دنیای علوم شگفت انگیز

آموزش ساخت بستنی

حتما شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که می خواهید بستنی را به روش خانگی تهیه کنید. جالب است بدانید که درست کردن بستنی از آن دسته از کارهایی است که بسیار سرگرم کننده و در عین حال خوشمزه نیز می باشد. چرا که بستنی یک خوراکی و یک دسر بسیار خوشمزه است که به روش های مختلفی می توان آن را تهیه کرد. اما نکته ی جالب توجه این است که در حین ساخت بستنی اتفاقات شیمیایی بامزه ای نیز رخ می دهد. در ادامه برای آموزش ساخت بستنی به وسیله ی یک روش علمی همراه ما باشید.

پیدایش بستنی

هیچ کس دقیق نمی داند که بستنی برای اولین بار در چه زمانی تولید شده است. اما باستان شناسان به وسیله ی نسخه های خطی به این نتیجه رسیده اند که چینی ها از یک محصول یخ زده که از مخلوط آب میوه ها با برف تهیه شده بود خوششان آمده است. بهتر است بدانید که این تکنیک بعد ها در یونان و روم به کار گرفته شد تا جایی که اکثر ثروتمندان از آن به عنوان دسر نیز استفاده می کردند.

سپس بعد از گذشت چندین قرن، بستنی به شکل های گوناگون در قرون وسطی در کشور ایتالیا به عنوان دسر به کار گرفته شد. به همین طریق بستنی در قرن هفدهم به یک محصول لوکس و با کلاس برای دربار سلطنتی استفاده می شده است. حالا بعد از گذشت سال ها، با تحولاتی که فناوری داشته است بستنی را با شکل های گوناگون و طعم های مختلف می توان استفاده کرد. البته با تمامی این تعاریف خیلی ها بستنی را در منزل و با روش های گوناگون می سازند.

مواد و وسایل مورد نیاز آموزش ساخت بستنی

  • ساعت یا زمان سنج
  • دستکش آشپزخانه
  • دو عدد کیسه ی زیپ دار بزرگ
  • دو عدد کیسه ی زیپ دار کوچک
  • نمک
  • یخ
  • عصاره ی وانیل
  • شیر
  • شکر
  • خامه
  • فنجان برای اندازه گیری
  • قاشق برای اندازه گیری

آموزش ساخت بستنی 2

مراحل آماده سازی ساخت بستنی

مرحله ی اول:

نیاز است که در هر کدام از دو کیسه ی زیپ دار بزرگ ابتدا یک قاشق غذاخوری شکر، یک چهارم قاشق چای خوری عصاره ی وانیل، نصف فنجان شیر و نصف فنجان خامه بریزید. حال پس از آنکه این مواد را در هر کیسه ریختید و آماده شد، در هر دو کیسه را ببندید و تا زمانی که به آن احتیاج داشتید اجازه دهید تا در یخچال بماند.

مرحله ی دوم:

چهار فنجان یخ را باید داخل یکی از کیسه های زیپ دار بزرگ ریخته و بعد از آن نصف فنجان نمک را به آن اضافی کنید.

مرحله ی سوم:

حالا باید یکی از دو کیسه ی کوچکی که آماده کرده اید را داخل کیسه ی زیپ دار بزرگ حاوی یخ و نمک قرار دهید.

مرحله ی چهارم:

در مرحله ی چهارم ابتدا دستکش های آشپزخانه را بپوشید و با دستگیره، کیسه ی بزرگ را بردارید و به مدت ۵ دقیقه تکان دهید.

مرحله ی پنجم:

در داخل کیسه ی بزرگ دوم چهار فنجان یخ بریزید اما توجه کنید که نیازی نیست که هیچ گونه نمکی به آن اضافه شود.

مرحله ی ششم:

از درون یخچال کیسه ی کوچک دومی را که آماده کرده بودید را درآورده و داخل کیسه ی بزرگ حاوی یخ بگذارید.

مرحله ی هفتم:

در این مرحله مانند مرحله ی چهارم دستکش را دستتان کرده و کیسه ی بزرگ را بردارید و به مدت ۵ دقیقه به خوبی تکان دهید. بعد از انجام تمامی این مراحل اگر به درستی همه ی نکات را رعایت کرده باشید بستنی شما آماده است.

آموزش ساخت بستنی 3

نکته مهم

وقتی مولکول های آب یخ می زنند، به صورت منظم و محکم در کنار هم قرار می گیرند، بنابراین فضای زیادی برای مخلوط شدن مولکول های دیگری وجود ندارد. اگر که فقط مواد خود را در فریزر قرار دهید، مولکول های آب به صورت تکه های بزرگ از هم جدا خواهند شد. اما وقتی که مواد داخل کیسه را پرت می کنید و تکان می دهید، آنها نمی توانند به یکدیگر متصل شوند یا به راحتی روی یکدیگر چنگ بزنند.

تنها تکه های میکروسکوپی یخ هستند که می توانند تشکیل شوند و آب را با هر چیز دیگری مخلوط نگه دارند. یخ زدن آب زمانی که مولکول های دیگری در راه وجود دارد امری بسیار پیچیده است، بنابراین دما باید سردتر از آن باشد تا بتوان یخ معمولی را ایجاد نمود تا بدین وسیله این اتفاق مهم رخ دهد. به هر حال می توان به این نکته ی بسیار مهم و اساسی اشاره نمود که نمک دمای یخ را کاهش می دهد، به این ترتیب مخلوط بستنی شما یخ می زند.

نتیجه گیری

از این آموزش که به روش علمی بستنی را ساختیم به این نتیجه رسیدیم که تکه های یخ در کیسه ی بزرگ حاوی نمک بسیار بیشتر ذوب می شوند و احساس سردی بیشتری نسبت به تکه های یخ در کیسه ی بزرگ بدون نمک داشتند. از آنجایی که هوا به اندازه ی کافی سرد بود به طور مثال چند درجه زیر صفر، کیسه ی یخ با نمک باید به اندازه ی کافی مواد را خنک می کرد تا سفت شوند و به همین طریق تبدیل به بستنی شوند.

حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا نمک برای ساخت بستنی امری موثر است؟ در پاسخ باید بگوییم که آب خالص در دمای صفر درجه ی سانتیگراد منجمد می شود. افزودن نمک نقطه انجماد را چند درجه کاهش می دهد. این بدین معنی است که وقتی نمک به یخ در کیسه بیرونی اضافه می شود یخ در دمای صفر درجه ی سانتیگراد است و بالاتر از نقطه ی انجماد خود قرار دارد، بنابراین شروع به ذوب شدن می کند.

چرا که ذوب شدن به انرژی نیاز دارد که در این حالت از مخلوط شیر در کیسه حاصل می شود. در نتیجه انرژی گرمایی از شیر جذب شده و کریستال های یخ بین مولکول های ریز چربی تشکیل می شود. اما هر چه نمک بیشتری به یخ اضافه شود، نقطه انجماد کمتر خواهد شد. برای ذوب شدن یخ، گرما باید از محیط اطراف جذب شود و باعث یخ زدن آن شود.

آموزش ساخت بستنی 4

توضیحات تکمیلی

برای درک اینکه چگونه نمک باعث ذوب شدن یخ و کاهش دمای کلی کیسه می شود، نیاز است که کمی بیشتر در مورد یخ بیاموزید. یخ به شکل متبلور آب است. برای تشکیل کریستال ها، مولکول های آب باید کنده شوند و با دقت در یک الگوی منظم قرار بگیرند.

بهتر است بدانید که هر چه دمای محیط گرمتر باشد، مولکول ها از این طریق به اطراف جهش می کنند و در نتیجه به سختی می توان آنها را در یک ردیف قرار داد.‌ در هر صورت با سرد تر شدن هوا، مولکول ها کندتر می شوند و حرکات آهسته تر آنها باعث می شود که با دقت بیشتری در ردیف قرار بگیرند و در نتیجه کریستال های یخ را تشکیل دهند.

همچنین بعد از تشکیل یخ، دو چیز به طور مداوم در سطح اتفاق می افتد. اول اینکه یخ بر روی سطح در حال ذوب شدن می باشد. دوم اینکه آب ذوب شده دوباره در حال یخ زدن می باشد. سرعتی که در این دو حالت اتفاق می افتد تعیین خواهد کرد که چه چیزی می بینید.

حال بد نیست بدانید که در مورد کیسه بستنی، یکی با نمک و یخ و دیگری با یخ، دمای آن یکسان می باشد و بنابراین مولکول ها می توانند با سرعت یکسانی در حال حرکت باشند. اما نکته ی بسیار مهمی که در اینجا وجود دارد این است که تفاوت در نمک می باشد. چرا که همانگونه که تکه های یخ شروع به ذوب شدن می کند، مولکول های آب با مولکول های نمک مخلوط خواهد شد.

اکنون شما شاهد یک اتفاق حیرت انگیز خواهید بود و آن چیزی نیست جز مولکول های آب و نمکی که با هم در حال حرکت می باشند. این مخلوط، ساختن یک الگوی منظم را برای مولکول های آب سخت تر خواهد نمود، چرا که مولکول های نمک مدام در حال تداخل کردن هستند. این بدین معنی است که سرعت یخ زدن در حال کاهش است. همانگونه که یخ در حال ذوب شدن می باشد و گرما را جذب می کند و در نتیجه دما را کاهش خواهد داد.

اما از دیگر نکات مهم که نیاز است در توضیحات تکمیلی به آن اشاره کنیم این است که دمای داخل کیسه حاوی یخ و نمک سردتر از دمای کیسه ای می باشد که فقط حاوی یخ است. در واقع می توان چنین گفت که از آنجایی که مولکول های نمک فرآیند انجماد آب را دشوارتر می کنند، ممکن است مخلوطی از نمک و آب یخ به زیر صفر درجه سانتی گراد برسد.

سوالات متداول

1- آیا به اندازه ی کافی کریستال نمک می تواند بر میزان سرما تاثیر مثبت بگذارد؟
کریستال نمکی که بزرگ تر است زمان بیشتری را برای حل شدن در آب اطراف یخ احتیاج دارد که این امر باعث خنک شدن بیشتر بستنی خواهد شد.

2- آیا این احتمال وجود دارد که به جای نمک ماده ی دیگری را جایگزین کرد؟
بله این امکان وجود دارد. شما به راحتی می توانید از انواع دیگر نمک به جای کلرید سدیم استفاده نمایید و اینگونه جایگزین نمک را پیدا کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا