دنیای رباتیک و مکاترونیک

آشنایی با انواع بازوهای رباتیک

در دنیای امروز بازی‌های رباتیک جایگاه بسیار مهمی در عرصه‌های صنعتی به همراه دارند. بسیاری از معلمین برای رشد مهارت‌های ذهنی و توانایی‌های کودکان این بازی‌ها را توصیه می‌کنند. به همین خاطر آشنایی با انواع بازوهای رباتیک و شاخه‌های مختلف آن مزایای بی شماری به همراه خواهد داشت. در شاخه‌های مختلف صنعت مصارف گوناگونی از هر یک از این بازوها انجام می‌شود که اهمیت آن‌ها را دوچندان می‌کنند. استفاده از این بازوها با رشد و گسترش تکنولوژی در عرصه‌های مختلفی انجام می‌گیرد.

هر یک از ابزارهای مورد استفاده در بازوهای رباتیک از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند. این بازوها در ساخت و تولید محصولات صنعتی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و در عرصه‌های بین‌المللی به شهرت رسیده‌اند. رقابت پیچیده در حوزه رباتیک ساخت و تولید هر یک از این تجهیزات را به یک امر رقابتی تبدیل کرده است.

بازوی رباتیک چیست؟

برای آشنایی با انواع بازوهای رباتیک پیش‌تر باید با عملکرد کلی این تجهیزات آشنا شوید. انواع بازوها برای سرعت بخشیدن به انجام امور عادی در زندگی انسان به کار می‌روند. دقت عملکرد هر یک از این بازوها بسیار بالا است و همین ویژگی کیفی سبب استفاده بهتر از این تجهیزات شده است. فناوری‌های ساخت پیشرفته به کار رفته در ساخت و آماده سازی هر یک از این بازوها یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های کیفی به کار رفته در این محصولات به شمار می‌رود. دقت و اثر بخشی بالای این بازوها در امر برنامه ریزی نیز از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها به شمار می‌رود.

انجام کارهای سنگین و سریع و تکرار شونده با به‌کارگیری هر یک از این بازوها به بهترین نحو صورت می‌پذیرد. شما می‌توانید هر یک از این بازوها را به منظور ارتقا سطح کیفی فعالیت‌های صنعتی به کار ببرید. در قلب هر یک از این تجهیزات از موتورهای صنعتی و پیشرفته‌ای استفاده شده است که عملکرد کلی دستگاه را بهبود می‌بخشند. عملکرد کلی هر یک از این بازوها بسته به برنامه تعریف شده در آن‌ها مشخص می‌شود.

در ساختار هر یک از این بازوها از چند مفصل استفاده شده که سبب سهولت در به حرکت در آوردن این تجهیزات خواهند شد. مفصل‌ها اغلب برای اتصال چند بازو به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در آشنایی با انواع بازوهای رباتیک بررسی اجزای تشکیل دهنده آن‌ها نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و سبب استفاده بهتر از قابلیت‌های این تجهیزات می‌شود.

انواع بازوهای رباتیک

در خصوص آشنایی با انواع بازوهای رباتیک آشنایی با نحوه استفاده از هر یک از آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. در خصوص انواع بازوهای رباتیک دسته بندی‌های زیر بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند:

آشنایی با انواع بازوهای رباتیک 2

ربات‌های مفصلی

این دسته از ربات‌ها مشابه با بازوی انسان طراحی شده و معایب و مزایای خاص خود را به همراه دارند. این ربات‌ها برای انجام فرایندهایی مانند بسته بندی، جوشکاری و… به کار می‌روند و سرعت عمل بسیار بالایی دارند. استفاده از آن‌ها در صنایع ریخته گری نیز بسیار رواج دارد. هر یک از این ربات‌ها برنامه ریزی‌ها و تنظیمات پیچیده‌ای دارند و برای کار با آن‌ها باید به این فرایندهای صنعتی مسلط باشید.

ربات‌های دکارتی

دسته بندی بعدی این تجهیزات ربات‌های دکارتی هستند که با ساختاری مستطیلی شکل در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. قابلیت‌های چرخشی این ربات‌ها یکی از ویژگی‌های کیفی آن‌ها به شمار می‌رود. این تجهیزات انعطاف پذیری بسیار بالایی داشته و مدیریت آن‌ها به سهولت انجام می‌گیرد. کنترل هر یک از آن‌ها برای اجرای فعالیت‌های صنعتی مورد نظر بسیار ساده خواهد بود. استفاده از آن‌ها برای چسباندن و کار با مواد اتمی مورد توجه قرار دارد. بارگیری و بارگذاری مواد نیز با استفاده از این ربات‌ها به سهولت انجام می‌گیرد.

بازوی رباتیک اسکارا

در آشنایی با انواع بازوهای رباتیک انواع بازوها و ربات‌های اسکارا نیز مورد توجه هستند. این تجهیزات صنعتی بیشتر برای سر هم کردن قطعات به کار می‌روند. در ساختار آن‌ها از دو بازوی موازی استفاده شده که با قابلیت انطباق در کنار هم قرار گرفته‌اند. استفاده از زیستی از هر یک از این تجهیزات و جا به جایی ماشینی آن‌ها یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ربات‌های اسکارا به شمار می‌رود.

بازوی رباتیک دلتا

برای آشنایی با انواع بازوهای رباتیک، مدل‌های دلتا نیز مورد توجه قرار می‌گیرند. این دسته از بازوها دقت عملکرد بسیار بالایی دارند. برای کنترل آن‌ها اغلب از دسته‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود. کارایی آن‌ها در مواردی مانند شبیه سازی ماشین، صنایع برق، شبیه سازی پرواز و… است. به همین خاطر در حوزه‌های صنعتی جهانی مورد استفاده هستند. یادگیری کار با این ربات‌ها نیازمند تلاش بالا و کسب مهارت‌های بسیار است.

بازوی رباتیک استوانه‌ای

یکی دیگر از تجهیزاتی که در این حوزه مورد توجه قرار می‌گیرد، بازوی استوانه‌ای است که به صورت عمودی حول یک محور مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این ابزارها در فضاهای تنگ با اشغال فضای کمتر یکی از مهم‌ترین مزایای این تجهیزات به شمار می‌رود. این بازوها برای فرایندهای صنعتی روکش گذاری، بارگیری، ریخته گری و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آشنایی با انواع بازوهای رباتیک 3

بازوهای رباتیک قطبی

آشنایی با انواع بازوهای رباتیک به منظور تشخیص عملکرد آن‌ها در هر یک از فعالیت‌های صنعتی انجام می‌گیرد. بازوهای قطبی یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات در عرصه‌های صنعتی به شمار می‌روند که با کاربردهای ویژه شناخته شده و در دسترس قرار می‌گیرند. این روبات‌ها را با نام بازوی کروی نیز می‌شناسند. استفاده از آن‌ها در عرصه‌های جوشکاری نقطه‌ای و ساخت و آماده سازی ماشین آلات بسیار رواج پیدا کرده است. به‌کارگیری این ربات‌ها برای کار با کوره نیز در این حوزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کاربردهای صنعتی بازوهای رباتیک

در خصوص آشنایی با انواع بازوهای رباتیک، بررسی کاربردهای هر یک از این تجهیزات نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برخی از کاربردهای مهم این بازوها را در ادامه مشاهده می‌کنید:

حمل بار با استفاده از بازوهای رباتیک

بررسی کاربردهای این محصولات در عرصه‌های حمل بار نشان دهنده نقش تأثیرگذار این محصولات در صنایع امروزی است. در سال‌های اخیر ساخت و تولید انواع اقلام سنگین وزن در عرصه‌های صنعتی، سبب استفاده از ابزارهایی برای حمل و نقل آن‌ها شده است. هر یک از بازوهای صنعتی رباتیک نیز در این حوزه به کار می‌روند و کیفیت عملکرد بالایی در این زمینه دارند.

بر روی هر یک از این بازوها ظرفیت حمل بار آن‌ها درج شده که نحوه استفاده از آن‌ها را مشخص می‌کند. بر این اساس مصارف صنعتی این محصولات در عرصه‌های مختلف مشخص خواهند شد. در صورتی که بیشتر از ظرفیت بازوی مورد نظر بار در آن سوار کنید، خسارات جبران ناپذیری هم در محصولات و هم در بازوهای رباتیک به وجود می‌آید. برای استفاده از این بازوها در عرصه حمل بار حتماً از نظرات کارشناسان مربوطه کمک بگیرید. شکل طراحی و ساختار هر یک از این بازوها نیز در بررسی روند استفاده از آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

برای آشنایی با انواع بازوهای رباتیک باید به نحوه استفاده از هر یک از آن‌ها در حوزه‌های صنعتی مختلف دقت داشته باشید. در صورت استفاده اصولی از این تجهیزات کاربرد آن‌ها برای صنعتگران سودمند خواهد بود. در غیر این صورت این تجهیزات مضراتی نیز در این حوزه به همراه خواهند داشت.

استفاده از بازوی رباتیک در خطوط تولیدی

انواع بازوهای رباتیک در خطوط تولیدی کارخانه‌ای نیز کاربردهای گسترده‌ای دارند و به میزان بالایی در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از انواع این بازوها برای تکمیل خطوط تولیدی در بخش‌های مختلف به کار می‌روند و مراحلی مانند بسته بندی و جداسازی مواد و قطعات را انجام می‌دهند. این بازوها برای برداشتن و گذاشتن هر یک از قطعات در مسیر مورد نظر نیز کارایی دارند و فرایندهای صنایع را در زمینه تولید حرفه‌ای‌تر خواهند کرد.

آشنایی با انواع بازوهای رباتیک 4

انواع بازوی رباتیک صنعتی

بازوهای رباتیک صنعتی یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات موجود در دنیای امروز محسوب می‌شوند و قابلیت‌های ویژه‌ای دارند. در صنایع خودروسازی و ساخت و تولید لوازم خانگی استفاده از هر یک از این بازوها بسیار کارایی دارد. در خط تولید صنایع تولیدی بزرگ جهانی هر یک از این بازوها نقش مهمی ایفا می‌کنند. فرایند ساخت در صنایع مختلف بدون وجود بازوهای رباتیک میسر نخواهد بود. همین مسئله اهمیت تولید آن‌ها را در این زمینه افزایش داده است.

بازوهای رباتیک صنعتی در عرصه‌های مختلف به منظور جوشکاری، جا به جایی اقلام و… به کار می‌روند. این ربات‌ها دقت و سرعت بیشتری نسبت به انسان دارند. به همین خاطر یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات صنعتی در دنیای امروز به شمار می‌روند.

بازوهای رباتیک حوزه پزشکی

یکی دیگر از دسته بندی‌های بازوهای رباتیک در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در خصوص آشنایی با انواع بازوهای رباتیک باید با کاربری هر یک از آن‌ها نیز آشنا شوید. کارایی این بازوها در عرصه‌های حساس و خطرناک پزشکی نیز رایج شده است. با افزایش فناوری‌های تولید ساخت و آماده سازی بازوهای رباتیک، این تجهیزات با دقت عملکرد بیشتری تولید می‌شوند که استفاده از آن‌ها را در چنین مشاغل مهمی میسر کرده است. پزشکان در این حوزه‌های پر ریسک امروزه بسیاری از فرایندهای طبی را با استفاده از این تجهیزات انجام می‌دهند.

برای استفاده از این بازوها پیش‌تر نوع فرایند طبی مشخص می‌شود. برخی از آن‌ها در انجام عمل‌های جراحی حساس با ایجاد سوراخ‌های کوچک در بدن بیمار وارد عمل شده و اجرای فرایند جراحی را ساده‌تر می‌کنند. پزشک در فرایند انجام این عمل‌های جراحی با استفاده از بازوها در پشت یک سیستم تخصصی نشسته و این فرایند را کنترل می‌کند. در آشنایی با انواع بازوهای رباتیک بررسی طرز کار آن‌ها در هر یک از عرصه‌های صنعتی، طبی و… نیز اهمیت دارد. در ساخت و آماده سازی هر یک از این بازوها از جدیدترین علوم رباتیک استفاده شده است.

بازوهای انبارداری

بخش بعدی بازوهای رباتیک در حوزه انباری داری و جا به جایی اقلام سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. در آشنایی با انواع بازوهای رباتیک انواع دسته بندی‌های این محصولات در عرصه‌های صنعتی گوناگون ارزیابی می‌شوند. بازوهای انباری داری ویژگی‌ها و مشخصات کیفی و کمی خاص خود را دارند.

این بازوها به منظور ارسال سریع و آسان انواع اقلام سفارشی توسط مشتریان به کار می‌روند و پروسه انبارداری و فروش را ساده‌تر می‌کنند. در فروشگاه‌های معتبر جهانی مانند آمازون از این روش برای بسته بندی سریع کالاها و ارسال آن‌ها برای مشتریان استفاده می‌شود. در ساخت و آماده سازی هر یک از این بازوها از فناوری‌های هوش مصنوعی استفاده شده که عملکرد هر یک از آن‌ها را حرفه‌ای‌تر می‌کند.

آشنایی با انواع بازوهای رباتیک 5

جمع بندی

در این بخش به آشنایی با انواع بازوهای رباتیک پرداختیم. هر یک از این تجهیزات صنعتی در طول سال‌های گذشته تأثیر به سزایی در صنایع مختلف در سر تا سر جهان داشته‌اند و به‌کارگیری آن‌ها برای ساخت و تولید محصولات با سرعت بالا و دقت عملکرد بیشتر اهمیت دارد. این بازوها در مدل‌های مختلفی تولید شده و هر یک از آن‌ها کارایی خاص خود را در عرصه‌های صنعتی به همراه دارند.

شما می‌توانید از هر یک از این دستگاه‌ها برای انجام عمل‌های پر ریسک پزشکی، استفاده در بخش انبارداری، استفاده برای حمل و نقل محصولات، عرصه‌های صنعتی و… استفاده کنید. این تجهیزات صنعتی به صورت گسترده در صنایع بین‌المللی کارایی دارند. بدون وجود آن‌ها عملکردهای تولیدی و جا به جایی با مشکلات جدی همراه می‌شوند. در سال‌های اخیر فناوری‌های جدیدی برای ساخت و ارائه هر یک از این تجهیزات ابداع شده‌اند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا