دنیای علوم شگفت انگیز

آزمایش بزاق دهان برای نقاشی

سوالی که ممکن است بارها در طی انجام آزمایش بزاق دهان برای نقاشی از خودتان بپرسید، این است که اصلا آنزیم آمیلاز چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در کل آنزیم‌ها ترکیباتی هستند که برای حفظ حیات امری ضروری محسوب می‌شوند. حتی بسیاری از آنزیم‌ها امروزه کاربرد تجاری نیز یافته‌اند و در بیشتر صنایع قابل استفاده می‌باشند. آنزیم‌ آمیلاز از آن دسته از آنزیم‌هایی است که در دسته هیدرولازها قرار می‌گیرد. وجود این آنزیم موجب تجزیه شدن پلی‌ساکارادیها مانند نشاسته می‌شود که به اجزای کوچکتر تبدیل شده است. پس بنابراین نقش مهمی در هضم کربوهیدرات‌ها ایفا می‌کند.

همچنین از دیگر نکات مهم آنزیم آمیلاز می‌توان به این مورد اشاره کرد که در بدن انسان در بزاق، آنزیم های لوزالمعده و روده کوچک نمونه‌هایی از آن پیدا می‌شود. بد نیست بدانید که به دلیل توقف کوتاه غذا در دهان، قسمت عمده فعالیت و کاربرد آنزیم آمیلاز مربوط به آمیلاز پانکراس می‌باشد. آمیلاز پانکراس از سلول‌های پانکراس ترشح می‌شود و به مجرای پانکراس و سپس به دوازدهه وارد می‌شود. کاربرد این آنزیم به این شکل است که در روده به تجزیه نشاسته کمک می‌کند. در ادامه برای درک این مطلب به انجام آزمایش بزاق دهان برای نقاشی می‌پردازیم. پس با ما همراه شوید.

مواد مورد نیاز آزمایش بزاق دهان برای نقاشی

برای انجام آزمایش بزاق دهان برای نقاشی به مواد زیر احتیاج است که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • پنس یا گیره
  • شیشه ساعتی یا پتری
  • محلول رقیق لوگول
  • کاغذ صافی
  • گوش پاک‌کن
  • پودر نشاسته

آزمایش بزاق دهان برای نقاشی 1

مراحل انجام آزمایش بزاق دهان برای نقاشی

1- درابتدا برای انجام آزمایش بزاق دهان برای نقاشی 10گرم نشاسته را به 50 میلی لیتر آب اضافه نموده و مخلوط می‌کنیم.

2- سپس نیاز است که در یک پتری 10میلی لیتری مخلوط آب نشاسته و در یک پتری دیگر 10 میلی لیتری محلول رقیق لوگول را بریزیم.

3- در ادامه کاغذ صافی را وارد پتری محتوی نشاسته می‌کنیم تا کاملا به کاغذ آغشته شود. حالا با پنس کاغذ را از پتری بیرون بیاورید و سطح را تمیز کنید. آنگاه کاغذ را بر روی سطح قرار دهید.

4- سر گوش پاک‌کن تمیزی را به بزاق دهان آغشته نمایید.

5- با گوش پاک‌کنی که آغشته به بزاق دهان است روی کاغذ حاوی نشاسته‌ها، مثل آدمک طراحی کنید.

6- نیاز است که حدود 5 دقیقه صبر کنید تا آمیلاز بزاق روی نشاسته اثر کند.

7- در آخر با پنس کاغذ را برداشته و درون پتری لوگول قرار دهید. سپس حدود 1 دقیقه صبر نمایید. در نتیجه کاغذ به رنگ بنفش در می‌آید، به جز قسمتی که با گوش پاک‌کن آغشته به بزاق، طراحی کرده‌ایم.

کاربرد آزمایش بزاق دهان برای نقاشی

با توجه به کاربرد بزاق دهان برای نقاشی و نقش مهم آنزیم آمیلاز در صنعت می‌توان چنین گفت که آنزیم آمیلاز در صنایع داروسازی و پروتئین‌های دارویی نقش به سزایی دارد. همچنین به نقش مهم آن در صنعت غذایی برای تجزیه و هیدرولیز نشاسته برای قندها و شکرها و دیگر مولکول‌های قندی نیز می‌توان اشاره نمود. کاربردهای دیگر آزمایش بزاق دهان برای نقاشی شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. تولید آنزیم‌های دیگر در صنایع بیوتکنولوژی
  2. تولید شکر و شیره‌های قندی
  3. تولید الکل
  4. تولید نان و محصولات نانوایی
  5. تولی آبلیمو و انواع رب و سس
  6. تولید بیسکویت و شیرینی‌پزی
  7. تولید آبمیوه و نوشیدنی‌های غیر الکلی
  8. تولید پروتئین‌ها
  9. تولید شکلات و محصولات شکلاتی

نکات ایمنی در رابطه با آزمایش بزاق دهان برای نقاشی

هنگام فرآیند آزمایش بزاق دهان برای نقاشی نیاز است نکاتی را رعایت نمایید که عبارت اند از:

  1. در هنگام آزمایش سعی کنید از وسایل ضد عفونی شده استفاده کنید.
  2. قبل از انجام آزمایش مطمئن شوید که دستانتان را شسته اید.
  3. استفاده از ملزومات بهداشتی مانند ماسک و عینک را برا محافظت از صورت و چشم‌ها را فراموش نکنید.

آزمایش بزاق دهان برای نقاشی 2

نتیجه‌گیری

به وسیله آزمایش بزاق برای نقاشی به این نتیجه می‌رسیم که در بزاق دهان پروتئینی به نام آمیلاز وجود دارد که نشاسته را به مواد قندی ساده‌تری به نام مالتوز تبدیل می‌کند. اما در رابطه با مالتوزها دانستن این نکته حیاتی است، که بیشتر مالتوز نوعی دی‌ساکارید است که به نام قند جوانه جو نیز خوانده می‌شود. همچنین بد نیست بدانید که این ماده از تجزیه آنزیم نشاسته به دست می‌آید. مالتوز گلوکوز بوده و در آن اکسیژن همی‌استال یک مولکول گلوکز با کربن 4 مولکول دیگر پیوند دارد.

حال شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که مالتوز چه نوع قندی است؟ مالتوز یا شکر مالت به نوعی شکر گفته می‌شود که از 2 مولکول گلوکز متصل به هم تشکیل شده است. از این ماده به عنوان شیرین کننده مواد غذایی و انواع نوشیدنی و همین طور در فرآیند تخمیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته به یاد داشته باشید که مالتوز فاقد فروکتوز است و هنگامی ساخته می‌شود که گیاهان انرژی ذخیره شده در خود را برای جوانه زدن تجزیه می‌کنند.

همچنین خواص مالتوز موجب شده است تا از آن به عنوان جایگزین سایر شیرین کننده‌های حاوی گلوکز در دستورات غذایی مورد استفاده قرار بگیرد. اما چون شیرینی آن کمتر از شکر معمولی و فروکتوز است، برای شیرینی دلخواه به مقدار بیشتری از آن نیاز خواهید داشت. جالب است بدانید که مالتوزها به عنوان یک منبع انرژی کاربرد فراوانی دارد. در واقع می‌توان چنین گفت هیدرولیز پیوند گلیکوزیدی این دی‌ساکارید دو مولکول گلوکوز را آزاد کرده و به طور موثر توسط سلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع مالتوز منبع مهم تامین انرژی و کالری برای موجودات زنده مختلف است.

همچنین مالتوز فواید بیشماری برای سلامتی بدن نیز دارد. چرا که این ماده هنگام تجزیه به گلوکز تبدیل می‌شود. بنابراین تاثیرات آن بر سلامت بدن شبیه به سایر منابع گلوکز خواهد بود. از لحاظ تغذیه‌ای کالری این ماده با کالری موجود در نشاسته و شکر تقریبا با هم مشابه هستند. پس می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که با توجه به فواید مالتوز شرکت‌های تجاری از خواص مالتوز، به ویژه محصولاتی که از هیدرولیز آنزیمی نشاسته تولید می‌گردد، استفاده می کنند.

همچنین برای تولید نوشیدنی‌های الکلی نظیر آبجو و ویسکی به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. عرضه و کاربرد مالتوز اغلب به صورت کریستال‌های خشک و یا به صورت شربت عرضه می‌شود. این شربت مبتنی بر ذرت می‌باشد. اما دقت کنید که با شربت ذرتی که سرشار از فروکتوز است نباید اشتباه گرفته شود در واقع شربت مالتوز عاری از هرگونه فروکتوز هست.‌

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا