دنیای علوم شگفت انگیز

آزمایش آب اکسیژنه و پتاسیم یدید

در این قسمت در رابطه با آزمایش آب اکسیژنه و پتاسیم یدید مواردی را بررسی کردیم. این آزمایش در راستای بررسی وضعیت عملکرد این ماده در خصوص واکنش های اکسایش انجام می گیرد. در صنایع امروزی از این دو ماده به میزان قابل توجهی استفاده می شود و هر یک کاربردهای خاص خود را دارند. اجرای این آزمایش در محیط آزمایشگاه و زیر نظر متصدیان آزمایشگاهی انجام می گیرد. دانش آموزان به صورت گروهی این فرایند را انجام داده و نتایج مفیدی به دست می آورند. با ما همراه باشید تا با شرح کلی این فعالیت گروهی آشنا شوید.

ابزارهای مورد استفاده در آزمایش آب اکسیژنه

برای انجام آزمایش آب اکسیژنه و پتاسیم یدید باید از ابزارها و وسایل مخصوص استفاده کنید. کیفیت ابزار به کار رفته در هر یک از بخش های آزمایش مربوطه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هر یک از این ابزارها در مراحل مخصوص مورد استفاده قرار گرفته و روند انجام آزمایش را ساده تر می کنند. برخی از این موارد را در زیر مشاهده می کنید:

1- در این فرایند از یک استوانه مدرج برای مخلوط شدن مواد استفاده می شود.

2- سپس پتاسیم یدید تهیه می شود.

3- در بخش بعدی ماده آب اکسیژنه آزمایشگاهی اضافه می شود.

پتاسیم یدید یکی از مهم ترین مواد در عرصه داروسازی و ضد عفونی است که در این فرایند آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. صنعت پلیمر نیز به میزان قابل توجهی از این ماده استفاده می کند. ترکیب پتاسیم یدید با این ماده موارد استفاده به خصوصی دارد. این ماده نسبت به نور حساسیت بالایی داشته و یکی از کاربردی ترین متریال اولیه در این حوزه به شمار می رود. در ادامه به بررسی آزمایش مربوط به این مواد می پردازیم.

آزمایش آب اکسیژنه و پتاسیم یدید 2

نکات ایمنی انجام آزمایش

برای انجام آزمایش آب اکسیژنه و پتاسیم یدید باید به چند نکته ایمنی ساده دقت داشته باشید. کودکان و نوجوانان باید حتماً به نکات ویژه اجرای این فرایند دقت داشته باشید. این نکات به شما کمک می کنند که این آزمایش را بدون خطر به اتمام برسانید. برخی از این موارد را در زیر مشاهده می کنید:

1- در این فرایند باید حتماً از دستکش های آزمایشگاهی استفاده کنید. دستکش های آزمایشگاهی از برخورد مواد با دستان آزمایشگران پیشگیری می کنند. به این ترتیب از آسیب رسیدن به پوست پیشگیری می شود.

2- روپوش های آزمایشگاهی نیز یکی دیگر از مهم ترین وسایل و ابزارهای ایمنی به شمار می روند.

3- در بخش بعدی از عینک برای ایمنی چشم ها استفاده می شود که استفاده از آن ها برای انجام آزمایشاتی که به چشم کودک نزدیک می شوند.

شرح آزمایش آب اکسیژنه و پتاسیم یدید

آزمایش آب اکسیژنه و پتاسیم یدید روش خاصی دارد. انجام این آزمایش هیچ پیچیدگی ندارد و همه افراد به سهولت قادر به اجرای مراحل مختلف کار خواهند بود. برخی از مهم ترین مراحل آزمایشی مربوطه را در زیر مشاهده می کنید:

آماده سازی استوانه مدرج

در بخش اول استوانه مدرج را فراهم کرده و پتاسیم یدید را به آن اضافه می کنیم. سپس مقادیری آب به این استوانه اضافه کرده و منتظر واکنش مواد شوید. در این بخش پتاسیم یدید از جامد به مایع تبدیل می شود.

استوانه مدرج دوم

در این آزمایش از دو استوانه برای آماده سازی هر یک از مواد استفاده می شود. در استوانه مدرج دوم آب اکسیژنه اضافه می شود که امکان اضافه کردن آب به آن وجود دارد. شما می توانید برای این که نتیجه آزمایش با رنگ مورد علاقه شما مشاهده شود. انواع رنگ ها را به استوانه و ماده درون آن اضافه کنید. در بخش بعدی آزمایش باید استوانه مدرج اول را به استوانه دوم اضافه کنید. این مواد با هم ترکیب شده و نتیجه جالبی از ترکیب آن ها حاصل خواهد شد.

آزمایش آب اکسیژنه و پتاسیم یدید 3

نتیجه آزمایش آب اکسیژنه و پتاسیم یدید

در آزمایش آب اکسیژنه و پتاسیم یدید نتایج جذابی ایجاد خواهد شد. در این بخش آزمایش آب اکسیژنه تجزیه شده و مواد اکسیژن و آب از آن حاصل می شود. در پی این آزمایش تجزیه کف زیادی تولید خواهد شد. در این بخش یک ماده یونی کاتالیزوری در آزمایش وجود دارد که سبب ایجاد چنین نتایجی می شود. با به کار رفتن این ماده در ساختار آزمایش کف فراوانی حاصل خواهد شد که نتیجه تجزیه مواد است.

در این آزمایش از مایع ظرفشویی برای ایجاد رنگ در مایع استفاده می کنند. با به کارگیری این ماده کف تولید شده با رنگ مایع ظرفشویی حاصل خواهد شد. در این بخش بررسی میزان غلظت این مواد نیز اهمیت دارد. با ارزیابی این اندازه گیری ها می توانید نتیجه بهتری از آزمایش به دست آورید. شما می توانید میزان غلظت آب اکسیژنه را نیز در این فرایند بررسی کنید. این میزان غلظت بر میزان بزرگی کف و مقادیر حباب های حاصل شده تأثیرگذار خواهد بود. برای ایجاد کف بیشتر باید غلظت این ماده در ابتدای آزمایش بیشتر باشد.

نکاتی در خصوص استفاده از مواد آزمایش

برای این که در روند انجام این آزمایش علمی با مشکلی رو به رو نشوید، باید حتماً به مواد مورد استفاده و خواص آن ها دقت داشته باشید. به این ترتیب از بروز مشکلات و خطرات آزمایشگاهی پیشگیری خواهید کرد. در بخش اول باید به ماده پتاسیم یدید و واکنش های آن در هر شرایط دمایی دقت داشته باشید. پتاسیم یدید شرایط پایداری ویژه ای دارد. برای نگهداری از این ماده باید به دمای محیط دقت داشته و فشار معمولی در محل مورد نظر ایجاد کنید. به این ترتیب در روند انجام آزمایش مشکلی به وجود نمی آید.

در بخش بعدی باید به خواص سوزاننده این ماده دقت داشته باشید. این ماده سبب ایجاد سوزش در چشم ها می شود. در صورتی که هر گونه سوزشی در چشم های خود مشاهده کردید، محل مورد نظر را به خوبی شست و شو داده و چندین مرتبه بشویید. ماده آب اکسیژنه نیز خواص سوزاننده ای دارد و سبب سوزش چشم ها و سطح پوست خواهد شد. برای پیشگیری از این مشکلات بهترین راه حل استفاده از عینک های ایمنی در محیط آزمایشگاه است.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با روش انجام آزمایش ترکیب آب اکسیژنه و پتاسیم یدید نکاتی را بررسی کردیم. هر یک از این مجموعه نکات به شما کمک می کنند که یک آزمایش علمی فوق العاده را برای دانش آموزان انجام دهید. دانش آموزان می توانند با استفاده از این آزمایشات علمی مطالب درسی خود را به صورت عملی و جامع بیاموزند.

برای کسب مهارت های بیشتر باید حتماً به اهمیت آزمایشات عملی در طول کلاس های درسی دقت داشته باشید. این روش های آموزشی به شما کمک می کند که دروس را به صورت پایه ای به دانش آموزان بیاموزید. در خصوص اجرای آزمایش حتماً نکات ایمنی کار را مد نظر قرار دهید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا