دنیای علوم شگفت انگیز

آزمایش رقص فلفل درآب

 کشش سطحی در واقع ویژگی‌ای در مایع‌ها است که باعث می‌شود لایه بیرونی آن‌ها به صورت ورقه‌ای کشسان عمل کند. این همان ویژگی‌ای است که موجب ربایش دو سطح مایع به یکدیگر می‌شود؛ مانند دو قطره آب که همدیگر را می‌ربایند و قطره بزرگ‌تری می‌سازند

به دلیل این که کشش سطحی آب بالاست ک عنکبوت ها و برخی حشرات می توانند روی آب راه بروند. اگر یک قطره مواد شوینده به آب اضافه کنید ، آنها نیز فرو می روند.

آزمایش رقص فلفل درآب

ترفند علمی فلفل و آب یکی از ساده ترین ترفند های جادویی است که می توانند انجام دهید. دراین جا نحوه انجام این ترفند و توضیحی در مورد نحوه عملکرد آن و ارتباط این پدیده با کشش سطحی آمده است.

مواد مورد نیاز

  1. فلفل سیاه
  2. آب
  3. مایع ظرفشویی
  4. بشقاب یا کاسه

مراحل انجام واکنش

  1. آب را در یک بشقاب یا کاسه بریزید.
  2. مقداری فلفل را روی سطح آب بریزید.
  3. انگشت خود را در فلفل و آب فرو کنید (اتفاق خاصی نخواهد افتاد).
  4. با این حال ، اگر یک قطره مایع ظرفشویی را روی انگشت خود قرار دهید و سپس آن را در فلفل و آب فرو کنید ، فلفل به لبه های بیرونی ظرف می شتابد.

نتیجه

وقتی مواد شوینده را به آب اضافه می کنید ، کشش سطحی آب کاهش می یابد.  وقتی کشش سطحی کاهش می یابد ، آب می خواهد پخش شود. همانطور که آب روی ظرف صاف می شود ، فلفل که روی آب شناور است به طرز جادویی به لبه بیرونی ظرف منتقل می شود.

پرسش

  1. اگر مواد شوینده را در آب مخلوط کرده و سپس فلفل را روی آن تکان دهید ، چه اتفاقی می افتد؟
  2. آیا راه دیگری برای نشان دادن کشش سطحی بالای آب وجود دارد؟

پاسخ

  1. فلفل به پایین صفحه فرو می رود زیرا کشش سطحی آب برای نگه داشتن ذرات بسیار کم است.
  2. راه دیگر برای نشان دادن کشش سطحی بالای آب این است که ببینید چند چهارم یا چند سکه دیگر می توانید به یک لیوان کامل آب قبل از سرریز شدن اضافه کنید.

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا