایش افزایش می یابد.
  • در این خصوص باید به نظافت محیط دقت داشته و قبل و بعد از آزمایش محیط انجام کار را نیز نظافت کنید.

نتیجه آزمایش ساخت باتری

پس از این که متوجه شدید چگونه با نمک و آب باتری بسازیم، باید نتیجه گیری حاصل از این فرایند آزمایشی را مشخص کنید. در این فرایند آزمایشی نتایج علمی مهمی به دست می آیند که از آن ها در عرصه های علمی مختلف استفاده می شود. در این فرایند از چند ماده فلزی برای ساخت باتری استفاده شده است. در کنار این مواد از کمی ماده شور برای ایجاد فرایند اکسیداسیون که اساس و پایه تولید باتری است استفاده شد.

در ادامه فلزات مورد استفاده در این فرایند اکسید شده و الکترون های خود را در بستر آبی منتشر خواهند کرد. به این ترتیب جسم بعدی در این آزمایش الکترون به دست می آورد. تولید مواد شیمیایی در روند اجرای این آزمایش نیز یکی دیگر از مهم ترین مراحل کار است. در نتیجه این آزمایش مواد شیمیایی بسیاری مشاهده می شوند.

باتری تولید شده با آب شور چند ولت انرژی تولید می کند؟

باتری آماده شده در این فرایند آزمایشی تا ۶.۲ ولت انرژی تولید کرده و منتشر می کند. اندازه گیری این میزان انرژی کار ساده ای نیست و توسط محققین و پژوهشگران حرفه ای انجام شده است.

نمک چه تأثیری در انجام این آزمایش دارد؟

بسیاری از آزمایشگران در خصوص نقش نمک در روند اجرایی این آزمایش سؤالاتی مطرح می کنند. آیا نمک ولتاژ باتری تولید شده را تحت تأثیر قرار می دهد. در پاسخ به این سؤال باید گفت بله. در صوتی که نمک را به مقادیری آب مقطر اضافه کنیم، ولتاژ باتری مورد نظر افزایش می یابد. به این ترتیب باید حتماً از میزان مناسب ماده شور در این آزمایش استفاده کنید.

 

جمع بندی

در این بخش به این سؤال پرتکرار آزمایشگران پرداختیم: چگونه با نمک و آب باتری بسازیم؟ در سال های اخیر روش های آزمایشگاهی برای تدریس علوم مختلف مورد توجه قرار گرفته اند. هر یک از این آزمایش ها برای کسب نتایج بهتر در امر آموزش مورد استفاده قرار می گیرند و پیامدهای مثبتی به دنبال دارند. شما می توانید این آزمایش ها را با ساده ترین ابزارهای اولیه اجرا کنید و بهترین نتیجه را از این روند آزمایشی در تولید باتری داشته باشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا