دنیای کامپیوتر و تکنولوژی

Scratch: پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان

پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان در دنیای امروز از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند. در هر یک از این سیستم ها از قابلیت ها و ویژگی های به خصوصی استفاده شده است که این فعالیت ها را برای بچه ها ساده تر می کنند. شما می توانید با استفاده از ابزارهای ساده این تکنیک ها را برای رشد مهارت های کودک خود به کار ببرید. نرم افزار حرفه ای Scratch یکی از مهم ترین روش های برنامه نویسی برای کودکان به شمار می رود.

در صورتی که قصد ورود به این حوزه را دارید استفاده از این پلتفرم ساده و کاربردی توصیه می شود. فضای کاربری ساده و مزایای استفاده از آن همواره افراد را برای استفاده از این سیستم ترغیب می کند. در این نرم افزار با استفاده از یک سیستم گرافیکی قدرتمند به قابلیت های برنامه نویسی دسترسی خواهید داشت.

Scratch: پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان

سرفصل های مربوط به برنامه نویسی و بازی سازی در سیستم Scratch

در پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان سرفصل ها و اطلاعات دقیقی در اختیار کاربران قرار می گیرند. هر یک از این اطلاعات به شما کمک می کنند که بازی سازی و کد نویسی های مربوط به آن را با دقت بالایی انجام دهید. برخی از این سرفصل های مهم و حیاتی را در زیر مشاهده می کنید:

بخش اول؛ ایجاد صفحه شروع

برای پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان باید از صفحه شروع آغاز کنید. ایجاد یک صفحه برای شروع مراحل طراحی بازی ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این بخش یک صفحه کلید اولیه برای شروع بازی ها آماده سازی می شود. طراحی پس زمینه نیز در این بخش انجام می گیرد. همچنین انواع کدهای حرکتی برای کاراکترهای بازی ها نیز در این سیستم اعمال خواهد شد. کدهای تشخیص سطح نیز در این بخش مشخص شده و هر یک از کاربران با آن ها آشنا می شوند. کدهای پرسی و حالت های ایستای بازیکنان نیز در بخش ایجاد صفحه شروع تعیین شده و به کاربران آموزش داده می شوند.

بهینه سازی حرکات کاراکترها نیز در پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که برای ایجاد صفحه شروع مورد توجه قرار می گیرد. در بخش بعدی قرارگیری اسپرایت های دشمنان در بازی نیز برای انواع مراحل بازی انجام می شود. سپس نوبت به کلیدهای ورودی بازی و کاراکترهای مربوط به آن ها می رسد.

Scratch: پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان

 

طراحی مراحل بازی

در برنامه Scratch طراحی مراحل بازی نیز با دقت بالایی انجام می شود. در پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان مراحل دوم و سوم بازی نیز با کدنویسی ها و کاراکترهای به خصوصی مشخص خواهند شد. در هر یک از این مراحل از پس زمینه های به خصوص استفاده می شود. نوع کاراکترهای مربوط به هر یک از این مراحل نیز اهمیت دارد و کدنویسی های مربوط به آن ها نیز در این بخش انجام می شود. در مرحله سوم صفحه پیروزی نیز در بخش های مربوطه قرار می گیرد که روند بازی مورد نظر را ادامه می دهد.

ایجاد صفحه های پیروزی

صفحه های پیروزی نیز یکی دیگر از اجزای مربوط به بازی ها هستند که کودکان به سادگی آن ها را در ساختار برنامه Scratch طراحی می کنند. در این صفحه نیز از کدهای به خصوصی برای تکمیل وضعیت بازی استفاده می شود. قرارگیری جعبه های گنج و پیروزی در هر یک از بخش های بازی در این مرحله انجام می شود. وجود این صفحه در بازی ها یکی از مهم ترین بخش ها به شمار می رود که آموزش های آن در اختیار کاربران قرار می گیرد.

ایجاد بخش تایمر در بازی

در پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان ایجاد تایمر نیز به کاربران آموخته می شود. برای هر یک از مراحل بازی باید حتماً یک تایمر به خصوص نصب شود که بازه زمانی مربوط به حضور در هر یک از مراحل را مشخص می کند. به این ترتیب روند بازی های مورد نظر هیجان انگیزتر شده و با محدودیت زمانی رو به رو می شود. قرار دادن یک صفحه برای گیم اوور و تعیین وضعیت پایان بازی نیز در این خصوص اهمیت دارد. به علاوه دکمه های ری استارت بازی نیز نقش مهم و اساسی ایفا می کنند.

چه کسانی از Scratch استفاده می کنند؟

پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان و بزرگسالان کارایی دارند. اگر می خواهید ذوق و خلاقیت کودک شما شکوفا شود، استفاده از این پلتفرم توصیه می شود. با استفاده از قابلیت های ویژه Scratch آموختن این مهارت ها بسیار ساده تر می شود. علاقه مندان به بازی سازی نیز از این سیستم کاربردی برای شروع فعالیت های حرفه ای خود استفاده می کنند.

به همین خاطر نیز توصیه می شود این پلتفرم را برای ابتدای کار خود انتخاب کنید. همچنین کسانی که به فرایند برنامه نویسی علاقه دارند، با استفاده از قابلیت های این نرم افزار می توانند مهارت های اولیه کدنویسی را نیز یاد بگیرید. به همین خاطر Scratch در میان همه رده های شغلی محبوبیت دارد.

Scratch: پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان

نکات مهم برای استفاده از برنامه Scratch

برای استفاده بهتر از پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان باید به برخی نکات و فاکتورهای استفاده از این برنامه دقت داشته باشید. هر یک از این نکات کاربردی به شما کمک می کنند که بازی سازی را با ساده ترین روش ها آغاز کنید. این نکات ویژه را در زیر مشاهده می کنید:

استفاده از ایده های جدید در Scratch

شما می توانید انواع ایده های شخصی و احساسات خود را در پلتفرم Scratch پیاده سازی کنید. به این ترتیب بازی ها زبان احساسات شما خواهند شد. با استفاده از فرایند بازی سازی در این پلتفرم راه های جدیدی برای بیان احساسات پیدا می شود.

توسعه مهارت ها

یکی دیگر از مهم ترین مواردی که در خصوص استفاده از این پلتفرم مورد توجه قرار می گیرد توسعه مهارت ها است. با افزایش مهارت های خود در این حوزه قدرت استدلال بیشتری خواهید داشت و با تفکری خلاقانه در این حوزه فعالیت خواهید کرد. همکاری با سایرین نیز به توسعه و پیشرفت فعالیت های شما کمک شایانی می کند.

توانایی حل مسئله

در برخی از مراحل کد نویسی در این پلتفرم با مشکلاتی رو به رو می شوید که باید در خصوص آن ها کمی صبوری کنید. شکیبایی در برابر قسمت های غیر قابل حل مسائل در این پلتفرم یک نکته مهم و کاربردی به شمار می رود.

تبدیل ایده های بزرگ به تکه های کوچک

ایده پردازی اصل اول استفاده از پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان به شمار می رود و قدرت خلاقیت را در بچه ها پرورش می دهد. به همین خاطر در این برنامه باید از ایده های بزرگ تر به تکه های کوچک و ساده در بازی برسید. به این ترتیب ایده های کوچک تر شما به سهولت پذیرفته شده و قابل فهم خواهند بود. این ایده ها در هر یک از مراحل کد نویسی مورد آزمایش نیز قرار می گیرند.

توجه به مراحل طراحی

در این پلتفرم باید همه مراحل را پشت سر هم بگذرانید تا به نتیجه ایده آل برسید. ایده های خام و نصفه کاره در هر یک از مراحل کد نویسی در این پلتفرم به یک ایده کامل و پخته تبدیل می شوند. به همین خاطر باید به آموزش های مرحله به مرحله مربوط به این برنامه نیز دقت داشته باشید.

Scratch: پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان

ویژگی های مهم Scratch

برای استفاده از این پلتفرم کاربردی باید با ویژگی ها و مشخصه های مربوط به آن نیز آشنایی داشته باشید. در دنیای امروز زبان های برنامه نویسی متعددی ابداع شده اند که هر یک از آن ها از ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی برخوردار هستند. برخی از این ویژگی ها را در زیر مشاهده می کنید:

قابلیت های متعدد برنامه Scratch

با به کارگیری این پلتفرم و ویژگی های منحصر به فرد آن به ده ها قابلیت ویژه در ساختار آن دسترسی خواهید داشت. با استفاده از این سیستم کد نویسی حرفه ای می توانید، انواع تصاویر متحرک و انیمیشنی را خلق کرده و طراحی کنید.
خلق کدهای ساده در ساختار برنامه
استفاده از انواع ایده های برنامه نویسی با قرارگیری بلوک ها و قطعات کوچک در کنار هم و خلق کدهای ساده همراه است. کودکان و افراد تازه کار به سادگی می توانند پس از کسب کمی مهارت در این حوزه این کدهای ساده را خلق کنند.

قابلیت های ارتباطی Scratch

در پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان به قابلیت های ارتباطی مربوطه نیز دسترسی خواهید داشت. این قابلیت های ویژه به شما کمک می کنند که با سایر کاربران در ارتباط بوده و از مهارت های آن ها کمک بگیرید. این بخش های ارتباطی در قسمت های مشخصی از پلتفرم Scratch جای گرفته اند. صفحات وب موجود در این سیستم برای مطرح کردن سؤالات کاربران نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

زبان های مختلف برنامه Scratch

با به کار بردن این پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان به 70 نوع زبان زنده در سر تا سر دنیا دسترسی خواهید داشت. این برنامه در اکثر کشورهای جهانی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر نیز استفاده از زبان های مختلف آن میسر خواهد بود. اگرچه Scratch برای استفاده کودکان طراحی شده اما بسیاری از بزرگسالان نیز برای یادگیری ساده زبان کدنویسی از آن استفاده می کنند.

ابزارهای آموزشی Scratch

در پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان ابزارهای آموزشی متعددی نیز در دسترس افراد قرار می گیرند. این ابزارها برای یادگیری علوم و فنون مختلف در اختیار کودکان قرار می گیرند. آموزش ریاضی، علوم، جغرافی و… در این برنامه به سهولت انجام می گیرد. بسیاری از معلمین از این پلتفرم برای آموزش به کودکان استفاده می کنند.

دسترسی به نسخه های آفلاین و آنلاین

در این پلتفرم ها دسترسی به نسخه های آفلاین و آنلاین نیز میسر خواهد بود. این برنامه ها برای همه سیستم عامل ها کارایی خواهند داشت و قابل دانلود هستند. شما می توانید با روش های مختلفی از قابلیت های این برنامه بهره مند شوید. سیستم عامل مک، ویندوز، کروم، اندروید و… برای نصب این برنامه مناسب خواهند بود. برای استفاده از هر یک از این برنامه ها بر روی سیستم عامل مورد نظر باید به نسخه مربوط به هر یک دقت داشته باشید.

Scratch: پلتفرم برنامه نویسی و بازی سازی برای کودکان

جمع بندی

در این صفحه برخی از ویژگی ها و قابلیت های مربوط به برنامه Scratch را بررسی کردیم. این پلتفرم در سال های اخیر به یکی از بهترین و کاربردی ترین پلتفرم های مربوط به کد نویسی و بازی سازی تبدیل شده است. به همین خاطر بسیاری از کودکان و بزرگسالان برای یادگیری قابلیت های این برنامه از آن استفاده می کنند. این برنامه سرفصل های آموزشی به خصوصی دارد که هر یک از آن ها در دسترس کاربران قرار می گیرند.

شما می توانید با هر رده سنی از این پلتفرم آموزشی استفاده کنید. قابلیت های ویژه Scratch به شما کمک می کند که با ساده ترین روش ها برنامه نویسی و کدنویسی را یاد بگیرید. این پلتفرم برای ساخت بازی های چند مرحله ای نیز کارایی دارد. در بخش هایی از این مطلب به نکات مربوط به استفاده از این پلتفرم نیز اشاره کردیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا