دنیای علوم شگفت انگیز

واکنش برگشت پذیر چیست؟ آزمایش واکنش بطری آبی

آزمایش واکنش بطری آبی در راستای بررسی خاصیت برگشت پذیری آب انجام می گیرد و از اهمیت بسیار زیادی از جنبه علمی برخوردار است. در اجرای این آزمایش نیز از بسیاری از ابزارها و تجهیزات ساده استفاده می کنند که فرایند کار را ساده تر می کند. دانش آموزان در طول دروس خود از این آزمایش اطلاعات وسیعی به دست می آورند. واکنش دهنده ها در این آزمایش نقش مهمی ایفا می کنند و باید در هر یک از مراحل کار مورد استفاده قرار بگیرند. آزمایش واکنش بطری آبی کلیه این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهند.

واکنش برگشت پذیر چیست آزمایش واکنش بطری آبی 1

مواد مورد نیاز برای انجام آزمایش برگشت پذیری

در دسترس داشتن مواد و ابزارهای استاندارد یکی از مهم ترین اصول اولیه کار است. برای این که این فرایند آزمایشی به خوبی پشت سر گذاشته شود، مرحله آماده سازی مواد اولیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین خاطر پیش از شروع کار باید آن ها را فراهم کرده و در دسترس داشته باشیم. در زیر برخی از این مواد اولیه را مشاهده می کنید. در نظر داشته باشید برای اجرای این آزمایش نیازی به شرایط حساس محیط آزمایشگاه نخواهیم داشت.

  1. پتاسیم هیدروکسید یکی از مهم ترین اجزای این آزمایش است که واکنش آن با آب به خوبی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  2. در بخش بعدی آزمایش ارلن مایر به عنوان ظرف انجام دهنده کار در محیط آزمایشگاه مورد استفاده قرار گرفته و دقت عمل اجرای این فرایند آزمایشی را به شدت افزایش می دهد.
  3. در ادامه باید 100 میلی لیتر آب را برای ترکیب با مواد موجود و انجام واکنش برگشت پذیری آماده سازی کنید.
  4. گلوکز نیز از اجزای به کار رفته در آزمایش است که باید به اندازه یک قاشق غذاخوری مورد استفاده قرار بگیرد.
  5. متیلن بلو یکی از محلول های آزمایشگاهی است که در این فرایند آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.
  6. قطره چکان نیز از اجزای اساسی برای اجرای این فرایند آزمایشگاهی است.
  7. درپوش های چوب پنبه ای نیز در این میان یکی از مهم ترین ها به شمار می روند. این اقلام باید متناسب با دهانه ارلن مایر انتخاب شوند و ابعاد آن ها مورد توجه قرار می گیرد.

مراحل اجرای آزمایش برگشت پذیری با بطری آب

در بخش بعدی از اجرای آزمایش برگشت پذیری به سراغ مراحل انجام کار می رویم که باید با دقت کافی انجام شود. از آن جا که در این فرایند از برخی محلول های آزمایشگاهی استفاده می کنیم باید حتماً زیر نظر بزرگسالان فرایند نهایی را انجام دهیم.

واکنش برگشت پذیر چیست آزمایش واکنش بطری آبی 3

آماده سازی پتاسیم هیدروکسید

در آزمایش واکنش بطری آبی ابتدا باید به سراغ پتاسیم هیدروکسید برویم. درون ارلن این ماده را اضافه کرده و سپس کمی آب به آن اضافه می کنیم. این ترکیب را به خوبی درون ارلن به هم می زنیم. سپس به سراغ تنظیمات دمایی محل قرارگیری این ترکیب می رویم.

استفاده از گلوکز

در بخش بعدی باید محلول مورد نظر را در دمای اتاق بگذاریم تا دمای آن به این حد برسد. دمای مربوط به این محلول باید حتماً هم دمای محیط مورد نظر شود. سپس باید گلوکزی که از پیش آماده کرده ایم را به این مواد اضافه کنیم. این ماده یکی از مهم ترین واکنش گرهای مربوط به آزمایش است که باید به خوبی در محلول ترکیب شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

محلول آبی متیلن

در بخش بعدی باید ماده آزمایشی متیلن را درون محلول اضافه کنیم. این ماده با استفاده از قطره چکان به محلول مورد نظر منتقل می شود. بهتر است تنها چند قطره از متیلن آبی را درون محلول موجود در ظرف ارلن آزمایشگاهی بریزید و منتظر واکنش های بعدی باشید.

ترکیب محلول مورد نظر

در بخش بعدی از این آزمایش باید کلیه مواد موجود در ارلن را به خوبی ترکیب کنید. برای این منظور درپوشی که مطابق با سایز دهانه ارلن انتخاب کردیم را بر روی آن قرار می دهیم. سپس ظرف را به خوبی تکان می دهیم تا کلیه مواد موجود در آن و ترکیب آزمایشگاهی از جمله گلوکز و آبی متیلن آن ترکیب شوند. این محلول در نهایت با رنگ آبی آماده سازی می شود.

برداشتن درپوش ارلن

در بخش بعدی درپوش ارلن را پس از گذشت چند دقیقه بر می داریم. در این مرحله باید رنگ محلول به آبی رسیده باشد. به همین خاطر حتماً شرایط ظاهری آن را کنترل کنید. سپس ظرف را بدون حرکت در محلی قرار می دهیم و آن را تکان نمی دهیم. این مراحل را تا جایی ادامه می دهیم تا تغییرات رنگی موجود در محلول را به خوبی مشاهده کنیم.

نتیجه آزمایش برگشت پذیری آب

در این آزمایش واکنش پذیری متیلن آبی با گلوکز مشخص می شود و نتایج علمی مهمی از این فرایند به دست می آید. ساختار هر دو ماده در این آزمایش تغییر می کند و در نهایت سبب تغییر رنگ آب می شوند. پس از ترکیب این دو ماده با هم محلول مورد نظر بی رنگ می شود. به همین خاطر رنگ آب نیز در طول مراحل آزمایشی از آبی به بی رنگ تغییر می کند. در صورتی که محلول آبی رنگ را مدتی در یک محل بدون حرکت قرار دهیم. رنگ آن مجدداً به حالت اولیه باز می گردد. این نتایج علمی در خصوص اجرای بسیاری از فعالیت های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

در آزمایش واکنش بطری آبی نتایجی به دست می آیند که در بسیاری از عرصه های علمی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. در این آزمایش واکنش پذیری متیلن آبی با گلوکز مشخص می شود. مهم ترین فرایند آزمایشی انجام شده در این زمینه، از بین رفتن ساختار اولیه مواد است.

ترکیب دو ماده آزمایشی مورد نظر با یکدیگر در نهایت سبب تغییر رنگ محلول آن ها می شود. به این ترتیب رنگ ترکیب از بی رنگ به آبی کم رنگ تبدیل خواهد شد. در این فرایند آزمایشی امکان تغییر رنگ به حالت اولیه نیز وجود دارد. برای این منظور باید ظرف محلول مورد نظر را برای مدتی در یک محل ثابت قرار دهیم. امروزه در بسیاری از تولیدات صنعتی از این فرایند آزمایشگاهی و نتایج به دست آمده در آن استفاده می شود.

در این آزمایش به دلیل برگشت رنگ آب و تبدیل آن از رنگ آبی به بی رنگ، واکنش برگشت پذیری در آب اتفاق می افتد. تغییرات ایجاد شده در آب به دلیل تغییراتی که در ساختار آب ایجاد می شود اتفاق می افتند.

واکنش برگشت پذیر چیست آزمایش واکنش بطری آبی 2

پرسش :

  • چرا نام این آزمایش برگشت پذیری است؟
  • دلیل برداشتن درب ظرف محلول چیست؟
  • چرا رنگ محلول تغییر کرد؟

پاسخ :

  • در این فرایند آزمایشی در هر یک از مراحل تغییرات رنگی محسوسی در آب مشاهده می شود. به همین سبب با این نام در عرصه های علمی معرفی می شود. چنان که مشاهده کردید، رنگ محلول ابتدا بی رنگ بوده و سپس به آبی تغییر یافته است. این رنگ مجدداً به بی رنگ نیز قابل تبدیل است.
  • در این آزمایش برای رسیدن به نتیجه دلخواه در خصوص تغییرات رنگی باید حتماً مقادیری اکسیژن وارد محلول شود. در این راستا درب محلول مورد نظر از ظرف برداشته شده و به این ترتیب ظرف مورد نظر برای واکنش تغییر رنگ آماده خواهد شد.
  • تغییر رنگ در این محلول در نتیجه تغییر ساختار مواد اولیه انجام می شود. هر یک از مواد به کار رفته در این آزمایش تغییرات شیمیایی پیدا می کنند که سبب تغییر رنگ در محلول خواهد شد.

جمع بندی

در این صفحه آزمایش واکنش بطری آبی را بررسی کردیم که برای دانش آموزان در محیط آزمایشگاهی از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است. نتیجه این آزمایش به شما نشان می دهد که با تغییر ساختار آب رنگ آن نیز تغییر می کند. به همین خاطر این آزمایش بسیاری از خواص ساختاری آب را نیز برای شما مشخص می کند. آزمایش برگشت پذیری آب در بطری آبی به شما کمک می کند که با ترکیب و واکنش دهی در میان برخی از مواد نیز آشنا شوید. در این بخش مواد بلو متیلن و گلوکز مورد توجه قرار گرفتند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا