دنیای علوم شگفت انگیز

آزمایش ساخت کریستال های نمک

در اینجا چند اصطلاح مهم هست که باید قبل از شناخت بهتر علم پشت بلور های نمک آن ها را بشناسید. وقتی چند ماده را هم می‌زنید تا یک مخلوط یکنواخت بسازید، این مخلوط را محلول می‌نامند. در ادامه این مطلب برای انجام آزمایش ساخت کریستال های نمک بهتر است با دو اصطلاح زیر آشنا بشید.

به ماده ای که باعث حل شدن دیگری شود، حلال می‌گویند.

ماده ای که حل شود به آن حل شونده می‌گویند.

برای تهیه محلول، باید حل شونده را در حلال حل کنیم. وقتی حل شونده را در تماس با حلال قرار می‌دهیم، مولکول های حلال و حل شونده به یکدیگر برخورد می‌کنند و فرآیند حل شدن را آغاز می‌کنند. این فرآیند را می‌توان انحلال نامید. هر چقدر مولکول‌ها بیشتر به هم برخورد کنند، حل شدن مواد نیز با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. بنابراین تلاش کنید حرکت مولکول‌های حلال و مواد حل شونده را افزایش دهید تا فرآیند حل شدن بهبود یابد.

هنگامی که حل شونده در حلال حل شود، سه نوع محلول به وجود می‌آید:

  • محلول غیر اشباع، محلولی که قادر به جذب مقدار بیشتری از حل شونده است.
  • زمانی که حلال دیگر نمی تواند حل شونده را حل کند، به آن محلول اشباع گفته می‌شود.
  • محلول فوق اشباع به معنای این است که بیش از حد معمول، مواد حل شونده را در خود حل می‌کند. به عبارت دیگر، آب گرم می‌تواند نمک بیشتری را نسبت به آب سرد، در خود حل کند.

نحوه آزمایش ساخت کریستال‌های نمک

در آزمایش ساخت کریستال های نمک، این تجربه شگفت‌انگیز و جالب، با ایجاد یک محلول فوق اشباع شده از نمک سدیم کلراید، ما قصد داریم به بررسی فرایند بلور شدن کریستال‌های زیبای نمکی بپردازیم. در ادامه همراه ما بمانید تا مواد لازم و نحوه آزمایش را برای شما عزیزان توضیح دهیم. 

مواد لازم برای آزمایش ساخت کریستال‌های نمک

  • نمک سدیم کلرید
  • آب گرم
  • بشقاب
  • کاغذهای رنگی در اشکال مختلف
  • رنگ غذا (اختیاری)

آزمایش ساخت کریستال های نمک 1

مراحل انجام آزمایش ساخت کریستال‌های نمک

  • تا نیمی از ظرف را با آب گرم پر کنید تا به حل شدن زود هنگام نمک کمک کند.
  • یک فنجان آب گرم را با یک قاشق نمک ترکیب کنید و آرام آرام هم بزنید تا نمک به طور کامل در آب حل شود. این فرآیند را ادامه دهید تا هیچ ردی از نمک باقی نماند. به عبارت دیگر در محلول آب نمک نباید هیچ اثر از دانه های نمک باقی بماند.

آزمایش ساخت کریستال های نمک 2

  • با کاغذ رنگی، خلاقیت خود را به نمایش بگذارید و شکل های جالب و جذابی ایجاد کنید.
  • برای داشتن کریستال های نمک رنگارنگ، می‌توانید رنگ خوراکی مورد علاقه خود را به آنها اضافه کنید.
  • بشقاب را پر کنید با کاغذهایی که اشکال متنوعی دارند و سپس آب نمک را بر روی آنها بپاشید.
  • به مدت 3 تا 4 روز، بشقاب ها را زیر نور آفتاب قرار دهید تا آب آن ها به طور کامل بخار شود.

آزمایش ساخت کریستال های نمک 3

نتیجه آزمایش ساخت کریستال‌های نمک

زمانی که نمک در آب حل شود، پیوندهای یونی از هم جدا می‌شوند و یون‌ها ایجاد می‌شوند. این اتفاق به خاطر جذب مولکول های آب توسط یون‌ها رخ می دهد.

هنگامی که به محلول اجازه می‌دهید که سرد شود، مولکول های حلال (آب) شروع به پیوند با یکدیگر می‌کنند و یون های نمک را در خود حل نمی‌کنند. این یون های باقی‌مانده، رسوب را بر روی سطح‌های مختلف مانند کاغذهای رنگی و بشقاب ایجاد می‌کنند. هنگامی که آب تبخیر می‌شود، اتم‌های سدیم و کلر به هم پیوسته و یکپارچه می‌شوند، زیرا هیچ مولکول آبی برای جدا کردن آنها وجود ندارد. با گذر زمان، تعداد بیشتری از این مولکول‌های نمک با یکدیگر پیوند برقرار می‌کنند و بلورهای نمک (شبیه به مکعب) تشکیل می‌دهند. این فرایند به نام متبلور شدن شناخته می‌شود.

پرسش :

  1. حلال و حل شونده در آزمایش ما کدامند؟
  2. اگر به جای نمک سدیم کلرید از نمک دریا استفاده کنیم، چه تغییری در بلورها می بینیم؟

پاسخ :

  1. حلال در آزمایش ما آب بوده است و ماده حل شونده نمک سدیم کلرید می باشد.
  2. بلورهای نمکی درشت تری را میبینیم. چون مولکول های نمک دریا از نمک سدیم کلرید درشت تر است.

آزمایش ساخت کریستال های نمک 4

کریستال نمک چیست؟

نمک کریستالی، نابترین نمک موجود در دنیا است و حاوی تمامی عناصری است که برای بدن ما ضروری است. این نوع نمک واقعاً خالص است و یادآور اقیانوس‌های دیرینه است، دلیل آن این است که بیش از یک میلیون سال قبل به صورت طبیعی توسط اشعه خورشید خشک شده و به کریستال های ‎نمکی تبدیل شده‌اند.

سنگ نمک کریستال معدنی به این دلیل شگفت انگیز است که  84 از 92 ماده معدنی کمیاب را در خود جای داده است. هیچ نمک دیگری ( طبیعی و مصنوعی) نمی‌تواند به این اندازه غنی از مواد معدنی باشد. این نمک به اندازه‌ی دقیقی مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان را داراست. به علاوه، علاوه بر منیزیم و کلسیم، دارای مواد معدنی ضروری دیگری نیز می‌باشد. بسیاری از مواد معدنی نیاز به مواد معدنی کمیاب دیگری برای کارکرد مناسب دارند. بنابراین، داشتن تنوع و نسبت مناسب مواد معدنی بسیار حیاتی است و سنگ نمک کریستال همه این ها را در اختیار دارد.

سنگ نمک کریستالی از گوهرخانه عظیم دریاچه نمک استخراج می شود، جایی که به طور طبیعی توسط نور خورشید خشک شده و با قرار گرفتن در زیر زمین از هر گونه آلودگی و نفوذ انسانی محافظت می‌شود. باید بدانید که نمک دستی از غارهای زیر زمینی به دست می‌آید.

کریستال نمک خوراکی چیست؟

نمک همانند آب برای بدن انسان بسیار حیاتی است. بدن برای حفظ کارکرد بهتر خود در هر لحظه نیاز به حدود چند گرم نمک دارد. نمک برای فرآیندهای طبیعی بدن مانند متابولیسم، جذب آب، تغذیه معدنی و ارتباط الکتریکی بین سلول ها بسیار حیاتی است. میانگین مصرف نمک یک فرد حدود بیست گرم در روز است، اما برای کلیه ها فقط پنج تا هفت گرم نمک قابل شستشو است. اضافه کردن نمک بیش از حد می‌تواند به تجمع آن در شریان ها منجر شود و باعث افزایش فشار خون و سفت شدن آن ها شود.

کریستال نمک صورتی

یک نوع خاص از نمک، به نام نمک صورتی هیمالیا، در اطراف کوه‌های هیمالیا در قاره آسیا استخراج می‌شود. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که استفاده از این نمک می‌تواند جایگزین سالم‌تری برای نمک معمولی باشد. این نمک، با وجود استخراج شدن از سنگ‌های نمک، از لحاظ ترکیب شیمیایی و مواد معدنی به نمک دریایی شبیه است. در ادامه به خواص کریستال نمک صورتی می‌پردازیم.

خواص کریستال نمک صورتی

  • پاشویه کردن با نمک صورتی باعث می شود که سموم بدن خارج شود و انرژی های منفی که در بدن وجود دارند دفع شوند.
  • برای بیماران مبتلا به دیابت، مهم است که قند خون خود را کنترل کنند و تعادل هورمونی خود را حفظ کنند، نمک صورتی این خواص را دارا می‌باشد.
  • با ارتقای فعالیت غدد بزاقی، فرآیند هضم غذا تسهیل می‌یابد و به بهبود عملکرد گوارش کمک می‌کند.
  • هنگام استنشاق کردن، می‌توان به خوبی بیماری‌های تنفسی، ریوی و سینوسی را کاهش داد.
  • هنگام استنشاق کردن آن، می‌توانید از اثرات درمانی برای آلرژی های فصلی و احتقان قفسه سینه بهره ببرید.
  • حمام کردن با کریستال نمک صورتی، به شادابی پوست شما کمک فراوانی می‌کند.
  • فشار خون را تنظیم می کند.
  • حفظ تعادل PH، کاهش بازگشت اسید معده و پیشگیری از تشکیل سنگ‌های کلیه، همچنین ارتقای سلامت استخوان.
  • حفظ تعادل آبی بدن و افزایش هیدراتاسیون
  • حفظ قوام بدن، تقویت عضلات و ستون فقرات و پیشگیری از ابتلا به آرتروز و شکستگی استخوان

کریستال نمک دریایی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، نمک دریا از اعماق دریا به دست می‌آید. با تبخیر آب دریا می‌توان دانه‌های نمک را به دست آورد. ترکیب مواد معدنی در سنگ‌نمک و نمک دریا تقریباً یکسان است، اما نمک دریا کمی پربارتر است. این نوع نمک حاوی عناصری همچون منیزیم و گوگرد است، علاوه بر کلرید سدیم، نمک دریا به صورت بلوری و در دو حالت ریز و درشت موجود است، رنگ نمک دریا، وابسته به محلی که از آن استخراج شده و ناخالصی‌هایی که دارد، می‌تواند از رنگ سفید و صورتی تا سیاه و خاکستری متنوع باشد.

نمک دریا، برای افرادی که با تیروئید پرکار مبارزه می‌کنند، دارای میزان مناسب ید است. استفاده از این نوع نمک برای آنها مفید است، اما به دلیل ناخالصی‌های زیاد دیگر، استفاده مداوم از آن به عنوان نمک خوراکی توصیه نمی شود.

کریستال نمک آبی

نمک آبی رنگ، یا همان blue salt Persia، یک نوع نمک خوراکی است که به دلیل دارا بودن مواد معدنی خاصی مانند سیلیسیم، آهن، کلسیم و پتاسیم، تحت شرایط خاص آب و هوایی و فشار و رطوبت، به این رنگ می‌رسد. کریستال‌های آبی این نمک به صورت طبیعی و اورجینال تولید می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را به رنگ آبی تغییر داد.

نحوه تشخیص کریستال نمک آبی

  • رگه هایی آبی رنگ باید درون کریستال‌های بزرگ نمک حضور داشته باشند.
  • هرگاه نمک کوبیده شود، دانه‌هایش ریز و سفید می‌شوند و از آن به بعد از رنگ آبی برخوردار نخواهد بود.
  • نمک آبی اصلاً رنگ آبی کامل ندارد، بلکه شفاف است و درونش رگه هایی از آبی مشاهده می‌شود.

کریستال نمک چه خواصی دارد؟

با کاهش فراوان مصرف نمک سنتی و استفاده از نمک کریستال به جای آن، برای بدن مزایای قابل توجهی دارد. استفاده از یک گرم در روز، یا حتی مقداری کوچکتر، می‌تواند به فرآیندهای متابولیک بدن کمک کرده تا رسوبات در رگ‌ها کاهش یابد. می‌توان نمک را مستقیماً به غذاها اضافه کرد یا کریستال‌های آن را در آب حل کرد تا آب نمک با غلظت 26 درصد تهیه شود. این آب نمک را می‌توان روزانه با یک قاشق چای خوری مصرف نمود.

اگر می‌خواهید از تجربه‌ی شور بودن اجتناب کنید و در عین حال از هیدراته شدن بدنتان لذت ببرید، فقط یک قاشق چایخوری از آن را به یک لیتر آب اضافه کنید. همچنین می‌توانید از این محلول برای رفع مشکلات سینوسی، به عنوان کمپرس گرم برای دردهای مختلف، به عنوان نمک معدنی، حمام چشم، غرغره یا دهانشویه، التیام بریدگی‌ها و حتی به عنوان اسکراب پوست استفاده کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا