دنیای علوم شگفت انگیز

آموزش ساخت حباب غول آسا

همه ما در کودکی دوست داشتیم حباب هایی که میسازیم بزرگ تر باشند. ساخت حباب غول آسا از علایق اکثر بچه هاست!

زمانی که شما مقداری صابون به آب اضافه می کنید، در این هنگام شاهد کمتر شدن کشش سطحی آب خواهید بود. در این حالت است که به راحتی صابون می تواند به داخل آب نفوذ پیدا کند. به همین دلیل هنگامی که به داخل حلقه ی حباب سازی که به آب و صابون آغشته شده است فوت می کنیم، حباب درست خواهد شد.

بد نیست بدانید، علت اینکه هوا به داخل بخشی از آب نفوذ پیدا کرده است این است که لایه ی بسیار نازکی که هنوز مقداری کشش سطحی دارد تشکیل شده است. چرا که مولکول آب یک مولکول قطبی است و مولکول صابون یک سر قطبی و یک سر غیرقطبی دارد. سرهای قطبی مولکول های صابون دور هم جمع می شوند و در این حالت سرهای غیر قطبی نیز به دور از مولکول های آب قرار می گیرند.

حال زمانی که یک حلقه ی پلاستیکی را داخل محلول آب و صابون قرار می دهید، مولکول های صابون در سطح آب قرار می گیرند. در این شرایط است که سرهای قطبی مولکول صابون در تماس با مولکول های آب قرار گرفته و سرهای غیرقطبی که آب گریز می باشد در سطح آب مستقر خواهند شد.

جالب است بدانید حباب هایی که در هوا شناور هستند و به هیچ چیز متصل نیستند همیشه گرد هستند. برای درک بیشتر این مطلب در ادامه ما قصد داریم به  وسیله ی آزمایش ساخت حباب غول آسا به چندین سوال مهم و اساسی پاسخ دهیم تا بدین وسیله بدانیم که اصلاً چه اتفاقی برای حباب ها می افتد؟ پس در ادامه ی این آزمایش همراه ما باشید.

مواد لازم برای آزمایش ساخت حباب غول آسا

همانطور که می دانید برای انجام هر آزمایشی نیاز به یکسری از مواد و نکات است که برای آزمایش ساخت حباب غول آسا به مواد زیر احتیاج داریم:

  • دسته حباب ساز یا نی
  • گلیسیرین یا سیروپ ذرت سبک
  • ظرف با درب
  • آب گرم
  • مایع ظرفشویی

آزمایش ساخت حباب غول آسا 1

 

نحوه انجام آزمایش ساخت حباب غول آسا

1- ابتدا نیاز است که ۶ فنجان آب را در یک ظرف اندازه گرفته و سپس ۱ فنجان مایع ظرفشویی را در آب بریزید . حالا به آرامی آن را هم زده تا مایع به خوبی مخلوط شود. دقت کنید که در آزمایش ساخت حباب غول آسا نیاز است که در حین هم زدن کف یا حباب ایجاد نشود.

2- در ادامه ۱ قاشق غذا خوری گلیسیرین یا یک چهارم فنجان سیروپ ذرت سبک را اندازه بگیرید و به ظرف مورد نظر اضافه کنید. حالا محلول را هم زده تا بدین وسیله با هم مخلوط شوند. بهتر است بدانید که میتوانید بلافاصله از محلول استفاده کنید. اما اگر قصد دارید که حباب بهتری را ایجاد نمایید بهترین کار این است که درب ظرف را گذاشته و اجازه دهید تا محلول یک شب بماند.

3 -در ادامه یک دسته حباب ساز یا نی را به مخلوط آغشته نموده و به آرامی آن را بیرون بیاورید. چند دقیقه صبر نموده و سپس باد کنید.

کاربرد آزمایش ساخت حباب غول آسا

1- همانطور که مشاهده کردید در هنگام انجام آزمایش ساخت حباب غول آسا، گلیسیرین بیشترین کشش سطحی را برای حباب ایجاد نمود. شاید به همین دلیل می توان نتیجه گرفت که این آزمایش کاربرد بسیار مهمی در کسب اطلاعات مهم در رابطه با رفتار مواد در شرایط مختلف دما و فشار دارد. همچنین محققان به وسیله ی انجام آن، درک بهتری از خواص فیزیکی و شیمیایی به دست می آورند.

2- از دیگر کاربرد های مهم آزمایش ساخت حباب غول آسا، می توان به کاربرد مهم آن در بهبود فرآیند های صنعتی نیز اشاره نمود.

3- همچنین می توان به این موضوع هم اشاره نمود که شما می توانید رفتار مواد را در شرایط مختلف پیش بینی نموده و درک بهتری از آنها داشته باشیم.

4- بسیاری از محققان اطلاعات بدست آمده از این گونه از آزمایشات را در بهبود تولید محصولات به کار می برند و همواره به نقش مهم آنها نیز اشاره می کنند.

نکات ایمنی در آزمایش ساخت حباب غول آسا

1- بهتر است توجه داشته باشید که در هنگام انجام آزمایش ساخت حباب غول آسا، ریختن مایع حباب ساز ممکن است باعث لکه بر روی وسایل و لوازم خانه شود. چرا که احتمال ترکیدن حباب بسیار بالاست.

2- فراموش نکنید که از کودکان خود در هنگام انجام آزمایش مراقبت کنید. زیرا ممکن است مواد را درون دهان خود ببرند و به همین جهت سلامتی آنان را به خطر بیندازد.

3- همچنین مایع حباب ساز بسیار لیز و لغزان می باشد. پس در صورت ریختن مواد ممکن است باعث سرخوردن بچه ها شود.

آزمایش ساخت حباب غول آسا 2

نتیجه گیری

با انجام آزمایش ساخت حباب غول آسا به این نتیجه رسیدیم که آب به هر شکلی که باشد خاصیتی به نام کشش سطحی دارد. همین خاصیت باعث می شود که بالاترین یا بیرونی ترین لایه ی آب درست مثل یک ورقه ی آهن ربایی عمل نماید. شاید به همین دلیل می توان گفت که وقتی دو قطره ی آب به هم نزدیک می شوند، تمایل دارند با هم یکی شوند. اما زمانی که از آب جدا می شوند، نیز همین نیرو وجود خواهد داشت.

به طور مثال، وقتی قطره ی آب از شیر می چکد، اول نیروی کشش سطحی تا جایی که توان دارد اجازه نمی دهد بخشی از آب جدا شود. حال در این هنگام قطره ی آب به صورت کشیده خواهد شد. دقت کنید زمانی که این نیرو نمی تواند جلوی نیروی جاذبه ی زمین مقاومت نماید قطره ی آب از بقیه جدا شده و می چکد. در آن قطره ی آب هم مقداری کشش سطحی وجود دارد.

حال همین کشش سطحی باعث می شود تا قطره ی آب موقع سقوط به سوی زمین، شکل گرد یا تقریباً کروی داشته باشد. اما کم کم نیروی جاذبه ی زمین با کشیدن آب به سمت خود باعث می شود تا قسمت پایینی قطره ی آب کشیده شود. همچنین بد نیست بدانید که چون در فضا نیروی جاذبه بسیار کم است، آبی که معلق می شود به دلیل نیروی کشش سطحی به صورت گرد و کروی می باشد.

حالا زمانی که مقداری صابون به آب اضافه می کنیم نیروی کشش سطحی آب را کمتر می کنیم. در این حالت، هوا به راحتی می تواند به داخل آب نفوذ پیدا کند. به همین علت وقتی داخل حلقه ی حباب سازی که آب و صابون به آن آغشته شده است فوت می کنیم حباب درست می شود. همچنین با انجام آزمایش ساخت حباب غول آسا به این نتیجه رسیدیم که با فوت کردن، هوا به داخل بخشی از آب می رود و همین امر باعث می شود که لایه ی بسیار نازکی که هنوز مقداری کشش سطحی دارد تشکیل شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا