دنیای برق و الکترونیک

تلویزیون چگونه کار می کند؟

برای این که بتوانید از دستگاه های برقی و خانگی به درستی استفاده کنید لازم است که به بررسی نکته های اساسی در این باره توجه کنید. تلویزیون یکی از کالاهایی است که باید به درستی مورد استفاده قرار گیرد.

در این صفحه به بررسی اطلاعات مفید در رابطه با چگونگی کارکرد تلویزیون اقدام می کنیم. اگر به شگفتی های الکترونیک توجه داشته باشید می توانید با موارد استفاده از این دستگاه برقی آشنا شوید. توجه داشته باشید که این دستگاه باید به دقت از نظر کارکرد مورد بررسی قرار گیرد.

شگفتی های الکترونیک: چگونه تلویزیون کار می کند
تلویزیون چگونه کار می کند؟

این سوال که چگونه تلویزیون کار می کند ممکن است در ذهن شما نیز مطرح شود. باید بگوییم که تلویزیون یک دستگاه کاربردی است که با توجه به موارد مختلفی که در این صفحه عنوان می کنیم کار می کند:

  • این دستگاه بر اساس فناوری جدید کار می کند. زیرا در تولید این کالا از تکنیک های جدید استفاده می شود.
  • تلویزیون با استفاده از یک نمایشگر با کیفیت کار می کند. این نمایشگر در انواع مختلفی تولید می شود.
  • کارکرد تلویزیون بر اساس اجزاء و قطعه های مختلفی که در این دستگاه وجود دارند کار می کند.
  • لامپ های ال ای دی که در این دستگاه وجود دارند سبب می شوند که وضوح تصاویر در تلویزیون افزایش پیدا کند.
  • پنل های موجود در تلویزیون که با توجه به تکنولوژی روز تولید می شوند نیز کارایی خوبی در تلویزیون دارد.

تبدیل سیگنال به تصویر در تلویزیون

چگونگی کارکرد تلویزیون های رنگی

چگونه تلویزیون کار می کند را باید به دقت مورد بررسی قرار دهید. دستگاه های گیرنده تلویزیون همیشه سیگنال های مختلف تصویری را از مرکز دریافت می کند و به تولید تصاویر اقدام می کند. هر کدام از دستگاه های تلویزیون باید دارای یک مانیتور باشد که تصویرها را به نمایش بگذارد. علاوه بر این موضوع این دستگاه باید دارای یک مکانیسم برای ایجاد این تصاویر بر روی مانیتور باشد.

برای به نمایش گذاشتن تصاویر در وهله اول از یک تفنگ الکترونیکی استفاده می شود که یک مجموعه است که شامل یک کاتد التهابی و آند است. کاتد می تواند الکترون را به وجود می آورد و آند هم به صورت یک قرص با ابعاد کوچک تولید می شود. اختلاف پتانسیل از چند صد تا چند هزار ولت میان اند و کاتد به وجود می آید. در این صورت بین کاتد و آند یک میدان الکتریکی وسیع ایجاد می شود.

در بررسی این سوال که چگونه تلویزیون کار می کند باید بگوییم که جهت نمایان کردن الکترون ها از لامپ با اشعه کاتدی استفاده می شود. یک صفحه فسفری در سی آر تی ها وجود دارد که همان مانیتور موجود در دستگاه تلویزیون است. تفنگ الکترونی می تواند الکترون ها را با فشار زیاد به سوی صفحه فسفری در دستگاه هدایت کند.

باریکه الکترونی که از تفنگ الکترونی خارج می شود در مسیر خود که به صفحه فسفری هدایت می شود از میان دو جفت صفحه های فلزی که به صورت موازی در کنار هم قرار گرفته اند عبور می کند.

در صورتی که به صفحه های جفت اول یک ولتاژ برسد میدان یکسانی به وجود می آید و در این هنگام است که الکترون هایی که از آن عبور می کنند به سوی یک صفحه مثبت منحرف می شود و لکه ای روشن بر روی صفحه فسفری پدیدار می شود که در امتداد خط افق به سمت چپ و یا راست متمایل خواهد شد.

به همین طریق اگر یک ولتاژ جفت به صفحه های دوم برسد باریکه به سوی صفحه مثبت متمایل می شود و در این هنگام است که لکه روشن بر روی صفحه فسفری در امتداد خط قائم به سمت بالا و یا پایین تغییر مسیر می دهد. زمانی که پرتو الکترونی به نقطه ای از صفحه فسفری می رسد همان نقطه روشن می شود. هر چقدر که شدت پرتاب الکترون به واسطه تفنگ کاتدی بیشتر شود این نقطه نیز روشن تر می شود. به این ترتیب است که تلویزیون شروع به کار می کند.

چگونگی کارکرد تلویزیون های رنگی

تلویزیون رنگی چگونه کار می کند؟

این موضوع که چگونه تلویزیون کار می کند کمک می کند که بتوانید با طرز کار این دستگاه آشنا شوید. زمانی که تلویزیون های رنگی شروع به کار می کنند نسبت به تلویزیون های سیاه و سفید کارکرد پیچیده تری دارند.

در این سیستم دستگاه های گیرنده تلویزیونی به 3 سیگنال نیاز دارند تا در این صورت بتوانند تصاویر رنگی را به خوبی بازسازی کنند. برای این که اطلاعات تصویری به دستگاه های گیرنده هدایت شوند لازم است که این 3 سیگنال با یکدیگر ترکیب شوند تا در نهایت بتوانند یک سیگنال واحد را به وجود آورند.

سیگنال واحد مورد نظر به واسطه دستگاه های گیرنده تلویزیونی دریافت می شود. سه سیگنال قرمز و آبی و سبز با توجه به این سیگنال به وجود می آیند. باید بدانید که برای به وجود آوردن سیگنال ارسالی از روی این 3 سیگنال یک محدودیت کلی وجود دارد. این سیگنال ارسالی در سیستم های رنگی باید با سیستم های سیاه و سفید سازگاری داشته باشد.

به این معنی که زمانی که یک تصویر به صورت رنگی به گیرنده انتقال پیدا می کند گیرنده های سیاه و سفید نیز لازم است که همان تصویرها را به خوبی به شکل سیاه. سفید نمایان کنند. هنگامی که تصاویر به صورت سیاه و سفید به گیرنده ها ارسال می شوند نیز گیرنده های رنگی باید این تصاویر را به شکل سیاه و سفید و با نظم فراوان نمایان کنند.

برای ارسال تصویر به شکل رنگی باید به معیارها و استانداردهای کلی توجه شود. مهم ترین این موارد استاندارد NTSC نام دارد که باعث افزایش کیفیت و همینطور تقویت تصاویر تلویزیونی می شود و در بسیاری از کشورهای جهان به کار برده نی شود. زمانی که دستگاه گیرنده به دریافت سیگنال ارسالی اقدام می کند باید 3 سیگنال رنگی قرمز و سبز و آبی را به درستی بازسازی کند.

لامپ های اشعه کاتدی نیز در تلویزیون های رنگی دارای 3 عدد تفنگ الکترونی با کیفیت و درجه یک هستند. شدت شلیک و پرتاب در این نوع از تفنگ ها به واسطه یکی از انواع سیگنال های رنگی تنظیم می شود. صفحه نمایش با استفاده از نقطه هایی که هر یک از آنها شامل سه بخش فسفری هستند تشکیل می شود که به این نقطه سه تایی گفته می شود.

در پاسخ به این سوال که چگونه تلویزیون کار می کند باید بگوییم که هر یک از این سه فسفر به گونه ای تشکیل می شوند که با تماس با الکترون می توانند یکی از نورهای اصلی را به وجود آورند. به این صورت که یکی از این قطعات فسفری در هنگام برخورد الکترون قرمز می شود و دومی آبی و سومی هم به رنگ سبز در می آید.

باید بدانید که جهت به وجود آوردن تصاویر صحیح و درست باید تفنگی که توسط سیگنال قرمز رنگ کنترل می شود به طور دقیق بر روی بخش های قرمز هر سه تایی قرار داده شود و به هیچ عنوان با بخش های قرمز و آبی تماس پیدا نکند. در این صورت است تلویزیون های رنگی می توانند به خوبی کار کنند و به انتقال تصاویر رنگی نیز کمک کنند.

چگونگی کارکرد تلویزیون های رنگی

کارکرد مدل های مختلف تلویزیون

توجه داشته باشید که مدل های گوناگون تلویزیون دارای کارکردهای مختلفی هستند. شما عزیزان که از مدل های متنوع این دستگاه استفاده می کنید باید بر همین اساس این نوع از کالای خانگی را به کار برید.

زیرا کارکردهای مربوط به نمونه های مختلف این دستگاه متفاوت هستند. همیشه مدل های جدیدتر تلویزیون دارای قابلیت های بیشتری هستند. از این رو برای این که بتوانید از تلویزیون استفاده کنید باید با توجه به این قابلیت ها نسبت به کارکرد مدل های مختلف تلویزیون خود اطلاعات بیشتری را به دست آورید.

عوامل مختلف دخیل بر کارکرد تلویزیون

توجه کنید که عامل های گوناگونی می توانند بر کارکرد تلویزیون اثرگذار باشند. زمانی که شما عزیزان به این عامل ها توجه کنید می توانید با کارکردهای این دستگاه به نحو احسن آشنا شوید.

منبع تصویر مناسب

منبع تصویر مطلوب باعث می شود که شفافیت تصاویر این دستگاه افزایش پیدا کند. کارکرد تلویزیون با استفاده از منبع تصویر منحصر به فرد به خوبی افزایش پیدا می کند.

منبع صدای مطلوب

منبع صدای خوب و مناسب باعث کارایی بسیار عالی تلویزیون می شود. این منبع صدا سبب می شود که کیفیت صورتی تلویزیون افزایش پیدا کند.

سیگنال های تلویزیونی

سیگنال های تلویزیونی اطلاعات تصویر و همینطور صورت را ارسال می کنند و در افزایش کارکرد تلویزیون دخیل هستند.

آنتن گیرنده

آنتن می تواند سیگنال های صدا را بازیابی و پخش کند و این موضوع نیز در کارکرد بهینه تلویزیون اهمیت بسیار زیای دارد.

نحوه کار انواع تلویزیون ها

توجه داشته باشید که تلویزیون های مختلفی در دنیای امروزی پا به عرصه گیتی گذاشته اند که هر کدام از آنها با مدل های مختلفی تولید می شوند و دارای ساختار متنوعی نسبت به دیگری هستند. باید بدانید با توجه به این که دستگاه های مورد نظر از لحاظ ساختاری و طراحی با یکدیگر تفاوت دارند اما اساس کار در آنها به یک شکل است. به عنوان مثال تلویزیون های رنگی و پلاسما و ال ای دی و همینطور ال سی دی از نظر طرح و ساختار تفاوت دارند.

اما از لحاظ کارکرد تا حدود بسیار زیادی مشابه هم هستند. زیرا از لحاظ عملکرد و از نظر اصول پایه تفاوت های چندانی در این دستگاه ها و در کارکرد آنها وجود ندارد. امروزه تلویزیون های هوشمند جایگاه ویژه ای را در بین مردم و در بازار به خود اختصاص داده اند که این تلویزیون ها نیز از نظر ساختار و کارکرد می توانند با دستگاه های معمولی متفاوت باشند.

شما عزیزان به راحتی و با مطالعه کاتالوگ این تلویزیون ها که با مدل های مختلف در بازار دیده می شوند می توانند به نحوه کارکرد آنها پی ببرید. توجه داشته باشید در صورتی که اطلاعات زیادی در رابطه با نحوه کارکرد تلویزیون های مختلف در اختیار ندارید می توانید با مشاوران و متخصص هایی که در این زمینه اطلاعات خوبی را در اختیار دارند صحبت کنید.

شما می توانید این سوال را مطرح کنید چگونه تلویزیون کار می کند و منتظر پاسخ از سوی این کارشناس ها باشید. در واقع باید بدانید که تلویزیون های گوناگون اعم از ال ای دی، ال سی دی، اسمارت و معمولی می توانند کارکرد متفاوتی از دیگری داشته باشند و زمانی که شما با این تفاوت آشنا باشید بدون شک می توانید با این دستگاه به خوبی کار کنید.

چگونگی کارکرد تلویزیون های رنگی

جمع بندی

این سوال مهم که چگونه تلویزیون کار می کند می تواند یک سوال بسیار کلی باشد. ما در این بخش به بررسی این موضوع به طور کلی پرداختیم تا بتوانید اطلاعات جامعی در این باره را در اختیار شما عزیزانی قرار دهیم که با نحوه کارکرد این نوع دستگاه آشنایی ندارید.
از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که هر کدام از تلویزیون های موجود در بازار با توجه به طراحی و ساختاری که دارند کار می کنند و راه اندازی می شوند. از این رو شما عزیزان باید در هنگام کار با این دستگاه ها به این موضوع نیز توجه خاصی داشته باشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا